reklama

Waga w ciąży

Jedno jest pewne: w ciąży waga przyszłej mamy sukcesywnie rośnie. Niektóre kobiety tyją tylko tyle, ile waży dziecko wraz z łożyskiem, płynem owodniowym i powiększoną macicą, czyli mniej więcej 10 kilogramów. Są jednak i takie panie, które zaokrąglają się w mgnieniu oka – te stanowią zdecydowaną większość. 

Najmniejszy wzrost masy obserwuje się w I trymestrze - zwykle są to nie więcej niż 2 kilogramy. W II trymestrze przyrost wagi zwykle dochodzi do 6 kg. Najwięcej (mniej więcej 7 kilogramów), przypada na trzeci trymestr. W sumie przyszła mama nie może utyć mniej niż 7-10 kilogramów (w zależności od wagi dziecka, łożyska itd.), z kolei 30 kilogramów uznawane jest za poważną nadwagę (i duży problem).

Szybkie przybieranie na wadze w ciąży to skutek wielu czynników:

  • złej diety,
  • braku ruchu,
  • innych niehigienicznych nawyków
  • genów
  • wieku - im kobieta starsza, tym szybszy wzrost masy ciała
  • skłonność organizmu do zatrzymywania wody

Zdecydowanie szybciej utyją kobiety, które przed ciążą ważyły zbyt wiele oraz te, które rzuciły palenie, a głód nikotynowy zagłuszają słodyczami.

Pamiętaj, że zbyt duży przyrost masy w ciąży to nie tylko kwestia wyglądu czy samopoczucia, ale także przyczyna nadciśnienia, cukrzycy ciążowej, bólu pleców, żylaków, obrzęków. Co więcej, nadwaga wpływa również na przebieg porodu i laktację!

Jak sobie pomóc?

·    Kontroluj przyrost wagi. Jedz DLA dwojga, nie ZA dwoje! Nie objadaj się, ale i nie chodź głodna. Nie odmawiaj sobie radości jedzenia, tylko ciesz się nim z głową.

·    Jedz zdrowo, mądrze, regularnie - idealnie byłoby, gdybyś zjadała 3 duże i 2 małe posiłki. Twoja dieta powinna zawierać składniki niezbędne do rozwoju dziecka. Przede wszystkim powinna być bogata w białko (pamiętaj, że białko pochodzenia zwierzęcego jest najbardziej wartościowe). Jedz chude mięso, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, ryż oraz rośliny strączkowe. Ograniczaj tłuszcze oraz węglowodany. Uważaj na cukier, słodycze i tłuste potrawy. Batoniki zastąp owocami (nie tylko suszonymi). Nie przesadzaj jednak z ich ilością, bowiem oprócz dobrodziejstwa w postaci witamin, minerałów i błonnika, niosą też ryzyko  dodatkowych kilogramów. Z uwagi na to, że kobiety w ciąży często mają niedobory żelaza, jedz czerwone mięso, buraczki, szpinak i jaja.

·    Unikaj soli, która zatrzymuje wodę w organizmie, co znacznie zwiększa masę ciała.

·    Pij dużo niegazowanej wody mineralnej, herbaty ziołowe i niesłodzone soki. Staraj się wyeliminować napoje gazowane, słodkie soki, uważaj na kawę i herbatę.

·    Nie stosuj diet. Odchudzanie w ciąży grozi przedwczesnym porodem, zaburzeniami w rozwoju dziecka oraz niską masą urodzeniową. Myśl o tym, że do swej wagi sprzed ciąży wrócisz po narodzinach dziecka. Jeśli zaczniesz odchudzać się teraz, zaszkodzisz i sobie, i maluchowi.

·    Prowadź aktywny tryb życia. Dużo spaceruj, pływaj, uprawiaj sport – prenatalną jogę lub pilates (o ile pozwoli ci na to lekarz prowadzący ciążę). Nie tylko utrzymasz ciało w dobrej kondycji, zapobiegniesz nadmiernemu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, ale będziesz się czuła jak bogini.

·    Dbaj o siebie. Miej ładną fryzurę i pomalowane rzęsy. Oddaj mężowi dresy, kup sobie ładne, wygodne ciuchy ciążowe. Nie wymawiaj się brakiem funduszy czy faktem, że ubrania te już za moment nie będą ci potrzebne. Odwiedź second handy i aukcje internetowe, tam możesz znaleźć naprawdę świetne, niedrogie łaszki. Później pozbędziesz się ich tą samą drogą.

·    Po porodzie nie bierz się od razu ostro za siebie. Po narodzinach malucha automatycznie zgubisz kilka kilogramów („równowartość” maluszka, łożyska i wód płodowych). Ten nadmiar, który ci pozostanie, zapewne spożytkujesz na karmienie małego człowieka i energię niezbędną do zapewnienia mu opieki. Na razie zapomnij o restrykcyjnej diecie (chyba, że tak zaleci pediatra) czy forsujących ćwiczeniach! Pamiętaj, że już za chwilę, przy odrobienie wysiłku, wrócisz do formy. Daj sobie czas, bądź dla siebie wyrozumiała.

reklama