reklama
Dieta wzmacniająca odporność kobiet w ciąży

Dieta wzmacniająca odporność kobiet w ciąży

Ciąża to wyjątkowy stan w życiu każdej kobiety, dlatego w czasie tego okresu - tak dla swojego zdrowia, jak i dla zdrowia dziecka - kobieta musi zmienić dotychczasowy styl życia.

Jednym z najważniejszych elementów tej zmiany jest zadbanie o odpowiednie odżywianie.

Odporność w ciąży a prawidłowa dieta

Prawidłowo zbilansowana dieta w ciąży przyczyni się do wzmocnienia odporności i ochrony ciężarnej przed niebezpiecznymi infekcjami i chorobami. W diecie tej na pierwszym miejscu powinny się znaleźć warzywa i owoce, będące źródłem witamin, głównie witaminy C (papryka, brukselka, kiwi, grejpfrut, pomidor, truskawka) i beta-karotenu (marchew, dynia, czerwona papryka, cukinia, cykoria).

Witamina C wzmacnia układ immunologiczny. Nie chroni przed grypą, ale jest w stanie złagodzić objawy i przebieg przeziębienia czy infekcji.
Beata-karoten w organizmie przekształca się w witaminę A, która usuwa wolne rodniki. Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać na surowo, gdyż podczas gotowania tracą duże ilości witamin, zwłaszcza witaminy C. Jeśli już gotować, to krótko i w małej ilości wody, najlepiej na parze.

W okresie jesienno-zimowym można korzystać z mrożonych warzyw i owoców, które w procesie przechowywania zachowują cenne witaminy i składniki mineralne. Mrożone warzywa można wykorzystywać do przygotowywania zup, a mrożone owoce do koktajli czy owsianek na śniadania.

Kolejnym ważnym składnikiem podnoszącym odporność organizmu są kwasy tłuszczowe omega-3. Wzmacniają one układ immunologiczny organizmu, chroniący go przed infekcjami. Ponieważ zapotrzebowanie na kwasy omega-3 w ciąży wzrasta kilkakrotnie dlatego bardzo ważne jest staranne bilansowanie diety pod tym kątem. Źródłem kwasów omega-3 są ryby morskie (śledź, łosoś, makrela, sardynki, dorsz), dodatkowo dostarczają witamin: A, E i D.

Odporność w ciąży a przetwory mleczne

Jogurty, kefiry będące źródłem cennych dla kobiet w ciąży probiotyków, które wpływają na skład mikroflory jelitowej, przez co korzystnie oddziałują na stan zdrowia.

Nie wolno zapominać o prawidłowym nawodnieniu organizmu przez cały okres trwania ciąży. Należy dużo pić, by nie dopuścić do wysuszenia śluzówek, które są pierwszą barierą ochronną organizmu przed wirusami. Spełniają swoją rolę tylko wtedy gdy są dobrze nawilżone!

Zaleca się wypijanie minimum 2-2,5 litra płynów na dobę. W okresie jesienno-zimowym najodpowiedniejsze są rozgrzewające napoje, takie jak: herbaty owocowe, zielone, kakao, inka z cynamonem i miodem czy woda z dodatkiem świeżego imbiru i soku z cytryny.

Odporność w ciąży a domowe sposoby leczenia

W sytuacji, gdy kobiecie w ciąży nie udało się uniknąć przeziębienia polecane są naturalne metody walki z chorobą. Ponieważ w ciąży kobieta nie powinna przyjmować leków, wśród licznych produktów spożywczych jest kilka, które umożliwią szybki i sprawny powrót do zdrowia. Jednym z ważniejszych jest czosnek! Zawiera związki siarki, które mobilizują białe krwinki do obrony organizmu przed wirusami. Czosnek jest jednocześnie środkiem odkrztuśnym.

Kolejnym naturalnym produktem do walki z przeziębieniem jest syrop z cebuli oraz imbir. Syrop z cebuli działa napotnie oraz obniża gorączkę. W przypadku kaszlu zmniejsza ilość śluzu oraz zapobiega jego powstawaniu.

Imbir działa przeciwzapalnie i doskonale rozgrzewa, przez co łagodzi objawy przeziębienia i grypy. Przepis na napój imbirowy: kilka plasterków świeżego imbiru i kilka goździków zalać wrzątkiem, przykryć i odstawić na około 10 minut. Następnie dodać łyżeczkę miodu i sok z cytryny.

Aby uniknąć niedoborów pokarmowych, które podczas ciąży zdarzają się często przez co osłabiają organizm, liczba posiłków powinna wynosić do 5-6 w ciągu dnia. Warto pamiętać, że odpowiednio zbilansowana dieta jest w stanie znacznie wzmocnić układ odpornościowy i uchronić przed chorobą.

Anna Englisz
dietetyk, doradca żywieniowy
www.setpoint.pl

Zdrowie w ciąży - nasze pozostałe artykuły

polecamy też - Dieta w ciąży

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,55 z 5. Głosów: 11
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama