reklama
Wyjątkowo zdrowe owoce

Wyjątkowo zdrowe owoce

Owoce to samo zdrowie - zawierają cenne witaminy i składniki  mineralne, wodę niezbędną do życia. W żadnym posiłku nie powinno ich zabraknąć, ponadto mogą być doskonałą przekąską zastępującą słodkości. Są jednak owoce, które słynną ze swych prozdrowotnych właściwości, dlatego szczególnie na nie powinnaś zwrócić uwagę i wprowadzić je do diety dziecka od najmłodszych lat.

Jabłko

Ten rodzimy owoc, który dobrze znamy, obfituje w niezwykle ważne związku  zwane pektynami. Pektyny są polisacharydami, które w przewodzie pokarmowym, tworzą żele i tym samym pełnią funkcje ochronne. Dzięki nim z przewodu pokarmowego nie wchłaniają się toksyny.  Ograniczają wchłanianie cholesterolu a co za tym idzie zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia. Przyspieszają pasaż jelitowy co może być pomocne przy biegunach. Ponieważ zakwaszają treść jelitową utrudniają rozwój chorobotwórczym bakteriom, będą więc odgrywały rolę w budowie odporności dziecka. Jabłko można podawać dzieciom już od 4 miesiąca życia.

Banany

Banany obfitują w witaminę B6, która jest niezbędna w produkcji przeciwciał i czerwonych krwinek. Wpływa również na rozwój układu nerwowego, odpowiada za prawidłowe przewodnictwo impulsów nerwowych, niedobór tej witaminy może objawiać się rozdrażnieniem, drżeniem mięśni, anemią. Banany możesz wprowadzić do diety 6 miesięcznego dziecka.

Pomarańcze,  czerwone grejpfruty

Są bogate w witaminę C, oczywiście są inne owoce równie bogate w ten składnik, jednak zawarta w pomarańczach rutyna bardzo  poprawia wchłanialność witaminy C.  Rutyna w połączeniu z witaminą C świetnie leczy pierwsze objawy przeziębienia. Czerwone grejpfruty z kolei zawierają likopen związek o silnym działaniu antyoksydacyjnym. Cytrusy mogą zagościć w diecie dziecka po pierwszym roku życia.

Morele

Te pomarańczowe owoce, to skarbnica składników mineralnych m.in. mg i żelaza. Są ona ważne również ze względu na zawartość beta karotenu, prowitaminy A, która ma właściwości przeciwutleniające, powoduje unieszkodliwianie wolnych rodników tlenowych. Przeciwutleniacze chronią organizm przed wieloma chorobami w tym groźnymi nowotworami.  Morele możesz podawać dziecku wcześnie bo już w 5 m. ż.

Owoce jagodowe

Nie bez powodu są jednymi z pierwszych podawanych niemowlętom w rozszerzaniu ich diety, rzadko uczulają, natomiast  zawierają antocyjany, czyli barwniki które oprócz swój właściwości niszczących wolne rodniki tlenowe, wpływają na ostrość widzenia. Deserki z owoców jagodowych możesz wprowadzać do diety dziecka już w 5 m.ż. Starszym dzieciom warto serwować soki z jagód czy dżemy  jagodowe.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center





reklama