reklama
Kasza kaszy nierówna

Kasza kaszy nierówna

Kasza to - niestety - zapomniany produkt. Kiedyś królowała na polskich stołach, dziś została zastąpiona ziemniakami i makaronami. Na szczęście ostatnimi czasy znów wraca do łask, coraz częściej bywając na naszych talerzach, a szczególnie na talerzach naszych dzieci.

Dlaczego warto jeść kasze?

Kasze są bogate w witaminy z grupy B, magnez oraz błonnik. Witaminy z  grupy B odpowiadają za wiele ważnych procesów w tym wraz z magnezem za prawidłową pracę układu nerwowego, magnez jest niezbędny również do  prawidłowej budowy kości. Są potrzebne aby dziecko umiało się skoncentrować nie było nerwowe i nadpobudliwe. Błonnik pokarmowy poprawia perystaltykę jelit ułatwiając wypróżnianie, ale również zapobiega powstawaniu nadwagi i chroni układ krążenia.

Jakie kasze podawać dziecku?

Jaglana: Jest zrobiona z prosa. To drobna kasza, która nadaje się do przygotowywania potraw zarówno na słono jak i na słodko. Można z niej zrobić zapiekanki z różnymi owocami. Jest łatwostrawna zawiera dużo witamin z grupy B, wapń, fosfor, potas, żelazo. Nie zawiera glutenu, więc może być podawana dzieciom chorym na celiakię.

Kukurydziana: To również kasza bezglutenowa. Częściej podawana jest niemowlętom niż starszym dzieciom bo jest wyjątkowo łatwostrawna a po przygotowaniu ma odpowiednią dla maluchów papkową konsystencję. Ma dużo wapnia, potasu, fosforu, witaminy E oraz A.

Kuskus: Kasza pszenna, drobnoziarnista, szybka w przygotowaniu, zawieraj jednak gluten.

Manna: Ta kasza również powstaje z pszenicy nie jest więc bezglutenowa, wykorzystuje się ją w tzw. ekspozycji na gluten podając niemowlętom 2-3g kaszy manny na dobę do zupek lub mleka. Starszym dzieciom można podawać grysik czyli kasze manną na mleku.

Jęczmienna: Z jęczmienia robi się kasze takie jak pęczak, perłowa, łamana. Kasze te są średnioziarniste będą zawierały więcej błonnika i mikroskładników niż wymienione powyżej kasze pszenne. Najczęściej podaje się ją z daniami mięsnymi lub jako dodatek do zup.

Kasza gryczana: To najgrubsza kasza, powstała z gryki zboża bezglutenowego. Najcenniejsza z kasz, bogata w składniki mineralne głównie magnez, żelazo, potas zawiera dużo błonnika. Kaszę tę można podawać dziecku ok. 11-12 m. ż, jeśli chcemy podać ją młodszemu dziecku musimy ją dobrze rozgotować, bo przewód pokarmowy młodszego dziecka może sobie nie poradzić z nadmiarem błonnika.

Wszystkie kasze są źródłem węglowodanów złożonych, które są niezwykle ważne dla rosnącego organizmu dostarczają bowiem energii potrzebnej do aktywnej zabawy.

Najmłodszym dzieciom należy podawać również specjalne kaszki dla niemowląt, bo są wzbogacane w witaminy oraz żelazo, którego zapas wyczerpuje się w organizmie dziecka ok. 6 miesiąca życia. Dziecko roczne powinno już być uczone smaku normalnych kasz.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama