reklama
Zdrowie na talerzu

Zdrowie na talerzu

Już Arystoteles upatrywał w żywności prozdrowotnych właściwości - i nie mylił się! Wiele produktów obfituje w składniki, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Jakie przysmaki będą mieć dobry wpływ na malucha, poprawią jego odporność, chęć do nauki i zabawy? Poniżej znajdziesz te najważniejsze, nie jest to lista zamknięta, ale zawiera produkty najbardziej istotne z punktu widzenia zdrowia dziecka, takie które każdy brzdąc powinien jadać regularnie.

Mleko: To świetne źródło dobrze przyswajalnego wapnia. Wapń jest ważnym składnikiem kości i mięśni.  Małe dzieci do 3 r. ż. powinny pić mleko modyfikowane bo jego skład jest zmieniony i dopasowany do potrzeb dziecka. Starsze dzieci mogą pić zwykłe mleko podane w postaci zup mlecznych, budyniu, kakao. Dla mocnych kości niezbędny jest również  ruch to dzięki niemu wapń zostaje wbudowany w tkankę kostną, dodatkowo ruch na świeżym powietrzu w słoneczny dzień, zabezpieczy odpowiednią syntezę skórną witaminy D, odpowiedzialnej za wchłanianie wapnia. Dlatego namawiajmy dzieci zwłaszcza te starsze, dla których komputer stał się alternatywą zabaw z kolegami, do ruchu na świeżym powietrzu.

Jaja: To kopalnia cennych składników. Białko niemal  idealnie odpowiadające budową białku naszych tkanek i narządów, oraz żółtko w którym znajduje się m.in. żelazo, kwas foliowy chroniące przed anemią, luteina która jest niezbędna do prawidłowego widzenia, wit. D i E i wiele innych. Całe jajko może jeść dziecko po skończonym roku życia. Wcześniej maluch powinien dostawać samo żółtko.

Jogurty:  Znajdują się w nich bakterie kwasu mlekowego, które dbają o prawidłową pracę jelit. Od stanu zdrowia jelit w dużej mierze zależy odporność organizmu. Dlatego warto je jadać przynajmniej 1 kubek dziennie. Niektóre jogurty są wzbogacane w tzw. probiotyki czyli wybrane szczepy bakterii,  które mają udowodniony naukowo korzystny wpływ na zdrowie np. zapobiegają biegunkom.

Ryby:  Znajdują się w nich ważne dla zdrowia dziecka kwas tłuszczowe z grupy omega 3. Związkom tym przypisuje się działanie zmniejszające ryzyko infekcji, alergii, niektóre badania mówią o ich korzystnym działaniu na pracę mózgu.  Najlepszym źródłem omega 3 są ryby morskie (łosoś, halibut). Ryby morskie to również źródło jodu, którego niedobór zagraża zdrowiu dziecka.

Mięso:  Jest źródłem żelaza, przyswajanego w większych ilościach niż z produktów roślinnych, zatem zapobiega anemii. W mięsie znajdziemy również cynk i selen,  pierwiastki słynące z działania wzmacniającego organizm. 

Kasze i kaszki: Są niezwykle ważne zwłaszcza dla małych dzieci, które nie jedzą jeszcze innych produktów zbożowych jak chleb czy makaron. Zawierają węglowodany złożone, które stopniowo uwalniają energię i dają uczucie sytości. W dodatku są wzbogacane w witaminy i składniki mineralne jak żelazo czy cyn, są twoimi sprzymierzeńcami w obronie malucha przed chorobami.
Owoce i warzywa: To grupa produktów których nie może zabraknąć w codziennym menu. Są źródłem licznych aktywnych biologicznie związków m.in. flawonoidów, antocyjanów  wykazujących działanie przeciwnowotworowe.  

Nasiona roślin strączkowych: np.  soja, ciecierzyca, fasola, groch, groszek zielony te często zapomniane przez nas warzywa są prawdziwą kopalnią cennych związków, m.in. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin zwłaszcza z grupy B. Zawierają dużo białka przez co są wykorzystywane przez  wegetarian. Mamy nie powinny się obawiać ich wzdymających właściwości, bo zwiększona ilość gazów będąca efektem fermentacji w jelicie niestrawionych składników nasion roślin strączkowych, reguluje i usprawnia pracę jelit.

Kiszona kapusta:  Podana do porcji mięsa lub kaszy poprawia przyswajanie żelaza, zawiera olbrzymie ilości witaminy C. Znajdują się w niej również dobre bakterie. Kiszonki najlepiej zacząć podawać po 3 r. ż.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Nutri Center

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,50 z 5. Głosów: 4
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama