Bóle kręgosłupa w ciąży

Dyskomfort i ból dolnej części pleców stanowi problem dla ok. 50 – 80 % ciężarnych kobiet.

Ból pojawia się zwykle między piątym a siódmym miesiącem, ale u niektórych kobiet może wystąpić już  między ósmym a dwunastym tygodniem ciąży. 


Dlaczego boli kręgosłup w ciąży :

Bóle pojawiają się w związku ze wzrostem wagi, która stanowi dodatkowe obciążenie struktur kręgosłupa i miednicy. Dodatkowo zmienia się położenie środka ciężkości i następuje nowe ustawienie ciała, powodujące zaburzenie dotychczasowej równowagi narządu ruchu. Wpływ mają również zmiany hormonalne – hormony (relaksyna i estrogen) powodują rozluźnienie połączeń stawowych.

Bóle kręgosłupa w ciąży - co boli?

W przebiegu ciąży można wyróżnić dwa rodzaje bólu dolnej części pleców i okolicy krzyżowej:

ból części lędźwiowej, który umiejscawia się w okolicach talii, a centrum bólu stanowi odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Objawy bólu lędźwiowego mogą, choć nie muszą być zbieżne z promieniującym bólem do kończyn dolnych. Dyskomfort jest również odczuwany w mięśniach przebiegających wzdłuż kręgosłupa. Ból lędźwiowy podczas ciąży jest bardzo podobny do bólu okolicy lędźwiowej u osób nie będących w ciąży. Charakterystyczne jest, że ten typ bólu nasila się podczas statycznej (długie siedzenie, stanie) lub dynamicznej (podnoszenie, dźwiganie) aktywności. Objawy narastają w ciągu dnia i zwykle najwyższą intensywność osiągają wieczorem. 

Ból w tylnej części miednicy, jest zdecydowanie częstszym zjawiskiem niż ból lędźwiowy. Jest to głęboki ból, odczuwany poniżej linii talii, głęboko, wewnątrz pośladków, obustronnie od kości krzyżowej.Ten typ bólu może być obecny po jednej lub obu stronach kości krzyżowej, może rozciągać się w dół do pośladka i górnej, tylnej części uda. Objawy zwykle odczuwane są do poziomu kolan. Podczas odpoczynku ból z reguły szybko ustępuje lub ulega znacznej redukcji.

Czego unikać, kiedy boli kręgosłup?

Zrezygnuj z gwałtownych ruchów po przebudzeniu i podczas wstawania z łózka
w czasie wchodzenia po schodach pochylania się (staraj się utrzymywać wyprostowaną sylwetkę). Unikaj nagłych zmian długo utrzymywanej pozycji (np.: wchodzenie i wychodzenie z łóżka, wanny, samochodu, etc.) oraz podnoszenia przedmiotów, dźwigania, pochylania się. Nie służą ci dynamiczne i spontaniczne ruchów; biegi i marsze oraz długotrwałe siedzenie w jednej pozycji.

Kogo boli kręgosłup w ciąży?

Kobiety, które przed ciążą miały kłopoty z kręgosłupem.
Kobiety, które w  poprzedniej ciąży bolał kręgosłup.
Kobiety w  ciąży mnogiej.
Kobiety otyłe, bądź szybko przybierasz na wadze w trakcie ciąży.
Kobiety, które mają średnią kondycję fizyczną.

U takich osób procent występowania epizodów bólowych w trakcie ciąży jest większy i może ujawniać się we wcześniejszym okresie. Ale…nie należy postrzegać bólu pleców jako normy. Dyskomfort  tego okresu możesz w znaczący sposób złagodzić, tylko musisz aktywnie działać.

Bóle kręgosłupa w ciąży, jak sobie pomóc?

Ćwicz i bądź aktywna ruchowo. Wzmacniaj mięśnie brzucha. Mocne mięśnie brzucha zapewniają lepsze zabezpieczenie przed niekorzystnymi zmianami w ustawieniu ciała. Uprawiaj sport dopasowany do Twoich możliwości. Uskuteczniaj swobodne marsze, pływanie i aqua aerobic, są to pożądane formy aktywności. Wykonuj odpowiednie ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie pleców. Silne i elastyczne mięśnie zapewniają lepsze zabezpieczenie przed rozwojem patologii;

Utrzymuj dobrą postawę. Stój prosto, ściągnij łopatki, nie garb się!Nie pozwalaj opadać swojej miednicy w przód, staraj się poprzez prawidłową postawę i napięcie mięśni brzucha unosić miednicę ku górze.

Używaj dobrej techniki podnoszenia. Nie zginaj kręgosłupa i głowy, utrzymuj prosty tułów (kręgosłup), rozstaw szeroko stopy, trzymaj przedmiot blisko ciała.
Wszystko podnoś poprzez zgięcie i wyprost nóg, nigdy kręgosłupa! Zawsze proś o pomoc w podnoszeniu dużych albo ciężkich przedmiotów;

Noś wygodne, płaskie obuwie zapewniające dobrą amortyzację. Buty na wysokim obcasie są przeciwwskazane!
 
Unikaj długiego stania i siedzenia, często zmieniaj pozycję i używaj podnóżka, kiedy siedzisz, aby unieść kolana powyżej poziomu bioder. W trakcie siedzenia używaj małej poduszki lub tzw. wałka lędźwiowego.Umieść je pod dolnym odcinkiem kręgosłupa, zapewniając mu dobre podparcie.
 
Śpij na boku ze zgiętymi nogami (lub jedną, jeśli wolisz), między kolana włóż dużą poduszkę. Wskazany jest twardszy, nie zapadający się materac;
 
Zasięgnij informacji i rozważ stosowanie tzw. pasa ciążowego (nie mylić z chustą przewiązaną w pasie), zapewniającego stabilizację i redukcję przeciążeń a także pomagającego utrzymać właściwą postawę.

Korzystaj z masażu ciążowego, znakomitej formy relaksu i terapii przemęczonych partii ciała.

Warto się spotkać z wykwalifikowanym fizjoterapeutą na początku ciąży, zanim wystąpią pierwsze, niekorzystne objawy.Terapeuta zwróci szczególną uwagę na szeroko rozumianą profilaktykę (np.: jakie nosić obuwie, w jakich pozycjach odpoczywać, etc.) i ergonomię (np.: jak siedzieć przed komputerem), zaproponuje specjalistyczny masaż ciążowy, a jeśli okaże się konieczne, zasugeruje odpowiednie leczenie.  Często, jedna lub dwie wizyty u fizjoterapeuty pozwalają znacznie zredukować uciążliwe objawy, poprawiając kondycję psychofizyczną przyszłej mamy.

Bóle kręgosłupa w ciąży - kiedy natychmiast do lekarza?

Pamiętaj! 
Odczucie osłabienia kończyn dolnych, drętwienia okolicy pachwinowej, upośledzenia czucia, drętwienia i/lub ostrego bólu w łydkach wymaga natychmiastowej interwencji specjalisty.

Ból odczuwany w okolicy spojenia łonowego, powinien być także poddany wnikliwej diagnozie.
Wszelkie bóle sygnalizuj lekarzowi prowadzącemu ciążę. Konsultuj się z nim w sprawie aktywności fizycznej.  Jeśli korzystasz z pomocy fizjoterapeuty dobrze, żeby odbywało się to przy współpracy z  twoim lekarzem.

mgr fizjoterapii Grzegorz Olkowski
Certyfikowany Terapeuta Mechanicznego Diagnozowania i Terapii Kręgosłupa (MDT)
Masaż- rehabilitacja


 


reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale ciąża