Nadwaga w ciąży

Podczas ciąży masa ciała się zwiększa. Jednakże, kiedy zaczynasz ciąże z nadwagą zadbaj o siebie.

Przy prawidłowej masie ciała, przyrost dodatkowych kilogramów podczas ciąży wynosi średnio 12-16 kg. 

Nadwaga w ciąży- żywienie

Jeśli masz nadwagę kontroluj przyrost wagi. Nie musisz jeść za dwoje. Właściwie nie powinnaś. ( Przeczytaj artykuły - dieta w ciąży )

Przez całą ciążę kobieta nie powinna przytyć więcej niż waży płód, wody płodowe i łożysko - sprawdź ile powinnaś prawidłowo przytyć. Nadwaga pojawia się, kiedy kobieta podczas ciąży utyje do 30 kilogramów.

Dieta od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do budowy rozwijającego się młodego organizmu. Trzeba jeść tak, aby unikać przejadania się i podjadania. Z pewnością ciąża nie jest dobrym momentem, żeby rozpoczynać odchudzanie, natomiast idealnym, żeby się nauczyć prawidłowych nawyków żywieniowych. Dietę wzbogać o produkty białkowe takie jak: mleko i produkty mleczne, mięso zwierząt rzeźnych oraz ryb. Białko jest najważniejszym składnikiem dla rosnącego młodego organizmu. 

Białka dostarczają produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, ale białko pochodzenia zwierzęcego jest bardziej wartościowe. Tłuszcze należy spożywać najlepiej w postaci łatwostrawnego masła oraz olei roślinnych i tłustych ryb morskich.W ciąży postaraj się zrezygnować z cukru oraz słodyczy.

Zastąp je suszonymi lub świeżymi owocami, które zawierają fruktozę. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ilością.  Podczas ciąży często występują niedobory żelaza. Można je uzupełniać jedząc czerwone mięso, podroby, buraczki, jaja a zwłaszcza żółtko. Pamiętaj, że wielkość porcji też ma znaczenie, więc staraj się jeść często, ale niewielkie ilości. Podstawą żywienia przyszłej mamy jest zbilansowana dieta z ograniczeniem soli.

Nadwaga w ciąży - ćwiczenia

Zdrowy dla ciebie będzie również ruch, np.: spacery, czy pływanie. Jeśli nie byłaś aktywna przed ciążą, skonsultuj się z położną lub lekarzem.

Jeśli zaczniesz chodzić na ćwiczenia dla przyszłych mam porozmawiaj z instruktorem. Prawdopodobnie  powinnaś zacząć od 15 minut ciągłego ćwiczenia trzy razy w tygodniu.

Ważne, żebyś wiedziała, że ćwiczenia nie muszą być wyczerpujące, aby być korzystne. W czasie ich wykonywania powinnaś być w stanie prowadzić rozmowę. Jeśli brak ci tchu  - odpocznij.

Nadwaga w ciąży- zagrożenia

Jeśli zaszłaś w ciążę mając nadwagę będziesz miała badania w kierunku cukrzycy ciążowej. Powinnaś wcześniej spotkać się z anestezjologiem, jeśli planujesz znieczulenie zewnątrzoponowe podczas porodu, a wiedz, że twoja ciąża może zakończyć się cesarskim cięciem lub porodem kleszczowym.

Większość kobiet, które maja nadwagę przechodzą ciążę bez żadnych problemów. Jednak, jeśli Twoje BMI jest 30 to w ciąży grozi ci:
•    poronienie
•    cukrzyca ciężarnych
•    wysokie ciśnienie krwi i stan przedrzucawkowy
•    zakrzepy
•    zakażenie dróg moczowych
•    krwotok po porodzie
•    problemy z karmieniem piersią

Opracowała – dietetyk Renata Halicka.  

Aktualizacja : dietetyk Anna Brończyk Puzoń

Dieta w ciąży , co jeść w ciąży. Przeczytaj pozostałe artykuły.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:
Oceń:
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 3.1 z 5. 58 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.
reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale ciąża