reklama
Miesiąc dziewiąty

Miesiąc dziewiąty

9-miesięczne dziecko coraz chętniej poznaje świat, przemieszczając się na wszelkie możliwe sposoby, wciąż używając czterech kończyn. Jednak tym, co je naprawdę interesuje i nakręca, jest pionizowanie się – stanie i chodzenie. To dlatego maluch wciąż próbuje i ćwiczy, mierzy się z wyzwaniem. Coraz śmielej próbuje samodzielnie stawać w łóżeczku bądź przy meblach.

Od tej pory uważaj na półki i szuflady. Nie dość, że ich zawartość nie jest już bezpieczna, to i nie jest też bezpieczne także dziecko – wciąż ma nawyk wkładania wszystkiego do buzi, aby to dokładnie zbadać.

Rozwój intelektualny

Niemowlę intensywnie gaworzy,  zaczyna wypowiadać coraz więcej połączeń sylabowych typu „mama", „papa", „baba”, początkowo nie rozumiejąc, co mówi. Często pojawiają się pierwsze próby komunikacji – możesz usłyszeć „da” w roli „daj” i „ba” jako „bach”. Dziecko bawi się głosem – parska, sapie i wydaje różne inne dźwięki. Bardzo lubi też naśladować otaczające go osoby  - powtarza ich mimikę i gesty. Potrafi też naśladować ruchy różnych części ciała, zademonstrowane przez kogoś innego.

Dziecko coraz częściej posługuje się wzrokiem i dotykiem jako metodami poznawania świata. Jest przy tym dość precyzyjne, a jego działania nie przypadkowe, a celowe. Wyjmuje mniejsze przedmioty z większych, a zabawki, po które sięga, świadomie ogląda i bada bardzo dokładne. Z zaciekawieniem ogląda książeczki i obrazki.

Rozumie znaczenie mniej więcej  40 słów, reaguje na swoje imię. Rozumie też proste polecenia, takie jak „nie wolno", „daj" czy "zobacz". Rozumie znaczenie niektórych słów i szuka wzrokiem przedmiotu nazwanego przez dorosłego.

Naśladuje proste czynności, takie jak stukanie łyżeczką czy przewracanie kartek książeczki.
Wyostrzają się zmysły dziecka. Malucha interesuje dźwięk – zarówno całkiem głośna muzyka, jak i subtelne szepty. Uważaj jednak, bo dziecko okazuje strach przed nowymi rzeczami, na przykład urządzeniami wydającymi głośne dźwięki.

Następuje dalszy rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz motoryki. Maluch zaczyna prowokować pewne sytuacje poznawcze. Np. wyrzuca rzeczy z łóżeczka lub wózka, obserwując jak spadają – lubi badać związki przyczynowo-skutkowe. Jest też na tyle kreatywne i zmyślne, że aby zdobyć zabawkę, która leży na kocu, przyciągnie koc do siebie. Zdradza też pierwsze objawy myślenia dedukcyjnego.

Rozwój społeczny

Maluszek jest towarzyski, bardzo lubi otaczać się bliskimi, choć najlepsza wciąż jest obecność mamy. Wciąż przeżywa ogromny lęk przed rozstaniem. Boi się, kiedy zostaje samo - może sygnalizować to płacząc. Dziecko w tym wieku w ogóle dość zdecydowanie i coraz wyraźniej wyraża swoje życzenia, lęki i potrzeby.

Dziecko w tym wieku chętnie okazuje uczucia – przytula się, całuje, ale w odniesieniu do najbliższych. Jednocześnie bowiem zachowuje duży dystans wobec obcych i dawno nie widzianych osób. Ponieważ sprytny maluch uświadamia sobie uczucia innych, czasem może próbować zrobić coś dla przyjemności mamy czy brata, to znaczy zrobić coś celowo (działanie celowe, nie przypadkowe, to także nowość pojawiająca się w tym okresie, na tym etapie rozwoju malucha) i czekać w reakcji na twój uśmiech, zerkając przy tym ukradkiem.

Maluch lubi siedzieć z wami przy stole, próbuje samodzielnie jeść, ma swój kubek – niekapek. Nie miksuj już jedzenia na gładkie papki, dziecko powinno już zacząć uczyć się żuć i gryźć. Możesz też mu podawać ugotowane warzywa i miękkie owoce do samodzielnego jedzenia.

Rozwój ruchowy

Co potrafi twoje dziecko?

  • Przesunąć się w kierunku zabawki na różne sposoby, poczynając od pełzania do przodu lub tyłu, kręcenia się w kółko, przesuwania się na pupie w różnych kierunkach (nie zawsze zamierzonych), aż do raczkowania. Krótko mówiąc umie samodzielnie dotrzeć  wszędzie, gdzie musi – używając do tego czterech kończyn.
  • Siedzi bardzo pewnie.
  • Samodzielnie siada z pozycji leżącej na boku i z pozycji raczkowania
  • Siedząc potrafi podeprzeć się rączką z przodu i z tyłu (gdy na przykład straci równowagę).
  • Podciąga się do stania z pozycji siedzącej.
  • Czasami już nawet chwiejnie stoi, trzymając się kogoś lub czegoś.
  • Stoi na całych stopach.
  • Niemowlak chwyta przedmioty przy udziale kciuka i palca wskazującego (chwyt pęsetowy). To dowód postępu w zakresie koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki precyzyjnej.

W co się bawić z dzieckiem?

  • Siedzącemu maluchowi możesz dać do zabawy pudełeczka o różnych wielkościach - niech wkłada jedne w drugie. To doskonały trening dla małych paluszków, czyli motoryki małej, jak i małej główki, która uczy się myśleć, planować i działać.
  • Maluch w tym wieku lubi kolorowe książeczki z dużymi obrazkami (koniecznie mu je podsuwaj, zaszczepiaj miłość do literatury!) i zabawki -zwłaszcza te, które wydają dźwięki, mają elementy ruchome, są kolorowe i kontrastowe.
  • Maluch chętnie słucha muzyki, kiwając się w jej rytm. Wykorzystaj to – razem tańczcie, śpiewaj dziecku piosenki, nie tylko kołysanki. Włączaj muzykę tak relaksacyjną, która koi i wycisza, ale i dynamiczną, która aktywizuje i zachęca do ruszania się.
  • Rozkładaj zabawki w różnych odległościach - niech dziecko próbuje samo się do nich dostać, może trenować paluszki, chwytać drobne przedmioty chwytem pęsetowym.
  • Bawcie się w zabawy typu „a-kuku”, w chowanie przedmiotów (maluch przekonuje się, że choć rzecz znika z pola widzenia, wciąż istnieje) czy chowanego -  podczas zabawy często wołaj dziecko po imieniu.

Czy wiesz, że różnice w tempie zdobywania kolejnych umiejętności w pierwszym roku życia sięgają nawet do 4. miesięcy? To kwestia genów, wagi, sprawności, stanu zdrowia i wielu innych czynników.

Każde dziecko rozwija się swoim własnym tempem. Stopniowo zdobywa poszczególne sprawności motoryczne i inne. Umiejętności podane w podręcznikach przypisane odpowiedniemu wiekowi dziecka są pewną średnią – pamiętaj o tym, zanim zaczniesz się martwić.

Podyskutuj z innymi mamami na forum o niemowlakach.

Monika Zalewska- Biełło

mgr Agnieszka Musiał, psycholog

Bibliografia:

Eisenberg, A., Murkoff, H.E., Hathaway B.S.N., S. E, Pierwszy rok życia dziecka, Rebis, Poznań 1999.
Hannaford C., Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie stowarzyszenie Kinezjologów we wsp. z Medyk Sp. Z o.o
Maurer, D., Maurer Ch., Świat noworodka, PWN, Warszawa 1994.
Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A., Psychologia dziecka, WSz i P, Warszawa1995.

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,05 z 5. Głosów: 40
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama