24 miesiąc

Rozwój fizyczny:
•    Dziecko pewnie stawia kroczki, ramiona trzyma po bokach ciała, stopy zaś blisko siebie; schodzi po schodach krokiem dostawnym bez pomocy rodziców, oparte o poręcz; jest energiczne - ciężko mu usiedzieć w jednym miejscu (czy zauważyłaś, ze maluch coraz rzadziej upada? Dzieje się tak dlatego, że coraz mniej wysiłku i uwagi wymaga od niego zachowanie równowagi i unikanie przeszkód – mały odkrywca dopiero teraz czuje, że naprawdę może wszystko i skupia się na zgłębianiu nowych umiejętności i... tajników otoczenia)

•    Pewnie trzyma w ręku sztućce, dobrze sobie radzi z kredkami, potrafi samo włączyć światło czy uderzać w pojedyncze klawisze pianina (może nadszedł już czas na pierwsze książeczki edukacyjne dla malucha, w których znajdziecie zadania usprawniające jego manualne umiejętności? Są tam pierwsze łamigłówki, zagadki z naklejkami i kolorowanki – które są nie bawią, ale i uczą)

•    Dziecko potrzebuje mniej snu niż dotychczas (zazwyczaj, by czuło się wypoczęte, wystarcza mu popołudniowa, półtoragodzinna drzemka i około 10-11 godzin snu nocnego)

•    Możliwy jest spadek apetytu lub apetyt zmienny (nie zmuszaj dziecka, by na siłę jadło, medycyna nie zna przypadku, by zdrowe dziecko zrobiło sobie krzywdę z głodu)

Rozwój intelektualny:
•    Malec do perfekcji opanował sztuczki mimiczne - puszcza całuski, głośno cmoka, naśladuje rybę (czy wiesz, że dzieci w tym wieku potrafią prawidłowo połączyć mimikę podstawowych emocji - strachu, smutku czy radości - z odpowiednimi określeniami?)

•    Doskonali się koordynacja "oko-ręka", dlatego dziecko samodzielnie umie narysować okrągłe kółeczko-buzię, a w nim osadzić dwie kropki-oczka (jeśli malucha nudzi rysowanie na kartce – kup farby do malowania łapkami, kredki do rysowania w wannie lub tablicę suchościeralną, to dopiero zabawa!)

•    Naśladuje w zabawie proste czynności dorosłych (nagle okazuje się, że dziewczynki porzucają puzzle, by wciąż tulić lalki, a chłopców bez reszty zaczynają pochłaniać autka)

•    Chętnie bazgrze, na papierze rysuje kreski (nie denerwuj się, jeśli twoje dziecko preferuje ciemne kolory – na tym etapie życia nie jest to objaw jego smutku - twoje dziecko, jak większość rówieśników, woli po prostu bardziej ekspresyjne barwy)

•    Potrafi wskazać co najmniej 3 części ciała (nawet, jeśli uważasz, że chłopcom nie przystoi zabawa lalkami, to zachęcaj synka do opieki nad szmacianą Zuzią - dzięki temu nie tylko będzie ćwiczył empatię, ale i dobrze pozna części ciała)

•    Doskonali się pamięć, zdolność kojarzenia faktów i przewidywania następstw; dziecko wymienia na obrazku nazwy znanych przedmiotów, dostrzega w nich różnice (jeśli maluch nie chce opowiadać ci o tym, co dziś robiło bądź co widzi w książeczce - nie zmuszaj go do nauki, bowiem zabawa pozbawiona przyjemności, lekcje odarte z radości są tak naprawdę pozbawione głębszego sensu)

•    Używa około 300 wyrazów i przestaje mówić po swojemu, mówi prostymi 2-3 wyrazowymi zdaniami, zaczyna odmieniać według przypadków i czasów, stosuje przymiotniki i przysłówki, rozumie opozycje: "ładne-brzydkie" (staraj się wyraźnie artykułować te głoski, z których wymową dziecko ma problem - istotne jednak jest, byś go nie poprawiała, jeśli popełni błąd)

•    Maluch często prowadzi życie samotnika - pochłaniają go układanki, puzzle, rysowanie, a rozwijająca się wyobraźnia podsuwa coraz to nowe zastosowanie zabawek (zachęcaj dziecko zarówno do zabaw ćwiczących intelekt, jak i do tych pobudzających wyobraźnię – pokaż mu, jak ciekawie można „żyć” małymi ludzikami, zbudujcie domek dla lalek czy garaż dla autek)

•    Ważną umiejętnością, jaką nabywa dwulatek w tym okresie jest udawanie, a zabawa ta może pochłaniać mu coraz więcej czasu (to doskonała okazja, byś zyskała chwilę dla siebie – ważne jednak jest, byś zaangażowała się w zabawę w momencie, gdy dziecko domaga się już twojej obecności)

•    Nasilają się koszmary senne – (które pomagają dziecku w rozładowaniu napięcia; może ono budzić się z krzykiem, histerycznie płakać, a po przebudzeniu bać się)

Rozwój społeczny:
•    Jest bardziej zrównoważone uczuciowo - choć nadal domaga się uwagi i czułości, przeżywa gwałtowne napady złości i wahania nastroju, w dobrych chwilach jest pogodne, przyjazne i ufne (codziennie znajdź chwilę tylko dla was, kiedy będziecie mogli porozmawiać, opowiedzieć sobie jak spędziliście dzień – malec mówiąc do ciebie, słuchając twoich opowieści nie tylko uspokaja się, wycisza, ale i układa sobie świat w swojej małej główce)

•    Pilnuje swoich rzeczy ogłaszając: „to moje”, wie co w domu jest czyją własnością (dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi przerasta typowego dwulatka, choć zdarza się, że pod naciskiem rodziców maluch pożyczy koledze swą zabawkę – pod warunkiem, że jej sam nie używa)

•    Zaczyna dostrzegać rówieśników, można zaobserwować początki uczestnictwa w grupie (oznacza to, że maluch powoli wychodzi z etapu zabawy równoległej, tj. "obok" innych dzieci i wchodzi w okres wspólnych działań)

•    Dziecku bardzo zależy, by zasypiać w towarzystwie mamy lub taty (jak widzisz to nie dziecięca złośliwość jest źródłem wieczornych problemów: potrzeby otrzymania tuzina buziaków, dziesiątki prób robienia siusiu, ogromne pragnienie bądź głód)

Pamiętaj, że rozwój dziecka to sprawa indywidualna – każdy maluch rozwija się w swoim własnym tempie, a powyższe wiadomości mają charakter informacyjny.

Źródło:
1. Murkoff H., Eisenberg A., Hathaway B.S.N., Drugi i trzeci rok życia dziecka, Poznań 2006
2. Choroby wieku rozwojowego A.Papierkowski

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:
Oceń:
Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Ocena: 4.4 z 5. 14 ocen.
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.
reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2