reklama

Zaparcia

Zaparcia, czyli kłopoty z wypróżnianiem, są zmorą większości kobiet w ciąży. Ta wstydliwa dolegliwość, oprócz dyskomfortu i bólu przy oddawaniu stolca, jest przyczyną powstawania hemoroidów, a nawet bólu głowy czy przykrego zapachu z ust.Odpowiadają za nią hormony, głównie progesteron, który rozluźnia mięśniówkę jelit (co je wydłuża i rozleniwia) oraz rosnąca macica, której ucisk osłabia normalną aktywność jelit.

Jak sobie pomóc?

·    Pij dużo płynów, co najmniej 2 litry dziennie (to rozluźni stolce, powiększy ich masę i ułatwi ich wydalanie). Postaw na niegazowaną wodę mineralną, herbaty ziołowe (dozwolone dla kobiet w ciąży) i soki (jabłkowe, gruszkowe, winogronowe, najlepiej rób je sama).

·    Pamiętaj o niezbyt forsującej aktywności fizycznej – zapisz się na basen, prenatalną jogę lub po prostu spaceruj.
 
·    Przyjrzyj się swojej diecie. Jedz mało, a często. Nie przejadaj się, ale nie chodź głodna. Dostarczaj organizmowi błonnika. Jedz dużo świeżych owoców i warzyw, suszonych owoców (suszone śliwki, figi, morele), musli, otrąb pszennych.

·    Ogranicz słodycze, unikaj wysoko przetworzonej żywności zapierającej, wyeliminuj z diety białą mąkę: jasne pieczywo, białe makarony. Kupuj produkty z mąki pełnoziarnistej.

·    Dzień rozpoczynaj od jednej z mikstur: kilku łyżek otrąb pszennych zalanych mlekiem, kefirem bądź jogurtem; 2 łyżeczek namoczonego na 2 godziny siemienia lnianego lub wypicia: łyżki oliwy z oliwek; soku z kilku suszonych śliwek bądź szklanki letniej wody z miodem i sokiem z cytryny.

·    Na własną rękę nie zażywaj żadnych środków przeczyszczających – ani tabletek, ani herbatek. Jeśli cierpisz z powodu bolesnych, przewlekłych zaparć, powiedz o tym lekarzowi prowadzącemu ciążę.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 3
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama