reklama
Słodki podwieczorek

Słodki podwieczorek

Jest taki moment w ciągu dnia, kiedy bez wyrzutów sumienia możesz podać dziecku coś słodkiego. To podwieczorek - posiłek słodki, ale zdrowy, lekki i jedzony z prawdziwą przyjemnością! Podwieczorek najlepiej podać ok. 2- 3 h po obiedzie. Jest to posiłek, który dziecko zje jeszcze przed kolacją, dlatego powinien być lekki. Dostarcza on zaledwie 10% dziennej energii, jego zadaniem jest zaspokojenie głodu ale nie najedzenie się.

Podwieczorek traktowany jest często jako deser, ma charakter dania słodkiego. Nie znaczy to, że dziecko może dostać batonika czy wafelki. Gotowe produkty zawierają utwardzony tłuszcz, który jest źródłem tzw. tłuszczy trans -są one bardzo niezdrowe, mają działanie miażdżycotwórcze. Podwieczorek jest  posiłkiem, a nie przekąską, zatem musi spełniać zasady zdrowego dania. Powinien być złożony z węglowodanów, białek i tłuszczy oraz witamin i składników mineralnych.

Co podać ?

Najlepiej, aby podwieczorek był przygotowany na bazie mleka i owoców w postaci jogurtu, budyniu, koktajlu lub musów, najlepiej z sezonowych owoców.

Smaczne i proste desery z udziałem mleka to budynie, puddingi, drożdżówki z serem. Korzystne dla zdrowia są desery z dodatkiem owoców, np.: kompoty, kisiele, owocowe galaretki. Warto przygotować je domowymi sposobami, dodając do kisielu czy budyniu mąkę ziemniaczaną, a do galaretki prawdziwe owoce, udekorowane ubitą śmietaną kremówką.

Idealnie sprawdzi się w również domowe ciasto. Deserem mogą być również naleśniki z serem czy omlet.

Jeżeli wiesz, że dziecko zjadało niewiele na obiad, możesz wówczas zwiększyć kaloryczność podwieczorku, przygotowując dania na bazie kasz np. jaglanej, ryżu, makaronu z dodatkiem sera, jogurtu i musów owocowych.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Nutri Center

reklama