reklama

Czas na mięso

Mięso w zaleceniach żywieniowych pojawia się w jadłospisie sześciomiesięcznego dziecka.

Do tej pory Twój maluszek oprócz mleka na pewno spróbował już warzyw w postaci zupek i przecierów, soku owocowego lub skrobanego jabłka. Teraz przyszedł czas na mięso. Dobrze, ale w jaki sposób należy je podawać, jaki rodzaj jest najlepszy dla niemowlęcia?

Mięso w diecie malucha odgrywa bardzo ważną rolę. Jest źródłem pełnowartościowego białka, a także żelaza, cynku oraz witamin z grupy B, przede wszystkim witaminy B1, B2, niacyny (wit. PP), witaminy B12. Związki te zwłaszcza żelazo są niezwykle ważne dla rozwoju dziecka powyżej 6 miesiąca życia, zapobiega anemii na którą dzieci w drugim półroczu życia są szczególnie narażone.

Wartość odżywcza mięsa różnic się w zależności od jego gatunku :

  • Mięso wołowe jest najbogatsze w żelazo, cynk, witaminę B12.
  • Mięso wieprzowe zawiera więcej, niż inne gatunki mięsa, witaminy B1.
  • W mięsie kurczaka znajduje się najwięcej wit. PP.
  • Z kolei ryby zawierają sporo cynku i witaminy B12, a tłuste ryby morskie kwasów tłuszczowych omega-3

Wybierając pierwsze mięso dla malucha należy kierować się nie tylko wartościami odżywczymi, ale przede wszystkich właściwościami alergizującymi.

I tak najmniej uczula mięso: królicze, drobiowe i jagnięce, i te gatunki są polecane do wprowadzania jako pierwszy posiłek również dla  alergików. Cielęcinę, mięso wołowe i wieprzowe można wprowadzić do diety dziecka ok. 12 m. ż.

Początkowo mięso dodawane jest do zupki, jego ilość jest bardzo niewielka jest to ok. 10g. Mięso gotuje się osobno, a następnie mieli i dodaje do wywaru warzywnego. Jeśli nie gotujesz sama, w odpowiednim czasie w trakcie zakupów zwróć uwagę aby słoiczek zupki zawierał dodatkowo mięso.
W 10 miesiącu życia dziecko zaczyna jadać obiadki wówczas mięsko pojawia się na drugie danie, ważne aby było ugotowane a nie smażone, najpierw mielone a potem drobno siekane.

Począwszy od 7 miesiąca jadłospis Twojego malucha może zostać wzbogacony o mięso ryb. Duża zawartość kwasów z rodziny omega 3 powoduje, że ryby są niezbędnym elementem diety dziecka. Ryby różnią się jednak zwartością cennych kwasów. Najwięcej zawierają ich ryby takie jak:

  • Łosoś atlantycki,
  • Sardela europejska,
  • Sardynki w sosie pomidorowym,
  • Śledź atlantycki,
  • Makrela atlantycka,
  • Pstrąg tęczowy.

Nie kupuj  drapieżnych ryby morskich np. tuńczyka. Mogą w nich mogą być zakumulowane zanieczyszczenia takie jak: dioksyny czy rtęć i kadm.

Pomimo tego, że mięso jest bogatym źródłem wielu cennych składników odżywczych, nie jest najważniejszym produktem w diecie dziecka. Świadczy o choćby ilość, którą eksperci przewidzieli w jego codziennym menu. Staraj się nie przekraczać tych ilości. Później, kiedy Twój maluszek będzie miał dwu i trzy lata, ilość zjadanego mięsa będzie wynosiła ok. 30 g, to nadal niewiele, jednak tyle wystarczy aby pokryć potrzeby żywieniowe dziecka.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Nutri Center

reklama