Rozwój psychofizyczny dwulatka

Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny moment w rozwoju. To wiek skrajnych emocji i zdobywania nowych umiejętności. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.

Rozwój społeczny i emocjonalny
•    Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
•    Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
•    Wstydzi się nieznajomych
•    Wykonuje proste polecenia,
•    Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
•    Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)
•    Zaczyna postrzegać swoją odrębność,
•    Chce niezależności
•    Dominują komunikaty – nie oraz moje
•    Potrafi być mało elastyczny i uparty
•    Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą
•    Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
•    Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu,
•    Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań  i nie potrafi ocenić ryzyka
•    Pojawia się poczucie humoru
•    Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
•    Ważne stają się rytuały,
•    Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
•    Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
•    W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
•    Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
•    Miewa koszmary senne
•    Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”

Rozwój fizyczny i motoryczny
•    Wzrost: ok.86 cm.
•    Waga: ok.13 kg.
•    Wchodzi i schodzi ze schodów
•    Kopie i rzuca piłkę
•    Skacze,
•    Szybko biega
•    Umie chodzić do tyłu
•    Lepiej panuje nad swoją fizjologią
•    Sporo dzieci uczy się w tym wieku korzystać z nocnika,
•    Na 3 kołowym rowerku odpycha się nogami
•    Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
•    Potrafi jeść łyżeczką
•    Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę
•    Buduje wieżę z 7 klocków,
•    Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami

Rozwój intelektualny
•    Ogląda książeczki, przewraca strony
•    Mówi o sobie po imieniu,
•    Pokazuje 5 części ciała
•    Słucha krótkich opowiadań
•    Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
•    Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
•    Rozumie zdania,
•    Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
•    Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
•    Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000
•    Zadaje pytania – co to?
•    Zabawy tematyczne
•    Używa słów ja i moje
•    Pojawia się poczucie humoru
•    Pokazuje emocje
•    Zaczyna się interesować, w co jest ubierany
•    Bawi się chwilę zabawkami
•    Zaczyna nadawać imiona zabawkom
•    Powtarza słowa
•    Używa czasowników
•    Stale mówi
•    Pcha lub ciągnie zabawki

Sen
Większość dzieci sypia ok. 14 godzin na dobę. Często śpią jeszcze w ciągu dnia, ale po ukończeniu 2 roku życia cześć dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki.  Kładzenie dwulatka może być Nielaba wyzwaniem. To wiek rytuałów. Dziecko koniecznie chce jeszcze pić, jeść, poczytać, przytulić się. Jeżeli wczoraj do łóżka zabrało misia i lalkę dzisiaj tez chce. Jeśli pozwolimy mu zabrać kolejną przytulankę, możemy być pewni, że następnego wieczoru znów poprosi o ten sam zestaw do spania. Zdarza się , że dzieci budzą się zapłakane  lub przerażone to wina sennych koszmarów , które pojawiają się w tym wieku.

Jedzenie
W tym wieku apetyt jest zmienny. Dzieci chcą często samodzielnie jeść i pić. Jednocześnie zaczynają mieć wyrobiona opinie na temat, jakie rzeczy im smakują , a jakie nie, jak również ważne staje się pora, o której podje się dane potrawy, np. szyneczkę je tylko na kolację.  Dziecko nadal powinno jeść 5-6 małych posiłków  w ciągu dnia. Jedzenie powinno być podzielona na niewielkie porcje, łatwe do wzięcia w paluszki bądź na łyżeczkę. Warto zadbać żeby  dania były kolorowe, różnorodne smakowo i wizualnie.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
Drugi rok życia to niezwykle interesujący, intensywny i trudny moment w rozwoju dziecka. Zarówno dla twojego maleństw, jak i ciebie. Jak sobie poradzić z buntem dwulatka, przeczytaj tutaj…
Jeżeli chcesz czynnie wziąć udział w rozwoju dziecka

•    Malujcie , rysujcie, wyklejajcie obrazki,
•    Staraj się dużo rozmawiać z dzieckiem, jeśli mówi , np. kotek am, am , rozwiń zdanie , np.  kotek je mleczko z miseczki,
•    Odgrywajcie różne scenki z udziałem zabawek
•     Róbcie bańki mydlane
•    Bawcie się masą solną,
•    Oglądajcie książeczki z dużymi kolorowymi rysunkami i opowiadajcie sobie, co na nich widać,
•    Zapraszaj dziecko do pomocy w domowych zajęciach, takich jak wycieranie kurzu, czy wkładanie prania do pralki
•    Nie wymagaj od dziecka żeby było w tym wieku altruistą. Jeszcze do tego dojrzeje.
•    Czytaj książeczki
•    Wspieraj dziecko w jego próbach artystycznych, zarówno jeśli chodzi o rysowanie, jak i śpiewanie, itp. Słowa zachęty mobilizują malucha do rozwoju
•    Dbaj o rozwój ruchowy malucha
•    Dwulatek potrzebuje dużo swobody i możliwości eksperymentowania. Ułatw mu zadanie, pozwól , np. nalać mleko do kubeczka, zjeść samodzielnie zupę.
•    Jeśli krytykujesz mów o zachowaniu, nie o dziecku,
•    Rozmawiaj z maluszkiem o uczuciach

Książki, z których korzystaliśmy i, które rekomendujemy:

                                                        

  Wydawnictwo GWP

 

Wydawnictwo Santorski&Co

 

 

  Dom Wydawnczy Rebis

 

 
reklama
blog comments powered by Disqus

Niezbędniki w dziale dzieci 1-2