reklama

Kaszki i kasze w diecie niemowlaka

Kasze są źródłem wielu cennych składników odżywczych oraz energii, z pewnością dlatego są drugim po mleku produktem, którego dziecko może spróbować.

W jadłospisie dziecka jako pierwsza pojawia się kasza manna, wykorzystuje się ją w tzw. ekspozycji na gluten w 5 miesiącu życia u dzieci karmionych piersią i w 6 miesiącu u dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym.

Przez pierwsze miesiące maluch jada tylko pół łyżeczki tej kaszy, celem takiego postępowania jest nabycie tolerancji na gluten-białko znajdujące się m.in. w pszenicy czy życie.

Kaszka w diecie 6 miesięcznego niemowlaka

Niemowlęta które ukończyły 6 miesiąc życia mogą zjeść swoją pierwszą porcję kleiku lub kaszki. Do wyboru są  kaszki mleczne (zawierają modyfikowane mleko) i bezmleczne, wyprodukowane  z ryżu, kukurydzy a dla starszych dzieci z pszenicy czy żyta.
Dziecko które jest karmione butelką może zjeść kaszkę mleczną a maluchy ssące mleko mamy powinny dostawać kaszki bezmleczne przygotowane na mleku mamy.

Kiedy maluch przyzwyczai się do glutenu ok. 9 miesiąca życia można mu zacząć podawać kasze glutenowe czyli zawierające pszenicę, owies czy żyto.

Jakie kaszki i kasze w pierwszym roku życia dziecka?

W pierwszym roku życia w diecie dziecka znajdują się głównie kasze niemowlęce wzbogacane w witaminy i składniki mineralne, mają one charakterystyczną papkowatą konsystencje dlatego dziecko z łatwością je zjada. Wraz z wiekiem zmienia sie menu naszego maluch zmiana ta dotyczy nie tylko rodzaju posiłków ale również ich konsystencji z papkowatej na produkty stałe, metamorfozie powinny zostać poddane również kasze.

Pod koniec pierwszego roku życia powinnaś wprowadzać do diety dziecka naturalne kasze jak: jaglaną, kusk-kus i inne i stopniowo wycofywać kasze niemowlęce.

Najważniejsze właściwości kasz wraz z przepisami na pyszne dania dla dzieci:

Kasza gryczana
Najbardziej bogata pod względem minerałów i witamin. Zawiera białko, choć niepełnowartościowe, witaminy B1, B2, PP i wiele składników mineralnych jak fosfor, wapń, żelazo, pewne ilości tłuszczu i skrobię. Kasza gryczana jest cennym źródłem błonnika pokarmowego, który m.in. reguluje perystaltykę jelit, przez co zapobiega zaparciom, obniża poziom złego cholesterolu. Kasza gryczana jako jedyna nie zakwasza organizmu

Pierogi z kaszą gryczaną (dla dziecka od 12 m. ż.)

Ciasto: mąka, woda letnia, sól i oliwa z oliwek
Farsz: Gotowana kasza gryczana z wczoraj, biały ser półtłusty, pieprz i smażona na złoto cebulka, bardzo drobno posiekana
1. Przygotować ciasto na pierogi.
2. Wymieszać dokładnie kaszę, ser, cebulkę na jednolitą masę oraz doprawić.
3. Gotować 20 minut.

Kasza Jaglana
Nie powoduje wzdęć i jest lekkostrawna. Ma mało skrobi, za to dużo białka. Wyróżnia się najwyższą zawartością witamin z grupy B: B1, B2 i B6 oraz żelaza i miedzi. Można ją podawać na słodko, zapiekając np. z owocami.

Kasza jaglana z owocami i ziarnami (dla dziecka od 12 m .ż., lub 10 m. ż.  bez nasion)

Szklanka kaszy jaglanej, szczypta soli, łyżeczka masła, owoce suszone, jabłko, siemię lniane, pestki dyni, słonecznika, jogurt naturalny i miód
1. Zalej kaszę wodą  i  przepłucz kilka razy. Zalej dwiema szklankami wody. Dodaj szczyptę soli i łyżeczkę masła, gotuje na małym ogniu ok. 20 min.
2. Wsyp suszone owoce i/lub siemię lniane oraz nasiona, zostaw na chwilkę by kasza doszła.
3. Przełóż do miseczek, polej jogurtem naturalnym oraz odrobiną miodu.

Kasza kukurydziana
Kasze te zawierają sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminę E. Nie wywołują alergii. Ugotowane na gęsto dobrze smakują z mięsem i warzywami. Są znakomitym składnikiem zup i zapiekanek.

Kasza kukurydziana z morelami (dla dziecka od 6 m. ż.)

4 łyżeczki kaszy kukurydzianej, ćwierć szklanki wody, pół szklanki mleka (może być modyfikowane rozrobione z wodą), 3 dojrzałe morele, ewentualni odrobina cukru
1. Kasze przygotuj według przepisu na opakowaniu.
2. Morele wyszoruj, sparz, obierz ze skórki i usuń pestki. Miąż rozgnieć widelcem lub zmiksuj, dodając mleka.  Morelowym sosem polej kaszę.

Kasza kuskus
To drobna kasza z twardej pszenicy durum, wystarczy ją zalać wrzątkiem i po 5 minutach zamieszać. Zawiera dużo białka, węglowodanów, ale mniej błonnika. Dostarcza witaminy B1, PP i żelaza. Jest lekko strawna i sycąca. Znakomicie nadaje się do sałatek, deserów, a także zup.

Sałatka arabska z kaszą kuskus (dla dziecka  od 1,5 r. ż.)

1-2 napęczniałej kaszki kuskus, 2 pomidory, 2 cebulki dymki ze szczypiorkiem, ogórek zielony, 3 łyżki posiekanej świeżej lub suszonej mięty, 3 łyżki drobno posiekanej natki pietruszki, 3 łyżki oliwy z oliwek lub oleju, sok z cytryny, sól pieprz
1. Obierz ze skórki ogórek i pomidory, drobno je pokrój, posiekaj cebulkę
2. Wymieszaj składniki z sałatki z kaszką, dodaj miętę i pietruszkę.
3. Dodaj oliwę, sok z cytryny, sól i pieprz.

Pamiętaj o wprowadzaniu do diety dziecka oprócz niemowlęcych kaszek ryżowych również wielozbożowe, a kiedy dziecko zacznie jeść dorosłe produkty serwuj mu kasze w różnych postaciach, dostarczą mu energii, której potrzebuje aby prawidłowo rosnąć.

dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Nutri Center 

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 0,00 z 5. Głosów: 0
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama