Nadwaga w ciąży

Podczas ciąży kobieta przybiera na wadze w sposób naturalny. Jednakże, kiedy zaczynasz ją z nadwagą zadbaj o siebie. Mały przyrost masy ciała uchroni cię przed otyłością.

Przy prawidłowej wadze fizjologicznej, przyrost masy ciała podczas ciąży wynosi średnio 11-13 kilogramów. 

Nadwaga w ciąży- żywienie

Jeśli masz nadwagę kontroluj przyrost wagi. Nie musisz jeść za dwoje. Właściwie nie powinnaś. ( Przeczytaj artykuły - dieta w ciąży )

Przez całą ciążę kobieta nie powinna przytyć więcej niż waży płód, wody płodowe i łożysko - sprawdź ile powinnaś prawidłowo przytyć. Nadwaga pojawia się, kiedy kobieta podczas ciąży utyje do 30 kilogramów.

Dieta od początku ciąży powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki potrzebne do budowy rozwijającego się młodego organizmu. Trzeba jeść tak, aby unikać przejadania się i podjadania. Z pewnością ciąża nie jest dobrym momentem, żeby rozpoczynać odchudzanie, natomiast idealnym, żeby się nauczyć prawidłowych nawyków żywieniowych.

Dietę wzbogać o produkty białkowe: sery, mleko, wędliny i ryby żeby dostarczyć organizmowi pełnowartościowe białko. Tłuszcze należy spożywać pamiętając, że ich nadmiar gromadzi się w tkankach. Wybieraj chude mięso,np. drób, wołowinę i nietłuste ryby, np:pstrąga.

Białko jest najważniejszym składnikiem dla rosnącego młodego organizmu. Od czwartego miesiąca ciąży zapotrzebowanie na białko wzrasta do ok. 80-100 gram na dzień. Białka dostarczają produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, ale białko pochodzenia zwierzęcego jest bardziej wartościowe.

Znajdziesz je w mięsie, rybach, jajkach, mleku i przetworach mlecznych. Produkty roślinne zawierające dużo białka to produkty zbożowe: ryż, płatki owsiane, rośliny strączkowe, soja, soczewica. Podstawą żywienia przyszłej mamy jest dieta wysokobiałkowa z ograniczeniem soli. Sól powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, co przyczynia się do zwiększenia masy ciał.

Jeśli chodzi o węglowodany ogranicz je podobnie, jak tłuszcze. Postaraj się zrezygnować z cukru i słodyczy. Zastąp je suszonymi lub świeżymi owocami, które zawierają fruktozę. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ilością.

Owoce też mogą dodać ci zbędnych kilogramów. Natomiast witaminy pochodzące ze  spożywania świeżych warzyw i owoców, są bardzo pożyteczne dla przyszłej mamy i dziecka. Poza tym zawierają błonnik, który ułatwia trawienie i zapobiega zaparciom.

Podczas ciąży często występują niedobory żelaza. Można je uzupełniać jedząc czerwone mięso, podroby, buraczki, jaja a zwłaszcza żółtko.

Pamiętaj, że wielkość porcji też ma znaczenie, więc staraj się jeść często, ale niewielkie ilości.

Nadwaga w ciąży - ćwiczenia

Zdrowy dla ciebie będzie również ruch, np.: spacery, czy pływanie. Jeśli nie byłaś aktywna przed ciążą, skonsultuj się z położną lub lekarzem.

Jeśli zaczniesz chodzić na ćwiczenia dla przyszłych mam porozmawiaj z instruktorem. Prawdopodobnie  powinnaś zacząć od 15 minut ciągłego ćwiczenia trzy razy w tygodniu.

Ważne, żebyś wiedziała, że ćwiczenia nie muszą być wyczerpujące, aby być korzystne. W czasie ich wykonywania powinnaś być w stanie prowadzić rozmowę. Jeśli brak ci tchu  - odpocznij.

Nadwaga w ciąży- zagrożenia

Jeśli zaszłaś w ciążę mając nadwagę będziesz miała badania w kierunku cukrzycy ciążowej. Powinnaś wcześniej spotkać się z anestezjologiem, jeśli planujesz znieczulenie zewnątrzoponowe podczas porodu, a wiedz, że twoja ciąża może zakończyć się cesarskim cięciem lub porodem kleszczowym.

Większość kobiet, które maja nadwagę przechodzą ciążę bez żadnych problemów. Jednak, jeśli Twoje BMI jest 30 to w ciąży grozi ci:
•    poronienie
•    cukrzyca ciężarnych
•    wysokie ciśnienie krwi i stan przedrzucawkowy
•    zakrzepy
•    zakażenie dróg moczowych
•    krwotok po porodzie
•    problemy z karmieniem piersią

Opracowała – dietetyk Renata Halicka.  

Dieta w ciąży , co jeść w ciąży. Przeczytaj pozostałe artykuły.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:
Oceń:
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 3.1 z 5. 58 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.
 
reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale ciąża