Emocje w ciąży, czyli jak radzić sobie z huśtawką nastrojów

Już wiesz - jesteś w ciąży. Już minęło kilka dni, może tygodni... miałaś czas na oswojenie się z tą myślą.

Może wyczekiwałaś tej wiadomości, co miesiąc sprawdzając paseczek testu ciążowego, może coś po cichu przeczuwałaś, a może ta informacja spadła na Ciebie jak przysłowiowy "grom z jasnego nieba"?

Co czujesz? Jak to przeżywasz? Trudne to pytania, bo kobiety w ciąży przeżywają bardzo często silną huśtawkę nastrojów: w jednej chwili potrafią płakać, zaraz potem się uśmiechać, a ku niezadowoleniu otoczenia i samych siebie przeżywają mieszane uczucia, choć przecież tak chciały tego dziecka. A tu zamiast skakać z radości, "góry przenosić", snują się z kąta w kąt, popłakują, nie mogą sobie miejsca znaleźć, są zaczepne, niezadowolone.... Łzy szczęścia albo smutku (z byle powodu) są codziennością. Dlaczego? I jak sobie z tym poradzić?

Huśtawka emocjonalna w ciąży jest stanem zupełnie normalnym gdyż...

Za te emocjonalne wzloty i upadki jest odpowiedzialny przede wszystkim wzrost poziomu hormonów, a szczególnie: adrenaliny, noradrenaliny i endorfiny (wpływa na dobre samopoczucie, ale jest też naturalnym środkiem przeciwbólowym). Dużo zależy także od organizmu kobiety - jeśli przed miesiączką przeżywała ona zmiany nastrojów, bardzo prawdopodobne jest, że w czasie ciąży także jej to nie ominie.

Ciąża zmienia ciało kobiety, a jej organizm wymaga wtedy rzeczy, które kiedyś były nie do pomyślenia: zmieniają się upodobania kulinarne, smaki, pojawiają się dziwne zachcianki i zaburzenia układu trawiennego (zgaga, nudności, wymioty), jest się ciągle zmęczonym.

Kobieta czuje nagle, że przestaje panować nad własnym ciałem. Znaczący wpływ ma także, to co niesie ze sobą pojawienie się dziecka w rodzinie (niezależnie czy to pierwsze, czy kolejne dziecko), a więc szereg wyzwań i wielkich zmian w dotychczasowym życiu.

Obawy, niepewność, lęki w ciąży, co do przyszłości - wszystko to powoduje pojawianie się różnych negatywnych stanów emocjonalnych, u niektórych przyszłych mam mających nawet cechy depresji.

Jak radzić sobie ze zmianami nastrojów w ciąży?

  • nie martw się tym na co nie masz wpływu - czyli nie martw się na zapas, nie wyobrażaj sobie różnych strasznych sytuacji, nie przewiduj rozmaitych kłopotów. Staraj się myśleć pozytywnie,
  • zaufany lekarz - znajdź lekarza, z którym będziesz się dobrze czuła, któremu będziesz mogła zadawać każde, nawet najdziwniejsze pytanie,  
  • zapisz się do szkoły rodzenia - być może spotkasz tam jakąś bratnią duszę, kobietę w takiej jak ty sytuacji, a więc kogoś kto Cię zrozumie. Otrzymasz tam też fachowa pomoc i wskazówki, które trochę rozwieją twoje lęki, poczujesz się pewniej,
  • chwila dla siebie - postaraj się dbać o siebie, o swój wygląd, codziennie zrobić sobie lekki makijaż (jeśli nie chodzisz do pracy i jesteś w domu). Staraj się też sprawiać sobie przyjemności (jeśli nie robi tego ktoś ci bliski) - czasem nastrój poprawi dobra książka, wizyta u fryzjera, kosmetyczki, spotkanie z koleżankami, rozmowa przez telefon, szykowanie rzeczy dla maluszka Jeśli masz już dzieci lub musisz leżeć bo ciążą jest zagrożona - ten punkt jest szczególnie ważny!! Pamiętaj, żeby dbać o swoje dobre samopoczucie.
  • nie myśl ciągle o ciąży - to też ważne, niech twoje życie nie kręci się ciągle wokół twojego stanu, jeśli jesteś zdrowa prowadź normalny tryb życia, spotykaj się z ludźmi, bo kiedy twój maluch się urodzi - długo nie będziesz miała na to czasu,
  • pozwól się rozpieszczać, jeśli masz kogoś kto może to robić - nie rób z siebie bohatera - masz prawo być zmęczona i potrzebować spokoju, ciszy, chwili relaksu, a więc wsparcia ze strony partnera, mężą, koleżanki, która przez moment wyręczy, okaże czułość, ciepło i uczucie.
  • jeśli jesteś samotną mamą - musisz sama się rozpieszczać. Staraj się, choć to nie łatwe, nie zamartwiać się ciągle, dbać o siebie i pamiętaj - nic się nie stanie jeśli akurat nie posprzątasz, czy nie poukładasz rzeczy. A może masz bliską osobę, która w chwilach trudnych będzie dla ciebie wsparciem, rozweseli cię i zrobi masaż pleców? Zobaczysz wszystko się ułoży, trzeba tylko w to wierzyć.
  • rozmawiaj, rozmawiaj, rozmawiaj - to naprawdę pomaga, więc jeśli masz słuchacza, korzystaj z tego zawsze kiedy potrzebujesz. Mów wyraźnie i konkretnie czego potrzebujesz, jak się czujesz i daj czas tej drugiej osobie na oswojenie się z nową sytuacją. Może znajdziesz grono mam, z którymi będziesz dzieliła się swymi przeżyciami?
  • pozwól sobie na doznawanie różnych emocji - nie zaprzeczaj im, nie wyrzucaj z myśli. Staraj się sobie z nimi radzić,  nazywaj je i stawiaj im czoła, przy pomocy rozmowy, lektury, a jeśli czujesz, że sobie nie radzisz - nie wstydź się zasięgnąć pomocy specjalisty.
  • uśmiechnij się - codziennie uśmiechnij się do swojego odbicia w lustrze, staraj się w wolnych chwilach relaksować, np. wyobrażając sobie (ze wszystkimi konkretnymi szczegółami - np. łącznie z powiewem ciepłego wiatru, zapachem konwalii, promieniem słońca na policzku) "swoje wymarzone miejsce", czy "najpiękniejszą chwilę w życiu",
  • dużo wypoczywaj, staraj się prowadzić w miarę regularny tryb życia,
  • staraj się odpowiednio odżywiać.

Ciążowe zmiany nastroju - jak to jest, w kolejnych trymestrach?

I trymestr - to najbardziej "nastrojowy" okres, w którym dominują uczucia i emocje ambiwalentne - raz lęk, to znów radość

II trymestr - to okres względnego spokoju, już wiadomo czym jest ciąża, mijają powoli ciążowe przypadłości i ryzyko poronienia, czujesz się już troszkę pewniej

III trymestr - zmęczenie daje się już porządnie we znaki, a w naszych emocjach narasta uczucie podekscytowania, wielkiego oczekiwania i niecierpliwości

mgr Agnieszka Musiał

reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale ciąża