reklama
Modelowe racje żywieniowe dla dzieci w wieku 1-3 lat

Modelowe racje żywieniowe dla dzieci w wieku 1-3 lat

W celu ułatwienia stosowania zasad zdrowego odżywiania dietetycy opracowują dla różnych grup wiekowych normy wyżywienia - racje pokarmowe. Dzięki nim możemy przygotować smaczny i zdrowy jadłospis dla naszych dzieci na cały dzień.

Racja pokarmowa to ilość produktów spośród dwunastu grup produktów żywieniowych, w przeliczeniu na gram dla jednej osoby, którą należy spożyć w ciągu dnia, aby pokryć zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Takie przedstawienie ilości produktów spożywczych jest dużym ułatwieniem w planowaniu i przygotowaniu  posiłków dla dzieci, które przy prawidłowym zbilansowaniu diety powinny być zgodne z normami żywienia. Poniżej przedstawiono modelową racje pokarmową dla dzieci w wieku 1-3 lata:

Źródło: Spodarek M., Gabrowska E.: Wiem co je moje dziecko. Praktyczny poradnik, jak karmić dzieci, aby dziś i w przyszłości były zdrowe. Wydawnictwo Literackie,  Warszawa 2012

W celu urozmaicenia jadłospisu pomocne staja się zamienniki pokarmowe. Przy dokonywaniu zmian pod uwagę należy wziąć pochodzenie produktów oraz rodzaj produktu - produkty roślinne/zwierzęce. Jeśli dziecko nie ma ochoty w dany dzień na kaszę (100g), możesz zamienić ją na makaron (100g), chleb, bułki bądź pieczywo cukiernicze (135g). Aby pokryć jego zapotrzebowanie na wapń nie musisz dziecku podawać wyłącznie mleka. Przykładowo 100 ml mleka możesz zastąpić kefirem, jogurtem i maślanką (100ml), ale również serem twarogowym (100g), serkiem homogenizowanym (30g) lub serem żółtym (10g). 2 małe jajka możesz wymienić na ser twarogowy (100g), filet rybny (100g) bądź też mięso bez kości (80g). W diecie każdego dziecka powinny pojawić się codziennie warzywa i owoce. W celu urozmaicenia jadłospisu możesz 100g warzyw lub owoców wymienić na sok pitny (60ml) lub suszone owoce (20g).

Przedstawione przykładowe racje pokarmowe obrazują rodzaj i ilość produktów  spożywczych, które najlepiej wybrać by Twoje dziecko rozwijało się zdrowo. Wiek 1-3 lat to dla twojego dziecka bardzo ważny moment, w którym szczególnie powinnaś dbać o jego dietę.

POMYSŁ NA PYSZNY JADŁOSPIS:

ŚNIADANIE


Ryż na mleku z dodatkiem przecieru owocowego:

Do gotującego się mleka (250-300ml) wsyp dwie łyżki ryżu. Gotuj 15-20 minut,  ciągle mieszając aż ryż będzie miękki. Przed podaniem dodaj 2 łyżki przecieru jabłkowego i łyżeczkę masła.

II śniadanie:

Kanapka z szynką:

Kromkę chleba  pszennego posmaruj masłem (5g), dodać plaster wędliny drobiowej i plaster żółtego sera. Podaj z herbatą owocowo-ziołową.

Obiad:

Pomidorowa z makaronem:

Przygotuj warzywa: marchewkę, pietruszkę, plaster selera, jedną średnią cebulę. Ugotuj wywar w 500ml wody dodając łyżkę oleju rzepakowego.  Następnie odcedź warzywa, odlej 200ml wywaru na sos. Ugotowane warzywa wykorzystaj na przyrządzenie sosu. Do pozostałego wywaru dodaj jednego obranego ze skórki pomidora. Wszystko razem ugotuj i podpraw śmietaną 18%. Ugotowany makaron podaj tuż przed podaniem.

Pulpety cielęce z sosem potrawkowym, ziemniaki, gotowana  marchewka z groszkiem:

Do 100g  zmielonej cielęciny dodaj pół jajka oraz łyżkę bulki tartej. Uformuj pulpety wielkości orzecha włoskiego, obtocz w mące i ugotuj w lekko osolonej wodzie

Sos: Ugotowane warzywa zetrzyj i dodaj do wcześniej przygotowanego wywaru, dodaj łyżkę jogurtu naturalnego i łyżeczkę mąki rozprowadzonej w wywarze. Następnie zagotuj.

Podwieczorek:

Popping amarantusowy z bananem:

Do popingu dodaj małego zgniecionego banana i łyżkę jogurtu naturalnego. Dla osłody możesz dodać łyżeczkę miodu.

mgr Anna Brończyk-Puzoń

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 2
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama