reklama
Moda na fast-food

Moda na fast-food

Życie jest zbyt krótkie. Czas to pieniądz. Wygoda to jest to! Tak, fast - food zdecydowanie jest dopasowany do naszego nowoczesnego stylu życia, jednak za jego spożywanie możemy zapłacić naszym zdrowiem. Na szczęście coraz więcej ludzi słusznie zadaje sobie pytanie, czy to co jemy, jest dla nas bezpieczne. Czas na zmiany!

Porównując świeże z "szybkim" - poznaj negatywne strony!

Żyjemy w społeczeństwie konsumenckim. Czas, który możemy zaoszczędzić, unikając codziennych prac domowych, może być wykorzystany na wzbogacenie naszego życia, jak np. rozrywka z rodziną, hobby lub dodatkowe dochody!
Gotowanie jest bardzo czasochłonne. To, co kiedyś było codziennością, wymagającą samodzielnie przygotowanych produktów i przekazywanych umiejętności, zostało sprytnie przekształcone przez kampanie reklamowe. Wydaje się, że gotowanie stało się czynnością weekendową, propagowaną przez naszych kucharzy i ukierunkowaną na przyjęcia oraz nowinki w kucharstwie!

Spójrz w koszyki osób stojących w kolejce do kasy w supermarkecie, a zobaczysz kolorową kolekcję gotowych posiłków do piekarnika czy mikrofali, mrożone warzywa lub warzywa w puszkach oraz zapakowane w pudełeczka słodkości z chłodni.

Perswazyjne techniki reklamowe

Producenci wydają miliony na reklamy telewizyjne i prasowe, aby wpłynąć na nasze myślenie i sprawić, że wierzymy, iż nie możemy żyć bez margaryny, która daje się rozsmarować zaraz po wyjęciu z lodówki, czy frytek przygotowanych w mikrofali! Reklamy nęcą i kuszą nas oszczędnością czasu. Frytki gotowe w 3 minuty zajmują miejsce frytek smażonych w głębokim oleju i frytek z piekarnika, i tak dalej, i tak dalej.

Dla osób bardzo zajętych, fast - food jest błogosławieństwem. Nie wymaga bowiem wielu przygotowań, zwykle jest smaczny i dobrze wygląda na talerzu, a i apetyt jest zaspokojony. Jednakże co z wartościami odżywczymi takiego pożywienia? Jeżeli producenci przetwarzają naturalne, pełne pożywienie i zamieniają je na posiłek opakowany w plastik, to co tak naprawdę otrzymujesz?

Popatrz na listę składników (i chemikaliów), które znajdują się na etykietach

Chemikalia dodawane są w celu poprawy wyglądu, smaku, koloru, aromatu, trwałości, stabilności - wszystko to, czego nie znajdziesz w świeżym jedzeniu! A więc dostajesz więcej niż to, co kupiłeś, jeżeli jesz przetworzone jedzenie...

Podwójne kłopoty - przetwarzanie sprawia, że jedzenie pozbawione jest cennych składników odżywczych i błonnika

Składniki odżywcze nie są zamknięte w jedzeniu, w miarę upływu czasu następuje ich utrata, a więc długi okres składowania czy transportu oznacza, że to, co mamy w sklepach ma mniej do zaoferowania niż to, co możemy kupić od lokalnego producenta czy otrzymać z własnego ogródka.

Im bliżej do daty końca przydatności do spożycia, tym mniej składników odżywczych jest w danym posiłku. Właściciele sklepów układają najstarsze produkty na przedzie półki lub przygotowują oferty specjalne, by szybko je sprzedać - takie "okazje" są często pozbawione wartości odżywczej!
Jedzenie w puszkach lub butelkach, ze względu na procesy przetwarzania pozbawione jest witaminy C, tiaminy i kwasu foliowego. Ponadto jak wspomniałam wyżej proces utraty składników trwa również podczas składowania, a więc sprawdzaj dokładnie datę ważności.

Moda na fast-food

Wielu z nas, wychodząc na kolację poza domem, ma pokusę rozluźnienia nieco diety.Czasem myślimy sobie - ,zapłaciłem,to zjem" lub nagradzamy się w ten sposób za trudny czy ciężki dzień. Ale jeśli często zdarza Ci się jeść na mieście, Twoje wybory mają definitywnie wpływ na Twoją dietę. Spójrz na poniższe przykłady i sprawdź, jak możesz ograniczyć kalorie w swoich ulubionych miejscach.

Wskazówki mają na celu pomóc Ci podejmować zdrowsze wybory,kiedy jesz poza domem. Patrząc na poniższe zestawienie możesz zobaczyć, w jaki sposób możesz zastąpić produkty wysokotłuszczowe produktami niskotłuszczowymi lub alternatywami niskokalorycznymi.Możesz spróbować dokonać podobnych zmian w swoich ulubionych restauracjach.Wiele sieciowych restauracji umieszcza informacje o składnikach odżywczych online,by pomóc Ci planować z wyprzedzeniem.

RESTAURACJA INDYJSKA - Kurczak Tikka i duży napój- Kalorie:1134,Tłuszcz:40,8g
ZAMIAST TEGO:Porcja ryby na ciepło z sałatą, z lekkim sosem vinaigrette. Herbata ziołowa lub woda - Kalorie:215,Tłuszcz:10,9g

RESTAURACJA ORIENTALNA - Kurczak słodko-kwaśny z ryżem, sajgonki, duży napój-Kalorie:975,Tłuszcz:24,1g
ZAMIAST TEGO:Grillowana pierś z kurczaka na liściach sałaty z lekkim sosem vinaigrette, herbata ziołowa lub woda - Kalorie:205,Tłuszcze:5,2g

RESTAURACJA WŁOSKA - 1 kawałek pizzy serowej + 1 pepperoni + napój - Kalorie:726,Tłuszcz:22g
ZAMIAST TEGO:2 kawałki pizzy wegetariańskiej z sałatą sezonową z lekkim sosem vinaigrette,herbata ziołowa lub woda i sałatka owocowa - Kalorie:347,Tłuszcz:6,6g

BURGERY - Podwójny burger z serem + duże frytki + duży napój- Kalorie:1160,Tłuszcz:47g
ZAMIAST TEGO:Sałatka z grillowanym kurczakiem z lekkim sosem vinaigrette, napój bez cukru lub woda - Kalorie:285,Tłuszcz:12g

KANAPKI - Knapka mięsna na chlebie pszennym z serem i sałatką + duży napój Kalorie:730,Tłuszcz:22,4g
ZAMIAST TEGO:Kanapka z pieczywa pełnoziarnistego z szynką odtłuszczoną,sałatką i dużym napojem bez cukru lub wodą - Kalorie:262,Tłuszcz:4,5g

Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, co tak naprawdę kupują. Jeżeli świeże jedzenie jest "niedobre", jest to dość oczywiste - pojawia się pleśń czy brzydki zapach - są to oznaki mówiące, że termin ich przydatności do spożycia minął. Jednakże przetwarzane jedzenie obrabiane jest chemicznie tak, by wyglądało świeżo przez długi czas. Jeżeli zastanowisz się nad tym, co zostało dodane, a co zabrane, stwierdzisz, że często oferuje się nam "pół- pokarmy".

mgr Marta Dymek
Trener Wellness

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 5,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama