reklama
Owoce sezonowe - kilka powodów, dla których twoje dziecko powinno je jeść

Owoce sezonowe - kilka powodów, dla których twoje dziecko powinno je jeść

Po zimie, w trakcie której jedynymi owocami były cytrusy lub mrożonki, lato rozpieszcza nas różnorodnością świeżych owoców: truskawek, malin, czereśni, wiśni, poziomek, porzeczek, gruszek, agrestu, jagód czy moreli. Dojrzewające w słońcu lata owoce mają najwięcej witamin i są najzdrowsze.

Zgodnie z zaleceniami dzieci powinny zjadać dziennie 2 porcje owoców. Może to być 1 jabłko i ¾ szklanki drobnych owoców np. malin, w sezonie warto zrezygnować z soków na rzecz świeżych owoców.

Dlaczego warto podawać sezonowe owoce, przeczytaj jakie wartości kryją w sobie najpopularniejsze owoce.

Morele

Morele są dobrym źródłem beta-karotenu. Beta-karoten jest w organizmie przekształcany do postaci witaminy A. Ta z kolei wzmacnia układ odpornościowy, wpływa na prawidłowy stan skóry i odgrywa istotną rolę w procesie prawidłowego widzenia. Zawierają również witaminy z grupy B zwłaszcza B2, żelazo, potas i fosfor. Taki układ pierwiastków mineralnych i witamin sprawia, że uczestniczą one w procesach krwiotwórczych, a zwłaszcza w tworzeniu czerwonych ciałek krwi.  Morele możesz ususzyć staną się wówczas świetną formą przegryzki.

Czereśnie

Zawierają tak zwane antyoksydanty, czyli związki, które zwalczając wolne rodniki pomagając naszemu organizmowi zabezpieczyć się przed nowotworami. Działają przeciwzapalnie, m.in. zapobiegają zapaleniu tętnic, czyli chronią przed chorobami układ krążenia. Mają niewiele kalorii, zawierają pektyny czyli rodzaj błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit oraz obniża poziom złego cholesterolu.

Maliny

Owoce malin zawierają niewiele cukru, za to dużo kwasów owocowych, które działają przeciwzapalnie oraz zwiększają przyswajanie żelaza. Maliny zawierają  witaminy: C, E, B1, B2, B6 oraz  minerały: wapń, potas, magnez, żelazo, sporo fosforu i miedzi. Możesz z nich również przygotować pyszny sok, który pity w trakcie przeziębienia złagodzi kaszel.

Borówki

Te owoce zawierają najwięcej przeciwutleniaczy, które m.in. obniżają poziom złego cholesterolu, działają ochronnie na serce i układ krążenia, zmniejszają ryzyko niektórych nowotworów. Borówki znane są również ze swoich właściwości chroniących oczy przed zaćmą oraz zwalczających biegunkę.

Truskawki

Zawierają dużo witaminy C oraz praktycznie wszystkie ważne mikroelementy, a szczególnie dużo potasu, wapnia, fosforu, magnezu i manganu. Truskawki są jednak silnymi alergenami, zwiększają wydzielanie histaminy w organizmie, dlatego alergicy powinni ich unikać. Dzieci po skończeniu 1 roku życia mogą zjeść kilka truskawek, zawsze jednak pod kontrolą w celu obserwacji ewentualnych reakcji alergicznych, jeśli maluchowi nic nie dolega, możesz zwiększyć ich ilość.

Czarna porzeczka

To najbardziej bogate spośród owoców źródło witaminy C, 100 g czarnej porzeczki dostarcza 182 mg witaminy C, co stanowi ok. połowę dziennej normy. Właściwości porzeczki są powszechnie znane są to m.in. właściwości przeciwzapalne, zwiększające odporność, dlatego stosuje się ją jako dodatek do leków i suplementów diety. W sezonie warto zjeść garść czarnej porzeczki dziennie i zachęcać do ich jedzenia dzieci.

Dobrym sposobem na zachowanie cennych składników odżywczych w owocach sezonowych jest ich mrożenie, dlatego jeśli tylko masz taką możliwość, zamrażaj ulubione owoce, abyście mogli cieszyć ich smakiem zimą.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 4
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama