reklama

Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu, zwane także wysiłkowym, to problem wielu kobiet w ciąży. Tendencja zapadania na nie nasila się wraz z rozwojem ciąży. Dzieje się tak dlatego, że rosnąca macica naciska na pęcherz moczowy i mięśnie dna macicy,  efektem czego jest samowolne popuszczanie moczu bądź trudności z utrzymaniem go podczas śmiechu, kaszlu czy kichania.

Dolegliwość nie wymaga leczenia, bowiem po porodzie zazwyczaj ustępuje samoistnie.

Jak sobie pomóc?

·    Jak najczęściej odwiedzaj toaletę - dbaj o to, by twój pęcherz nie był bardzo pełny.

·    Unikaj zaparć, gdyż stolec może uciskać pęcherz. Co więcej, duży wysiłek przy wypróżnianiu osłabia mięśnie dna miednicy.

·    Stosuj mądrą dietę i prowadź aktywny, ale nie forsujący tryb życia.

·    Bez względu na krępujące dolegliwości pij dużo wody, unikaj napojów, które mogą podrażniać pęcherz (kawa, napoje gazowane), ostrych przypraw, cytrusów. To pozwoli zapobiegać infekcjom układu moczowego.

·    Pamiętaj o gimnastyce mięśni krocza i cewki moczowej, czyli ćwiczeniach Kegla, polegających na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni pochwy i odbytu (możesz ćwiczyć w toalecie, na ok. 10 sekund wstrzymując mocz). Regularnie wykonywane ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy - to ułatwia poród.

·    Stosuj wkładki higieniczne lub podpaski – nie zmniejszą one dolegliwości, ale zminimalizują dyskomfort psychiczny.

·    Dbaj o higienę okolic intymnych. Podmywaj się regularnie, używaj płynów przeznaczonych do higieny intymnej.

·    O swoim problemie powiedz lekarzowi - bywa, że popuszczanie moczu może być objawem infekcji dróg moczowych.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 3
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama