reklama
Jod w ciąży

Jod w ciąży

Jod jest mikroelementem, który ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ma ogromne znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju dziecka.

Dostarczamy go w codziennej diecie.

Jod:

·    To podstawowy składnik hormonów tarczycy (tyroksyny i trojjodotyroniny), jest niezbędny do jej prawidłowego funkcjonowania.

·    To silny przeciwutleniacz – pełni funkcje ochronnie w procesach zapalnych, działa przeciwnowotworowo.

·    Wpływa na zdrowie: podnosi odporność, zwiększa witalność, zapobiega depresjom i przewlekłemu zmęczeniu.

·    Reguluje poziom cholesterolu, wpływa na pracę serca i układu nerwowego.

·    Odpowiada za spalanie z tłuszczu, reguluje przemiany energetyczne.

·    Wpływa na urodę: chroni przed przyśpieszonym starzeniem, wpływa na kondycję skóry (chroni ją przed wysuszeniem), włosów, zębów i paznokci.

·    Jest niezbędny do pracy i rozwoju mózgu, wpływa na poziom inteligencji.

·    Warunkuje płodność, jest jednym z 5 suplementów, które powinny przyjmować ciężarne, ponieważ jod warunkuje prawidłowy przebieg ciąży. Reguluje on metabolizm dziecka, wpływa na jego prawidłowy wzrost, pracę układu mięśniowego i układu krążenia. Zapobiega poronieniom i powstawaniu wad wrodzonych.

Skąd czerpać jod?

Jod należy do pierwiastków mało rozpowszechnionych w przyrodzie, jego większe ilości występują w wodzie morskiej i solankach, a także w wielu codziennych produktach spożywczych, które  pochodzą z terenów, gdzie jod występuje w glebie i w wodzie (najbogatsze są gleby i wody okolic nadmorskich, najmniej - podgórskich)*.

Dla większości z nas głównym źródłem jodu jest sól kuchenna (jej jodowanie rozpoczęto w 1997 roku). Niestety jod podczas gotowania się ulatnia. Dodatkowo specjaliści alarmują, by ograniczać podaż soli, która zwiększa ryzyko nadciśnienia i miażdżycy.

Inne źródła jodu

·    wody mineralne wzbogacone jodem, które cechuje bardzo dobra przyswajalność,
·    ryby i owoce morza, głównie: dorsz, mintaj, halibut, łosoś wędzony,
·    nabiał: kefir, maślanka, mleko,  ser – biały i żółty,
·    ryż brązowy, chleb żytni razowy, owies,
·    wino – białe i czerwone,
·    owoce: czereśnie, truskawki, melony,
·    warzywa: pomidory, fasola, czosnek, sałata, cebula, szpinak.

Czy wiesz, że niektóre produkty mogą wpływać na utratę jodu i hamują przyswajanie jodu przez tarczycę? 

Są to między innymi: kabaczki, soja, rzepa, kalafior, brzoskwinie, gruszki, brukselka czy orzeszki ziemne.

Dawkowanie jodu

Dobowe zapotrzebowanie na jod jest bardzo małe, wynosi ok. 150-200 mikrogramów dziennie (w ciągu całego życia potrzeba zatem zaledwie kilka gramów jod). W czasie ciąży i karmienia piersią dawka powinna ona wzrosnąć do 250 mikrogramów. Tymczasem z badań wynika, że najczęściej dostarczamy organizmowi mniej niż połowę niezbędnej dziennej dawki.  

Niedobór jodu

Zbyt mała ilość jodu w codziennej diecie może mieć poważne konsekwencje. Są to na przykład:

·    zaparcia, przybieranie na wadze,
·    ślepota,
·    depresja, brak chęci do życia,
·    bezpłodność, impotencja, spadek libido a co za tym idzie trudności z zajściem w ciążę
·    anemia, zmęczenie,
·    suchość skóry, wypadanie włosów,
·    powiększenie tarczycy - pojawiają się wole,
·    osłabienia odporności,
·    uczucie zimna,
·    bezsenność,
·    zmniejszona odporności na stres,
·    spadek sprawności intelektualnej,
·    podwyższenia poziomu cholesterolu,
·    u dzieci zaburzenia wzrostu i rozwoju fizycznego,
·    niedoczynność tarczycy (a nawet związane z nią poważne zaburzenia rozwojowe),
·    w ciąży: niedorozwój płodu, karłowatość i kretynizm dziecka.

Nadmiar jodu

Ryzyko przedawkowania jest rzadkie, niemniej się zdarza. Nie ma zgodności co do tego, przekroczenie jakiej ilości jest przedawkowaniem. Niektórzy mówią o dawce 20., inni o 30-krotnej.

Objawami przedawkowania są:

·    metaliczny smak w ustach,
·    zmienność nastrojów,
·    utrata wagi,
·    podrażnienie żołądka a nawet wrzody w jamie ustnej,
·    wytrzeszcz oczu,
·    zmiany trądzikowe na skórze,
·    nerwowość, pobudzenie, lęki,
·    zwiększona wrażliwość na dotyk,
·    spuchnięcie języka i nadmiar śliny,
·    biegunka, wymioty,
·    bóle głowy.

Konsekwencjami przedawkowania mogą być zaburzenia hormonalne, upośledzenie funkcji tarczycy oraz wzrost ryzyka pojawienia się chorób autoimmunologicznych - nadczynności tarczycy, choroby Hashimoto.

*za Wikipedia

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama