reklama

Skurcze Braxtona Hicksa

Skurcze Braxtona Hicksa, zwane skurczami przepowiadającymi, to niebolesne i krótkie skurcze macicy.

Typowy skurcz zaczyna się w dole brzucha i powoli przesuwa się ku górze, trwając mniej więcej pół minuty. Cała seria skurczów może potrwać nawet godzinę – w ten sposób ciało przygotowuje się do porodu, a mięsień macicy napina się, przygotowując się do prawdziwych skurczów porodowych.

To, jak kobieta odczuwa skurcze, w dużej mierze zależy od jej wrażliwości – niektóre określają je jako bardzo intensywne, przypominające ból miesiączkowy, inne nie odczuwają ich wcale.

Ich nazwa pochodzi od nazwiska XIX-wiecznego angielskiego ginekologa, Johna Braxtona-Hicksa, który opisał je jako pierwszy

Skurcze przepowiadające różnią się tym od skurczy porodowych, że nie towarzyszą im żadne atrakcje okołoporodowe, takie jak biegunka, odejście czopu śluzowego czy wód płodowych. Kobieta nie odczuwa rozpierania i bólu krzyża. Co istotne – skurcze te łagodnieją i ustępuję, w przeciwieństwie do skurczy porodowych, które się potęgują, stają się coraz silniejsze i częstsze. Jeżeli pojawią się wątpliwości, jak zakwalifikować skurcze, należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem prowadzącym ciążę.

Jak sobie pomóc gdy odczuwasz skurcze przepowiadające ?

·    Jeśli złapał cię skurcz przepowiadający, zmień pozycję ciała. Jeżeli stoisz – usiądź, jeśli siedzisz – wstań.  

·    Rozluźnij napięte mięśnie, zrób sobie ciepłą, kojącą kąpiel, domowe SPA w ciąży na pewno będzie przyjemnością (pamiętaj, by woda nie była zbyt gorąca, a płyn do kąpieli nie drażnił twojej skóry i węchu).

·    Zadbaj o dietę w ciąży – pamiętaj o nabiale, produktach bogatych w żelazo i błonnik, ale ze swej diety nie wykluczaj czekolady – ona dostarczy ci nie tylko przyjemności, ale i magnezu.

·    Dbaj o siebie – nie przepracowuj się, nie dźwigaj, często odpoczywaj. Śmiało oddawaj się błogiemu lenistwu - to doskonały czas na rozpieszczanie siebie i dziecka. To cudowny moment na drzemkę, marzenia, dobrą książkę i ciekawy film.

·    Postaraj się być aktywna fizycznie – spaceruj, pływaj, chodź na ćwiczenia dla kobiet w ciąży (co powiesz na jogę dla przyszłych mam?).

·    Jeżeli skurcze przepowiadające uprzykrzają ci życie, poproś lekarza o pomoc, prawdopodobnie przepisze ci leki rozkurczowe.

reklama