reklama
Jak nie dopuścić do nadwagi u dzieci

Jak nie dopuścić do nadwagi u dzieci

Problemy z masą ciała u dzieci mogą się pojawić już w okresie niemowlęctwa, zwykle jednak dotyczą dzieciaków pomiędzy 2 a 3 rokiem życia. Mamy często nie wiedzą, ile dziecko powinno jeść. O ile wcześniej wielkość porcji określały słoiczki czy miarki mleka, teraz trudno jest ocenić, czy przygotowana porcja jest dla dziecka odpowiednia - nieświadomie zaczynają je przekarmiać. Niestety komórki tłuszczowe powstają w pierwszych 2 latach życia, a ich ilość pozostaje na całe życia - nie zmniejsza się. Im większa ilość komórek tłuszczowych, tym większa skłonność do tycia. Pamiętajmy, że otyłość jest chorobą, a nie defektem kosmetycznym.

Jak zapobiec nadwadze dziecka? Przeczytaj kilka wskazówek.

Regularność posiłków

Od drugiego roku życia należy dzieci przyzwyczajać do regularności posiłków. Posiłków powinno być 5, trzy z nich są większe (śniadanie, obiad, kolacje) i 2 mniejsze II śniadanie i podwieczorek. Ważne są przerwy między nimi nie mogą być dłuższe niż 3-4 godziny.

Nie dokarmiaj miedzy posiłkami

Dziecko je wtedy kiedy jest głodne, zgodnie ze swoim mechanizm głodu i sytości, który reguluje uczucie głodu. Jeśli dziecko je regularnie w porach posiłku, staje się głodne, jeśli między posiłkami dojada, wówczas zaburza ten mechanizm. Wtedy w porze posiłku nie jest głodne, a mamy martwiąc się, że dziecko nie zjadło całej porcji, dokarmiają je na silę. Często również mamy namawiają dziecko by zjadło całe mięsko, a zostawiło warzywa- nie jest to dobre postępowanie, bo warzywa wcale nie są mniej wartościowe niż mięso, a na pewno mniej kaloryczne.

Ostrożnie z dokładkami

Jeśli maluchowi obiad bardzo smakował, to nie ma przeszkód, żeby dostał dokładkę, zrezygnuj jednak wówczas z podawania deseru, zaoszczędzisz porcji dodatkowych kalorii.

Co jeśli dziecko nie chce jeść warzyw

Na pewno nie należy je zmuszać do jedzenia, a konsekwentnie przyzwyczajać do ich smaku. Podawaj je w urozmaiconej formie, raczej osobno niż w postaci wymieszanej w surówce. Dzieci też są wybredne, jeśli warzywa są posypane ziołami (suszonymi lub szczypiorkiem itp.) -zrezygnuj z takich dodatków. Lepiej, żeby dziecko w ogóle zjadło jakieś warzywo. Najważniejsze: sama je jedz - dzieci naśladują rodziców, tak więc musisz dawać mu dobry wzór.

Co do picia

Możesz podawać różne napoje, ale dobrze przyzwyczajać dziecko do zaspokojenia pragnienia wodą. Jeśli od niemowlęcia będzie dostawało wodę, chętnie będzie ją piło również później. Możesz też podawać soki owocowe, jednak pamiętaj, że zawierają kalorie- duże ilości wypite między posiłkami dostarczą dodatkowej energii. Roczne dziecko może wypić 120 ml soku, a przedszkolak - 250 ml. Tymczasem są dzieci, które piją nawet 2 litry, jeśli mają skłonność do tycia takie postępowanie będzie sprzyjało dodatkowym kilogramom.

A co ze słodyczami?

Nie można ich wyeliminować z diety dziecka, bo ono i tak się z nimi spotka w przedszkolu, w szkole na przyjęciu urodzinowy.Ważne, aby wybierać te zdrowsze i dbać o to, by słodycze nie były jedzone między posiłkami. Na deser możesz zaserwować lody, domowej roboty ciasto, kawałek czekolady, ale batonik zjedzony na II śniadanie lub przed obiadem nie jest dobrym pomysłem. Otyłości szczególnie sprzyjają słodycze ze sklepu, w których oprócz cukru jest tłuszcz tzw. tłuszcz cukierniczy.

Nie kupuj produktów pełnotłustych

Nie ma konieczności, aby zupa dla dziecka była zabielana śmietaną 30% - dostarczy mu bowiem dodatkowej porcji tłuszczu. Również mleko wystarczy, jeśli będzie 2%. Wędliny też wybieraj chude, to samo dotyczy mięsa. Tłuszcze nasycone są niezdrowe nawet dla dziecka. Choroby układu krążenia np. miażdżyca rozwijają się od najmłodszych lat.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama