reklama

22. miesiąc życia dziecka

22-miesięczne dziecko świetnie sobie radzi - panuje nad swoim ciałem, nie tylko potrafi chodzić, ale skacze i biega. Oj, niewiele jest momentów, kiedy bywa statyczne i spokojnie się bawi. Wie, czego chce, a czego zdecydowanie nie, do tego bywa kapryśne i nie zawsze chce współpracować z rodzicami. Otwarte i aktywne chętnie uczy się nowych rzeczy. Nie ma czasu na nudę – przypomina żywe srebro i jest dla najbliższych prawdziwym wyzwaniem. Choć jest coraz sprawniejsze i niezależne, nadal przypomina małego, choć nie zawsze słodkiego, bobasa.

Rozwój fizyczny

  • Dziecko jest w ciągłym ruchu, niechętnie chodzi, za to ochoczo biega, coraz śmielej pokonuje nowe przeszkody, coraz sprawniej wspina się na schody i niskie przedmioty. Jego nowe hobby, wspinaczka, sprawia mu prawdziwą przyjemność. Uważaj na dziecko – nie przeceniaj jego możliwości, ale nie krępuj. Daj swobodę, ale nie spuszczaj z oka. Asekuruj, kieruj się zdrowym rozsądkiem i wyobraźnią, ale nie zabraniaj dziecku wszystkiego. Zabezpiecz kontakty, kanty i szuflady. Chroń swojego wszędobylskiego małego odkrywcę.
  • Choć czasem nieprawdopodobna ruchliwość twojego „żywego srebra” może cię męczyć, a nawet niepokoić to wiedz, że jest ona niczym innym jak oznaką prawidłowego rozwoju i sposobem na upuszczenie z siebie energii. Niepokojącą cię nadpobudliwość psychoruchową (ADHD) można stwierdzić dopiero w okolicy czwartego roku życia. Dlatego teraz nie pozostaje ci nic innego jak uzbroić się w cierpliwość i wyrozumiałość.
  • Maluch chętnie uczy się nowych rzeczy, które pokazują mu dorośli. To bywa zabawne. Popatrz na to jeszcze inaczej. Papugowanie wykonywanych przez was czynności to świetny i sprytny sposób na to, by dziecko zaakceptowało czynności, których nie cierpi. I tak: dziecko nie lubi myć włosów lub zębów? Nie cierpi jeść pewnych rzeczy, a obcinanie paznokci wywołuje w nim agresję? Pozwól, by ci towarzyszyło w toalecie czy w kuchni. Pokaż mu, że i ty myjesz głowę, jesz szpinak czy obcinasz paznokcie.
  • Ponieważ smyk umie wykonywać proste czynności i robi to bardzo chętnie, to dobry czas na zakorzenianie właściwych nawyków. Mycie ząbków, sprzątanie zabawek czy samodzielne ubieranie się – teraz jest czas na to, by owe czynności wpisywać w dziecięcy, codzienny harmonogram.
  • Choć dziecko w tym wieku może już jeść niemal wszystko, nie gotuj tłusto i niezdrowo, unikajcie takich produktów jak fast-food, parówki, chipsy, słodkie napoje.

Rozwój intelektualny

  • Dziecko w naturalny sposób, niczym gąbka, chłonie nowości. Interesuje go nie tylko to, co się dzieje obok, ale ciekawią opowiadane historyjki i piosenki, które stara się powtarzać. To świetna okazja, by wykorzystać drzemiący w maluchu potencjał – bawcie się w zapamiętywanie, ćwiczcie pamięć – a to na pewno zaprocentuje w przyszłości. Pamiętajcie, aby mówić do dziecka normalnie, nie zdrabniać i nie pieścić się. Rozmawiajcie, opowiadajcie sobie historyjki, odpowiadajcie na zwariowane pytania, układajcie proste zagadki i żarciki. To nie tylko świetna zabawa i sposób spędzania wolnego czasu, ale i inwestycja w rozwój intelektualny dziecka.
  • Maluch mówi płynnie, zna do 100 słów, składa je w dwuwyrazowe frazy, tworzy mini-opowiastki do obrazków w książeczkach (pamiętaj, by mówić do dziecka normalne – nie zdrabniać, nie pieścić się, dostosować wypowiedź do jego poziomu – pamiętaj, że to ty jesteś wzorcem mowy.
  • Dziecko niemal wszystko rozumie, potrafi też wykonać dwustopniowe polecenia: pójść do łazienki i przynieść szczoteczkę (teraz w maluchu masz prawdziwego pomocnika, koniecznie daj sobie pomagać zawsze wtedy, kiedy sprzątasz, coś układasz, ubieracie się – pod warunkiem, że się nigdzie nie spieszysz.
  • Rozwija się wyobraźnia malucha. Możesz to zaobserwować nie tylko gdy się bawi, ale i podczas rozmowy telefonicznej -  dziecko nie widząc osoby, z którą rozmawia, potrafi sobie ją wyobrazić. Zawsze, kiedy rozmawiasz z siostrą czy mamą, przekaż na chwilę słuchawkę malcowi. To nie tylko znakomita okazja, by pielęgnować rodzinne więzy, ale i znakomity trening dla mózgu i budzącej się wyobraźni.
  • Nadal trwa ciekawość własnego ciała, może się ona przejawiać wkładaniem małych przedmiotów do wszystkich otworów w ciele. Jak nigdy dotąd zwracaj uwagę na to, co robi twój mały badacz – czasem niewinny mały przedmiot w jego zwinnej rączce może stać się przyczyną nieszczęścia. Generalnie zwracaj uwagę na bezpieczeństwo dziecka – usuwaj z jego zasięgu małe przedmioty, takie jak monety czy baterie.
  • Dziecko zauważa różnice między swoim ciałem, a ciałem mamy i taty, interesują go dorosłe narządy płciowe. Jeszcze nie identyfikuje się z własną płcią, choć je rozróżnia. Jeśli nagość nie jest dla ciebie problemem, nie zasłaniaj się nerwowo za każdym razem, kiedy maluch nakryje cię na ubieraniu się – negliż traktuj jak coś naturalnego; nie znaczy to oczywiście, że masz biegać na golasa dla zasady po mieszkaniu czy wyrzec się chwili intymności w łazience.

Rozwój społeczny

  • Dziecko nadal chce mieć wszystko, o co poprosi: natychmiast, tylko dla siebie i w taki sposób, w jaki ono zdecyduje, przy czym nie widzi w tym nic złego czy niezwykłego. Choć to rudne, musisz działać mądrze. Kieruj się zdrowym rozsądkiem – z jednej strony nie ulegaj małemu terroryście nawet kosztem ataku histerii, z drugiej strony nie bądź zbyt nieustępliwa. Ucz dziecko, że współżycie z ludźmi polega na kompromisach i porozumieniach. Pamiętaj, że cierpliwość i konsekwencja to podstawa.

Pamiętaj, że rozwój dziecka to sprawa indywidualna – każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie, a powyższe wiadomości mają charakter informacyjny.

Źródło:
Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N., Drugi i trzeci rok życia dziecka, Poznań 2006


reklama
blog comments powered by Disqus