reklama

Czym smacznie i zdrowo przyprawiać posiłki dziecka

Każda mama wie, że małym dzieciom nie należy solić dań.

Sól zawiera sód pierwiastek, który spożywany w nadmiarze może powodować nadciśnienie tętnicze.

Ale jak tu obejść się bez soli, a jednocześnie przyrządzić smaczne potrawy, które dziecko zechce zjeść? Rozwiązaniem są umiejętnie dobrane zioła i przyprawy.

Słony smak możesz uzyskać stosując lubczyk, to zioło było częstym gościem w ogródkach naszych babć, bo zupa lub sos doprawiony lubczykiem smakuje tak jakbyś dodała do nich popularnej maggi. Lubczyk możesz zasadzić w doniczce i dodawać świeży lub kupić suszony. Sól z powodzeniem również możesz zastąpić majerankiem oraz rozmarynem.

Słodki smak uzyskasz dodając do dań więcej marchewki (dzieci za nią przepadają), buraczków lub miodu, wiele dań zwłaszcza mięsnych można przyrządzić na bazie miodu (uważaj na miód, jeśli twoje dziecko jest alergikiem).

W kuchni malucha najważniejsze są zdrowe zioła i przyprawy. Zdrowe bo wiele z nich jest źródłem cennych witamin i minerałów oraz ma lecznicze właściwości. Dodając je do potraw nie tylko wzbogacasz ich smak, ale również urozmaicasz dietę dziecka w cenne składniki odżywcze.

W diecie dziecka powinny się znaleźć:

Natka pietruszki

Jest skarbnicą składników odżywczych. Zawiera minerały m.in.: magnez, żelazo, sód, potas, wapń, miedź, fosfor, fluor, chlor, β-karoten, oraz witaminy: B1, B2, B6, C. Jedna łyżka posiekanych liści dostarcza prawie połowę dziennego zapotrzebowania na witaminy C. Pietruszkę warto dodawać do potraw, aby zwiększyć przyswajalność żelaza.

Bazylia

Powinny docenić ją mamy niejadków, bazylia pobudza apetyt przez zwiększanie wydzielania soków trawiennych, zapobiega wzdęciom. W kuchni ma szerokie zastosowanie doskonale komponuje się zarówno z daniami mięsnymi, rybnymi, jak i warzywnymi. Bazylię dodaje się do farszów, pasztetów, kiełbas, wołowiny, baraniny i wątróbki. Sproszkowane liście bazylii nadają potrawom kwaskowaty smak.

Czosnek

Jeśli twoje dziecko często choruje dodawaj do jego potraw odrobinę czosnku. Substancje w nim zawarte chronią serce i układ krążenia, odtruwają organizm, niszczą bakterie, wzmacniają układ odpornościowy oraz poprawiają trawienie. Obecna w czosnku allicyna, która nadaje mu charakterystyczny smak i zapach, jest silnym przeciwutleniaczem. Dzieci nie od razu polubią jego wyrazisty smak, dlatego dodawaj go powoli.

Potrawy dla dzieci można także przyprawiać kminkiem, imbirem, gałką muszkatołową, anyżkiem, goździkami, liściem laurowym, lista jest bardzo długa. Wybór zależy od ciebie i od upodobań kulinarnych twojego dziecka.

Przyprawy możesz bezpiecznie wprowadzić do diety dziecka już od 7 m. ż. zaczynając od tych najłagodniejszych, czyli majeranku, koperku, kminku. Nieco później, bo w dziewiątym miesiącu możesz sięgnąć też po tymianek, estragon, bazylię, rozmaryn i oregano.W diecie dziecka unikaj ostrych przypraw, które drażnią przewód pokarmowy.

Jeśli decydujesz się na zakup mieszanki przypraw sprawdź na etykiecie czy nie zawiera soli lub glutaminianu sodu.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama