reklama
Zdrowe tłuszcze dla dzieci

Zdrowe tłuszcze dla dzieci

Tłuszcze to składniki odżywcze, które stanowią główne źródło energii w diecie niemowląt.

W pierwszych miesiącach życia 48% energii pochodzi właśnie z tłuszczy. Potem odsetek ten jest mniejszy ale nie spada poniżej 30%. Nie bez znaczenia jest rodzaj tłuszczu. Wyróżniamy tłuszcze nasycone i nienasycone. Te pierwsze znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego dużo jest ich w mleku i jego wyrobach oraz mięsie. Tłuszcze nienasycone pochodzą głównie z roślin, chociaż niektóre ich frakcje jak np. kwasy DHA występują w mięsie ryb.

Aktualnie wiadomo, że nadmiar spożytych tłuszczy odpowiadają za rozwój chorób m.in. miażdżycy, chodzi tutaj głównie o tłuszcze nasycone i cholesterol, które powinny być ograniczane. Tłuszcze mogą tez mieć właściwości prozdrowotne, kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 wpływają korzystnie na układ krążenia, zapobiegają miażdżycy, działają przeciwzapalnie. Udowodniono, że kwasy tłuszczowe DHA i EPA zmniejszają ryzyko alergii, astmy, atopowego zapalenia skóry.

Dieta dzieci jest niestety uboga w tego rodzaju tłuszcze. Mleko mamy zawiera oprócz kwasów tłuszczowych nasyconych również NNKT - niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (im więcej mama spożywa produktów bogatych w jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe czyli ryb i olejów roślinnych tym więcej jest ich w jej mleku), mieszanki mleczne są również wzbogacane w te cenne kwasy. Jednak wraz ze wzrostem, dzieci wypijają mniejszą ilością mleka mamy lub mieszanek mlekozastępczych dlatego udział zdrowych tłuszczy w ich diecie  maleje. W dodatku dzieci jedzą zbyt mało ryb oraz olejów roślinnych np. oleju rzepakowego, lnianego, oliwy z oliwek czy miękkich margaryn ale również nasion roślin strączkowych czy orzechów.

Dlatego każda mam powinna dbać o to, aby dziecko codziennie dostało porcję zdrowych tłuszczy. Można dodawać olej pod koniec gotowania do zupy, stosować go na zimno do surówek, a nie tylko do smażenia. Dzieci powinny też 2 razy w tygodniu zjeść porcję ryby, która jest bogatym źródłem omega 3. Może to być np. łosoś.  Powinny zjadać nasiona strączkowe, takie jak fasola, groszek, ciecierzyca. Z tej ostatniej można przygotować pyszna pastę do kanapek. Wystarczy zmiksować ugotowaną ciecierzycę z olejem, czosnkiem, odrobiną cytryny i natką pietruszki. Maluch może też dostawać do gryzienia orzechy lub migdały. Być może posmakuje również w oliwkach.

Jeśli dieta dzieci nie spełnia tych zaleceń powinna być wzbogacona suplementy zawierające kwasy omega 3 np. w Tran.
Poniżej znajdziesz zestawienie typów poszczególnych tłuszczy oraz ich źródeł:

Nasycone - masło, sery, mięso, produkty mięsne (hamburgery, kiełbasy), mleko i jogurt pełnotłuste, ciasta, makarony, słonina, tłuszcz z pieczeni, twarde margaryny i tłuszcze do pieczenia, olej palmowy, orzechy kokosowe.

Jednonienasycone - oliwki, olej rzepakowy, orzechy (pistacjowe, laskowe, migdały), orzeszki ziemne, awokado oraz oleje z tych produktów.

Wielonienasycone - typu omega-3: łososie, makrele, śledzie, pstrągi (szczególnie bogate w kasy omega-3 długołańcuchowe EPA czyli kwas eikosapentaenowy oraz DHA czyli dokosaheksaenowy). Orzechy włoskie, olej rzepakowy, soja i len oraz oleje z tych produktów (szczególnie bogate w kwas alfa-linolenowy).

Typu omega-6: ziarna słonecznika, sezam, orzechy włoskie, kiełki pszenicy, soja, kukurydza  oraz oleje z tych produktów. Niektóre margaryny (sprawdzaj na etykiecie) - kwasy tłuszczowe typu trans.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama