reklama
Zdrowe słodkości

Zdrowe słodkości

Wiadomo, że cukier szkodzi zdrowiu i należy go jeść jak najmniej, czy jednak musimy dzieci pozbawić zupełnie przyjemności jedzenie słodkości?

Oczywiście nie, dzieci rosnąc potrzebują dużo energii, która pochodzi z węglowodanów nie tylko złożonych ale również z cukrów prostych. Ważny jest jednak umiar i  wiedza jakie słodycze mogą być podawane dziecku, a czasem trochę chęci, żeby nauczyć się samemu przygotowywać słodkie pyszności.

Jak wybrać zdrowsze słodycze w sklepie

Jeśli chcesz podać dziecku słodycze, a nie masz czasu sama ich przygotować, musisz szczególnie uważnie czytać etykiety umieszczone na opakowaniach produktów.  Wybierając słodycze sprawdzaj czy nie znajdują się w nich sztuczne dodatki, syntetyczne barwniki i inne które mogą działać alergizująco.

  • Czekolada zjedzona od czasu do czasu nie zaszkodzi (zawiera bowiem wapń i magnez) ale tylko jeśli będzie dobrej jakości a nie wyrobem czekolado podobnym. Najlepszym wyborem będzie czekolada gorzka zawiera najwięcej magnezu.
  • Do „lepszych” słodyczy należą również sezamki, batoniki musli i z ziarnami, chałwa.
  • Staraj się jak najrzadziej dawać dziecku słodycze zawierające wyłącznie cukier  takie jak lizaki, czy ciągutki,  które oblepiają zęby i powodują próchnice.
  • Jeśli kupujesz ciasteczka, dobrze żeby były to produktu specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla małych dzieci, znajdziesz je na półkach ze żywnością  dla dzieci. Produkty te nie zawierają niebezpiecznych  tłuszczy TRANS, ponieważ są wypiekane z masła.

Możesz przygotować sama zdrowe przekąski

  • Słodki kisiel - to nic trudnego. Wystarczy,  że masz w domu owoce lub sok owocowy i mąkę ziemniaczaną, możesz z nich przygotować pyszną zdrową przekąskę. Również galaretka owocowa nie wymaga wielu przygotowań.
  • Wystarczą owoce (mogą być mrożone) oraz żelatyna, a jeśli dodasz serek homogenizowany otrzymasz pyszny serniczek na zimno.
  • Drożdżowe ciasto z owocami i szklanką mleka może nawet stanowić pełnowartościowe II śniadanie.
  • Dzieci przepadają też za bitą śmietaną jej zdrowszą wersję zrobisz ubijając śmietanę kremówkę, możesz ją podawać z owocami.
  • Również suszone owoce sprawdzą się w roli słodkiej przekąski, uważaj jednak przy ich zakupie. Lepiej nie kupuj ich na wagę w supermarkecie a w sklepie z ekologiczną żywnością, Jeśli nie masz takiego w pobliżu, zwracaj uwagę aby owoce nie były błyszczące jeśli są to oznaka, że były siarkowane. Suszone owoce powinny mieć brudnawy kolor im bardziej się błyszczą tym większa szansa że były „ulepszane”. Jeśli kupujesz owoce w opakowaniu sprawdź czy na etykiecie nie widnieją następujące informacje (jeśli tak nie kupuj ich):

·    E220 lub E-220
·    dwutlenek siarki
·    zawiera siarczany (siarczyny)
·    konserwowany siarką
·    konserwant E220
·    bezwodnik kwasu siarkawego (mało popularne określenie)

Tego nie powinnaś podawać dziecku (nawet jeśli zrobisz sama):

  • Koglu-moglu w jajach może być niebezpieczna salmonella.
  • Galaretek, budyniów oraz kisielów z torebek mogą zawierać sztuczne dodatki.
  • Landrynek i podobny cukierków - sam cukier, w dodatku maluch może się nimi zadławić.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama