reklama
Zdrowie a owoce sezonowe

Zdrowie a owoce sezonowe

Owoce sezonowe można zjeść świeże tylko raz do roku, chyba dlatego każdy z utęsknieniem czeka na pojawienie się pierwszych truskawek, czereśni czy malin. Są smaczne i zdrowe bo pełno w nich witamin i minerałów. Właśnie teraz możesz przebierać w ich smakach i kolorach ponieważ lato to czas obfitości sezonowych owoców. Wykorzystaj ten moment i podawaj swojemu dziecku różne ich rodzaje to świetny sposób na poprawę odporności i naukę nowych smaków, co jest ważne zwłaszcza dla niejadków.

Czereśnie

Zawierają tak zwane antyoksydanty czyli związki, które zwalczając wolne rodniki pomagając naszemu organizmowi zabezpieczyć się przed nowotworami lub chorobami układu krążenia. Mają niewiele kalorii, zawierają pektyny czyli rodzaj błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit oraz obniża poziom złego cholesterolu.

Maliny

Owoce malin zawierają niewiele cukru, za to dużo kwasów owocowych, które działają przeciwzapalnie oraz zwiększają przyswajanie żelaza. Maliny zawierają  witaminy: C, E, B1, B2, B6 oraz  minerały: wapń, potas, magnez, żelazo, sporo fosforu i miedzi. Możesz z nich również przygotować pyszny sok, który będzie wybawieniem z gorączki w trakcie jesiennego przeziębienia.

Borówki

Te owoce zawierają najwięcej przeciwutleniaczy, które m.in. obniżają poziom złego cholesterolu, działają ochronnie na serce i układ krążenia, zmniejszają ryzyko niektórych nowotworów. Borówki znane są również ze swoich właściwości chroniących oczy przed zaćmą oraz zwalczających biegunkę.

Truskawki

Zawierają dużo witaminy C oraz praktycznie wszystkie ważne mikroelementy, a szczególnie dużo potasu, wapnia, fosforu, magnezu i manganu. Truskawki są jednak silnymi alergenami, zwiększają wydzielanie histaminy w organizmie, dlatego alergicy oraz dzieci do 2 roku życia powinny ich unikać.

Czarna porzeczka

To najbardziej bogate spośród owoców źródło witaminy C, 100 g czarnej porzeczki dostarcza 182 mg witaminy C, co stanowi ok. połowę dziennej normy. Właściwości porzeczki są powszechnie znane są to m.in. właściwości przeciwzapalne, zwiększające odporność, dlategostosuje się ją jako dodatek do leków i suplementów diety. W sezonie warto zjeść garść czarnej porzeczki dziennie i zachęcać do ich jedzenia dzieci.

Dobrym sposobem na zachowanie cennych składników odżywczych w owocach sezonowych jest ich mrożenie, dlatego jeśli tylko masz taką możliwość zamroź swoje ulubione owoce a Ty i Twoja rodzina będziecie się cieszyć ich smakiem w zimie.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama