reklama

Nowe wytyczne dotyczące korzystania przez najmłodszych z mediów. AAP

Dzieci potrzebują czasu na zabawę i poznawanie świata, który je otacza, ale zarówno technologia, jak i nacisk na to, by rozwijały się jak najszybciej, a i nadążały za ciągle rozwijającym się światem sprawiają, że w naszą codzienność na stałe wpisane są tablety, komputery i smartfony. Niestety zarówno ilość, jak i sposób spędzania z nimi czasu wykraczają poza granice zdrowego rozsądku. Co sądzą o tym specjaliści?

Urządzenia multimedialne – dobre czy złe?

Czy godzina spędzona przy urządzeniach takich jak telefon czy komputer jest w porządku? Czy tego czasu powinno być więcej, a może mniej? No i co z wiekiem dziecka – kiedy jest na taką rozrywkę zdecydowanie za wcześnie? Kiedy korzystanie z mediów może wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku? I czy kontekst edukacyjny w korzystaniu z np. komputera jest w ogóle ważny?

Amerykańska Akademia Pediatrii opublikowała ostatnio poradnik, który zawiera w sobie wiele zaleceń w tej kwestii.

Rodziny powinny zastanowić się nad tym, jak można korzystać z przeróżnych multimediów (także wspólnie) oraz otwarcie rozmawiać na ten temat. Dlaczego? Dlatego,  ponieważ zbyt dużo czasu poświęconego na przeglądanie internetu czy oglądanie telewizji może oznaczać brak czasu na zabawę, naukę, rozmowę czy nawet sen. Rodzice powinni uczyć dzieci korzystania z nowych technologii - pokazywać im, że może być to świetne narzędzie wspierające kreatywne myślenie, naukę i rozwój.

Jak długo dziecko może spędzać czas z urządzeniami typy tablet czy komputer?

Kiedy i jak rodzice wprowadzą dzieci w ten świat, zależy już od nich, jednak AAP zaleca, by maluchy poniżej 18. miesiąca życia nie miały dostępu do żadnych urządzeń elektronicznych. Ich mózgi rozwijają się bardzo szybko, a i właśnie wtedy maluchy szczególnie potrzebują zabawy oraz kontaktu z drugim człowiekiem twarzą w twarz - na tym etapie życia uczą się, w jaki sposób budować i nawiązywać relacje. Dodatkowo muszą poznawać świat, aby wytworzyć w sobie naturalną ciekawość oraz wyobraźnię.

Rodzice nie powinni się martwić o to, że ich pociecha „zostanie w tyle”, jeśli zapoznają je z multimediami dopiero w wieku 2 czy 3 lat. Jednak na tym etapie życia dziecka czas na korzystanie z np. telewizora czy tabletu w sumie nie powinien przekraczać godziny dziennie. Dodatkowo najlepiej by było, aby ten czas wykorzystać na wspólnych działaniach.

Jak mądrze korzystać z urządzeń multimedialnych?

Eksperci wskazują, że rodzice powinni zaprzestać dawania dzieciom urządzeń elektronicznych po to, aby się uspokoiło. Blokuje to mechanizmy obronne, kiedy dziecko jest zestresowane, znudzone czy smutne.

Dodatkowo rodzice powinni zacząć zdawać sobie sprawę z tego, iż aplikacje oznaczone jako edukacyjne niekoniecznie takim są. Prawdę mówiąc badania pokazały, iż takie programy nie przynoszą żadnych korzyści.

Jeśli chodzi o dzieci starsze, kluczem do sukcesu jest zdrowy balans. Rodzice pełnią niesamowicie ważną rolę w życiu swoich dzieci, bez względu na to, czy jest to przedszkolak czy nastolatek. To oni muszą pokazać, jak korzystać z multimediów oraz wyznaczać granice, aby ostatecznie mieć pewność, że doświadczenie ich dzieci z np. internetem jest tylko pozytywny.

Jak zatem korzystać z multimediów?

Najważniejsze jest mądre korzystanie z dostępnych mediów przez całą rodzinę – czy będzie to czatowanie z dziadkami, wspólne oglądanie naukowych filmów, tańczenie do wcześniej wybranej muzyki, poszukiwanie nowych przepisów czy pomysłów do zrobienia czegoś ręcznie, zdjęcia czy nagrywanie filmików, organizowanie rodzinnych maratonów filmowych. To tylko kilka pomysłów na to, jak wykorzystać media jako narzędzie, które scala rodzinę.

Takie rodzaje kontaktu mogą być wspaniałą atrakcją, także dla dzieci młodszych, które w ten sposób będą miały szansę nauczyć się tego, jaki pożytek płynie z multimediów i w jaki sposób łączyć się ze światem, który je otacza.

Nika Stawicka

źródło

Nowe wytyczne dotyczące korzystania przez najmłodszych z mediów. AAP

Dzieci potrzebują czasu na zabawę i poznawanie świata, który je otacza, ale zarówno technologia, jak i nacisk na to, by rozwijały się jak najszybciej, a i nadążały za ciągle rozwijającym się światem sprawiają, że w naszą codzienność na stałe wpisane są tablety, komputery i smartfony. Niestety zarówno ilość, jak i sposób spędzania z nimi czasu wykraczają poza granice zdrowego rozsądku. Co sądzą o tym specjaliści?

Urządzenia multimedialne – dobre czy złe?

Czy godzina spędzona przy urządzeniach takich jak telefon czy komputer jest w porządku? Czy tego czasu powinno być więcej, a może mniej? No i co z wiekiem dziecka – kiedy jest na taką rozrywkę zdecydowanie za wcześnie? Kiedy korzystanie z mediów może wyrządzić więcej krzywdy niż pożytku? I czy kontekst edukacyjny w korzystaniu z np. komputera jest w ogóle ważny?

Amerykańska Akademia Pediatrii opublikowała ostatnio poradnik, który zawiera w sobie wiele zaleceń w tej kwestii.

Rodziny powinny zastanowić się nad tym, jak można korzystać z przeróżnych multimediów (także wspólnie) oraz otwarcie rozmawiać na ten temat. Dlaczego? Dlatego,  ponieważ zbyt dużo czasu poświęconego na przeglądanie internetu czy oglądanie telewizji może oznaczać brak czasu na zabawę, naukę, rozmowę czy nawet sen. Rodzice powinni uczyć dzieci korzystania z nowych technologii - pokazywać im, że może być to świetne narzędzie wspierające kreatywne myślenie, naukę i rozwój.

Jak długo dziecko może spędzać czas z urządzeniami typy tablet czy komputer?

Kiedy i jak rodzice wprowadzą dzieci w ten świat, zależy już od nich, jednak AAP zaleca, by maluchy poniżej 18. miesiąca życia nie miały dostępu do żadnych urządzeń elektronicznych. Ich mózgi rozwijają się bardzo szybko, a i właśnie wtedy maluchy szczególnie potrzebują zabawy oraz kontaktu z drugim człowiekiem twarzą w twarz - na tym etapie życia uczą się, w jaki sposób budować i nawiązywać relacje. Dodatkowo muszą poznawać świat, aby wytworzyć w sobie naturalną ciekawość oraz wyobraźnię.

Rodzice nie powinni się martwić o to, że ich pociecha „zostanie w tyle”, jeśli zapoznają je z multimediami dopiero w wieku 2 czy 3 lat. Jednak na tym etapie życia dziecka czas na korzystanie z np. telewizora czy tabletu w sumie nie powinien przekraczać godziny dziennie. Dodatkowo najlepiej by było, aby ten czas wykorzystać na wspólnych działaniach.

Jak mądrze korzystać z urządzeń multimedialnych?

Eksperci wskazują, że rodzice powinni zaprzestać dawania dzieciom urządzeń elektronicznych po to, aby się uspokoiło. Blokuje to mechanizmy obronne, kiedy dziecko jest zestresowane, znudzone czy smutne.

Dodatkowo rodzice powinni zacząć zdawać sobie sprawę z tego, iż aplikacje oznaczone jako edukacyjne niekoniecznie takim są. Prawdę mówiąc badania pokazały, iż takie programy nie przynoszą żadnych korzyści.

Jeśli chodzi o dzieci starsze, kluczem do sukcesu jest zdrowy balans. Rodzice pełnią niesamowicie ważną rolę w życiu swoich dzieci, bez względu na to, czy jest to przedszkolak czy nastolatek. To oni muszą pokazać, jak korzystać z multimediów oraz wyznaczać granice, aby ostatecznie mieć pewność, że doświadczenie ich dzieci z np. internetem jest tylko pozytywny.

Jak zatem korzystać z multimediów?

Najważniejsze jest mądre korzystanie z dostępnych mediów przez całą rodzinę – czy będzie to czatowanie z dziadkami, wspólne oglądanie naukowych filmów, tańczenie do wcześniej wybranej muzyki, poszukiwanie nowych przepisów czy pomysłów do zrobienia czegoś ręcznie, zdjęcia czy nagrywanie filmików, organizowanie rodzinnych maratonów filmowych. To tylko kilka pomysłów na to, jak wykorzystać media jako narzędzie, które scala rodzinę.

Takie rodzaje kontaktu mogą być wspaniałą atrakcją, także dla dzieci młodszych, które w ten sposób będą miały szansę nauczyć się tego, jaki pożytek płynie z multimediów i w jaki sposób łączyć się ze światem, który je otacza.

Nika Stawicka

źródło