reklama
Miesiąc dziesiąty

Miesiąc dziesiąty

Dziesięciomiesięczne niemowlę wciąż z pasją bada świat na różne sposoby: dotyka, ogląda, wącha i smakuj, przemieszcza się wszelkimi możliwymi sposobami, głównie raczkując, ale i dzielnie pracuje nad pionizacją i mobilnością – te to dopiero otwierają  możliwości poznawcze i poszerzają horyzonty! Dlatego w tym okresie maluszek robi kolejny krok w stronę samodzielnego stania, by później ruszyć w świat na nóżkach.

Dziecko w tym okresie jest przemiłym, wesołym kompanem – można z nim poczytać książeczki, pozadawać sobie zagadki, a i porozmawiać. Wprawdzie wiele w tym zakresie opiera się na intuicji i domysłach, ale kto by się czepiał szczegółów! Grunt, ze jest twórczo i wesoło.

Rozwój intelektualny

10-miesięczniak uwielbia zabawę w chowanego, przy czym samo chętnie się chowa np. pod pieluszką, którą z wybuchem radości ściąga sobie z głowy Zauważyłaś, ze sprytny maluch niemalże natychmiast odszukuje schowaną przez ciebie zabawkę?

Dużo gaworzy, zwracając na siebie uwagę dorosłych. Próbuje wyraźnie nawiązać rozmowę, a nie tylko zwrócić na siebie uwagę, dlatego jest niepocieszony, gdy mu się to nie udaje. Rozmawiaj z dzieckiem, opowiadaj mu o różnych rzeczach i o tym, co w danej chwili na przykład robisz. Wsłuchuj się jednak też w jego „mowę”, odpowiadaj na pytania (albo próbuj), a i sama je zadawaj. Zobacz, jaka to fajna zabawa i ile radości sprawia wam obojgu.

Następuje dalszy rozwój koordynacji wzrokowo ruchowej oraz motoryki. Dziecko naśladuje proste czynności pokazane przez dorosłych np. „pa-pa”, „kosi-kosi”, ale i powtarza wielokrotnie usłyszane dźwięki: kaszel, cmokanie, chrząkanie.

Rozumie kilka prostych zleceń i je wykonuje np. „daj”, „weź”- wówczas najczęściej towarzyszą mu gesty i mimika. Potrafi odpowiedzieć na nie wyłącznie sylabami. Naśladuje także proste sylaby i powtarza je na polecenie. Rozumie prosty zakaz poparty gestem - zatrzymuje na chwilę swą czynność.

Dziecko turla piłkę po podłodze i samodzielnie pije z kubeczka niekapka – jego działania są zaprogramowane na osiągniecie celu. Podoba mu się tez samodzielność, dlatego chętnie podejmuje próby jedzenia. Wykorzystaj to! Zacznij podawać też maluszkowi prawdziwy dorosły obiad złożony z dwóch dań.

Maluch rozpoznaje głosy różnych osób, zwierząt czy urządzeń. Podsuwaj mu różne książeczki i małe przedmioty, pod które dziecko może „podkładać” dźwięki.

10-miesięczniak robi bardzo duże postępy w zakresie procesów myślowych. Przede wszystkim przewiduje powtarzające się zdarzenia i uczy się reagowania na nowe sytuacje.

Rozwój społeczny

Maluch jest szalenie towarzyski i nie lubi być sam. Chce być w centrum uwagi i pracuje wciąż nad tym, by rodzice poświęcali mu jak najwięcej czasu - i bawili się z nim.

Uznanie i pochwała są dla niego wyjątkowo ważne, potrafi odróżnić pochwałę od nagany. Ważnym czynnikiem rozwojowym staje się w tym okresie aprobata rodziców. Ponieważ dziecko, mistrz odczytywania mimiki i emocji wie, co się im podoba i co sprawia im radość, chętnie prezentuje swoje umiejętności i robi zabawne rzeczy czy miny, byle być zauważonym i docenionym. Chce być podziwiany.

Dziecko jest wesołe i otwarte w stosunku do osób, które lubi, rezygnuje natomiast z kontaktów z ludźmi, do których nie żywi sympatii. Możecie też obserwować nasilenie reakcji lękowej na pojawienie się osób obcych i silne przywiązanie do smoczka, przytulanki czy pieluszki.

Maluch umie już wchodzić w interakcje społeczne – sygnalizuje swoje potrzeby i prośby nie płaczem, a gestami – zupełnie jakby bawiło się w proste kalambury.  Obserwuj wysyłane przez dziecko sygnały, z pomocą których próbuje się z tobą porozumieć. Staraj się jednak nie podcinać skrzydeł, nie wyręczać, gdy nie musisz.

Rozwój ruchowy

W wieku dziesięciu miesięcy dziecko stoi - przytrzymując się, wciąż trenuje podciąganie z siedzenia do stania. Niektóre dzieci próbują stawiać pierwsze kroki, przytrzymując się mebli - początkowo chodząc jakby bokiem. 10-miesięczniak potrafi utrzymać wyprostowaną postawę ciała, ale tylko przytrzymując się nogi stołu czy poręczy łóżeczka. Ciągle jednak dość często się przewraca i upada na pupę.

Maluch wciąż najchętniej i najczęściej raczkuje - choć u niektórych dzieci ta faza w ogóle nie występuje. Przemieszczają się one do przodu np. na pupie, a inne od razu zaczynają chodzić. Staraj się jednak zachęcić malucha do raczkowania, chociaż w czasie zabaw.

Specjalizuje się chwyt pęsetowy – dziecko podnosi mały przedmiot końcami palców, wskazującego i kciuka (ale większość dzieci zdobywa tę umiejętność dopiero w 15 m-cu życia). Jego rączki są coraz sprawniejsze, a paluszki – bardziej precyzyjne. Dziecko chętnie sięga po małe przedmioty (uważaj na monety czy guziki! Są niebezpieczne – pozostawiony sam sobie maluch z pewnością włoży je do buzi). Maluszek potrafi już wkładać zabawki do pojemnika czy małe pudełko do dużego. To czynność, której maluch może poświęcaj dużo czasu – to świetny pomysł na trening paluszków, ale i fascynująca  zabawa.

Coraz sprawniejsze stają się również paluszki i rączki niemowlaka, który potrafi już, np. wkładać zabawki do pojemnika. Chętnie sięga po niewielkie przedmioty leżące na podłodze, np. guziki, monety

Zabawy stymulujące rozwój

Zorganizuj "raczkujący" slalom między zabawkami,

Świetnie się sprawdzi zabawa "gonię cię" raczkując - można bawić się w takt wierszyka "idzie rak, nieborak - pocałuje, będzie znak),

Mile widziane są zabawy w naśladowanie różnych zwierząt, raczkując z dzieckiem po całym pokoju (mieszkaniu),

Oglądajcie razem książeczki, pokazuj maluszkowi obrazki i nazywaj przedmioty, zwierzątka czy osoby, jakie przedstawia („To jest auto”, „To jest dom”, „To jest koto”), a później zadawaj zagadki: „Gdzie jest auto?”, „Gdzie jest dom?”, „Gdzie jest kot?”. Maluszek powinien pokazywać je palcem
Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem, stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią, o czym pamiętaj – nie będziesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią. Pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Monika Zalewska- Biełło

mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

 

 

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,66 z 5. Głosów: 68
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama