reklama
A ja rosnę zdrowo!

A ja rosnę zdrowo!

Aby dziecko rosło zdrowo, potrzebuje kilku ważnych składników. Tylko czy wiesz których - no i po co?

Wapń

Nie bez przyczyny zalecenia ekspertów koncentrują swoją uwagę na odpowiedniej podaży wapnia bo jest on odpowiedzialny za mineralizację kości. Ile wapnia potrzebuje dziecko? W zależności od wieku i tak najmniej bo 300 mg potrzebują niemowlęta do 6 miesiąca życia, 400 mg dzieci do 1 roku życia, 500 mg dzieci do 3 roku życia, dzieci w wieku przedszkolnym 700 mg, dzieci w wieku 6-9 lat 800 mg, znaczny wzrost zapotrzebowania na wapń następuje w okresie dorastania w przedziale między 10-18 rokiem życia i wynosi 1300 mg wapnia na dobę. Wapń wpływa również na pracę układu nerwowego, gospodarkę hormonalną, krzepliwość krwi stan mięśni. Jego niedobory mają zły wpływ na stan zębów. Wbrew pozorom twarożek nie jest najlepszym źródłem wapnia, ponieważ w trakcie jego produkcji wapń pozostaje w serwatce, bogate w wapń są natomiast żółte sery, mleko.  Jeśli dziecko nie przepada za mlekiem możesz je również zastąpić jogurtem, kefirem, serem żółtym, wapń znajduje się też w produktach roślinnych takich jak nasiona strączkowe, kapusta, brokuły, migdały, orzechy, ale z nich przyswaja się gorzej.

Magnez

Należy do składników budulcowych, budujących kości i zęby, warunkuje prawidłowe przyswajanie wapnia. Odpowiada również za prawidłowe działanie serca, pracę mięśni i układu nerwowego. Często pierwszym objawem niedoboru magnezu są bolesne skurcze nóg, również drżenie powiek, czy problemy z koncentracją.  Magnez jest pierwiastkiem, który znajdziesz w największych ilościach w produktach zbożowych, kaszach gruboziarnistych, otręby, soja, banany, orzechy.

Fosfor

Ten pierwiastek wchodzi w skład masy kostnej. Rzadko jednak występują jego niedobory, ponieważ występuje w dużych ilościach naturalnie w produktach, często jest również dodawany jako dodatek do żywności. Groźniejszy od niedoboru  jest jednak nadmiar tego składnika, który może doprowadzić do odwapnienia kości, fosfor staje się również niebezpiecznych dla osób chorych na nerki. Dlatego kupując gotowe produkty zwracaj uwagę na etykietę a na niej na informację o zawartości fosforanów. Niektórzy producenci produktów mięsnych do wyrobu swoich produktów nie używają już fosforanów lub znacznie zmniejszają ich ilość. Takie produkty powinnaś wybierać dla swojego dziecka. Produkty naturalnie bogate w fosfor to sery żółte, konserwy rybne, żółtko jaja, nasiona strączkowe.

Witamina D

Niezmiernie ważna jest również witamina D bez niej wapń nie zostanie wykorzystany do budowy kości. Witamina D jest wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych,  dlatego ekspozycja na słońce w lecie jest wskazana. A  w okresach jesienno-zimowych kiedy słońca jest zbyt mało należy suplementować witaminy D. Oprócz tego, że witamina D jest wytwarzana przez nasz organizm jej źródłem jest żywność. Produkty bogate w Wit. D to głównie tłuste ryby jak łosoś ale i produkty mleczne, masło, mleko.

Bor

Jest niezbędny w procesie przyswajania wapnia, magnezu i fosforu. Jego niedobór powoduje utratę magnezu i wapnia z moczem. Ten śladowy pierwiastek możesz znaleźć w suszonych owocach, orzechach, miodzie.
Pamiętaj, że zbilansowana dieta dostarczy Twojemu dziecku wszystkich wymienionych składników, dzięki nim maluch będzie rósł zdrowo.

Nutri Center
dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama