reklama

Anemia w ciąży

Zmęczenie, senność, osłabienie, mogą być męczącymi towarzyszami ciąży, warto jednak sprawdzić, czy nie są czasem zwiastunami anemii.

Nie martw się na zapas, w razie czego nie będziesz wyjątkiem, aż 30-40% procent kobiet w ciąży ma problemy z anemią. Dobrze ją wcześnie wykryć i przeciwdziałać. Sprawdź na co zwrócić uwagę.

Czy jestem narażona na anemię w ciąży?

Jesteś w grupie podwyższonego ryzyka , jeżeli:
•    Zaszłaś w kolejna ciążę niedługo po poprzedniej
•    Jesteś w ciąży mnogiej
•    Nękają cię częste wymioty
•    Nie spożywasz wystarczającej ilości żelaza
•    Miałaś obfite krwawienia przed zajściem w ciążę
•    Jesteś nastolatką
•    Miałaś anemię przed zajściem w ciążę

Skąd mam wiedzieć, czy mam anemię w ciąży? Jakie normy są prawidłowe?

Lekarz sprawdzając twoje wyniki badania krwi odczyta, jaki masz poziom hemoglobiny. Przyjmuje się, że poziom poniżej 11g/dL krwi oznacza anemię i powinnaś dostać odpowiednie preparaty.

Warto żebyś wiedziała, że naturalnie stężenie hemoglobiny spada w trakcie drugiego trymestru , a wzrasta nieznacznie w trzecim trymestrze ciąży.

Symptomy, które dodatkowo mogą wskazywać na anemię (ale niekoniecznie) :
Uczucie osłabienia lub ciągłe zmęczenie, bladość skóry, powiek oraz paznokci, szybkie bicie serca, uczucie duszności, trudności z koncentracją, omdlenia, bóle głowy i szum w uszach.

Czy zawsze anemia w ciąży jest spowodowana niedoborem żelaza?

Anemia może być spowodowana niedostateczną ilością żelaza, kwasu foliowego lub witaminy B12. Najczęstszą przyczyną niedokrwistości w ciąży jest niedobór żelaza. Ten typ pojawia się, w momencie kiedy organizmowi brakuje żelaza do produkcji wystarczającej ilości hemoglobiny. Na niedobór witaminy B12 narażone są głownie kobiety, które nie spożywają mięsa oraz nabiału. Standardowo każdej ciężarnej poleca się przyjmowanie kwasu foliowego od początku ciąży właśnie ze względu na mogące powstać niedobory i związane z nim nieprawidłowości.

Czy anemia ciążowa może mieć wpływ na zdrowie mojego dziecka i na mnie?

Niewielka anemia nie powinna mieć wpływu na twoje dziecko, chyba, że występuje u ciebie ostra niedokrwistość, wtedy twój maluszek może się urodzić z niskim poziomem żelaza we krwi, a niedobór kwasu foliowego może być przyczyną wad cewy nerwowej.
Jeśli masz ciężką postać anemii pojawia się ryzyko przedwczesnego porodu, urodzenie maluszka z niską wagą, stany zapalne organizmu.

Jak leczyć anemię ciążową?

Lekarz powinien omówić z tobą dietę. Zaleci przyjmowanie witamin oraz preparatów z żelazem i kwasem foliowym. Warto wiedzieć, że witamina C pomaga wchłonąć żelazo do organizmu, więc możesz popijać tabletkę, np: sokiem pomarańczowym.
Preparaty z żelazem mogą mieć nieprzyjemne skutki uboczne. Kał po nich może mieć ciemniejszy kolor. Mogą pojawiać się zaparcia, mdłości, wymioty, biegunka, zgaga, czy ból brzucha – zwłaszcza jeżeli preparat przyjmujesz na pusty żołądek (chociaż wtedy lek jest lepiej wchłaniany).

Jeśli pojawią się zaparcia jedz produkty bogate w błonnik, np.: zboża pełnoziarniste, owoce i warzywa. Lekarz może przepisać ci również preparaty ułatwiające wypróżnianie. Jeżeli niepożądane objawy będą się nasilać porozmawiaj  o zmianie preparatu na inny.
Czasem podawanie tabletek nie wystarczy i być może będziesz potrzebowała dostać zastrzyk. W bardzo nielicznych sytuacjach potrzebna jest transfuzja krwi.

Co powinnam jeść, żeby nie mieć anemii w ciąży?

Jedz owoce, takie jak jabłka i pomidory  lub pij z nich soki. Żelazo odnajdziesz również w śliwkach, bananach, winogronach , rodzynkach, brzoskwiniach, morelach czy figach. Dobrym źródłem żelaza jest także miód.

Oczywiście czerwone mięso (ale wątróbkę jedz rzadko ze względu na ryzyko przedawkowania witaminy A). Jeśli chodzi o warzywa sięgnij po szpinak, sałatę , buraki , brokuły, seler, marchewkę czy pietruszkę. Znajdziesz w nich również witaminę B12 i kwas foliowy.  Nie zapominaj o roślinach strączkowych i orzechach. Jedz soję, ciecierzyce , fasolę i  soczewicę . Sięgaj po migdały, orzechy włoskie i ziemne.  A dodatkowo dla przyjemności jedz czasem ciemną czekoladę.

Jak jeszcze mogę sobie pomóc?

Przede wszystkim się nie martw, bowiem niedokrwistość w ciąży dotyczy niemal połowy przyszłych mam. Odpoczywaj, skup się na sobie i swoim dziecku, odpuść sobie, co możesz: i obowiązki, i zobowiązania. Jednym słowem bądź dla siebie wyrozumiała i dbaj o siebie.

reklama