reklama

Zdrowe tłuszcze dla dzieci

Tłuszcze w organizmie pełnią wiele funkcji.

Oprócz funkcji zapasowej, uczestniczą w produkcji ważnych dla organizmu substancji m.in. hormonów, biorą udział w budowie błon komórkowych, wiele z nich jest niezbędnych dla naszego organizmu. Organizm człowieka również dziecka potrzebuje ok. 30-35% energii pochodzącej z tłuszczy.

Tłuszcze zbudowane są z kwasów tłuszczowych a najważniejszy podział kwasów tłuszczowych to kwasy tłuszczowe nasycone, jednonienacycone oraz wielonienasycone. Z punktu widzenia korzyści zdrowotnych najważniejsze są kwasy tłuszczowe nienasycone w tym NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe), których organizm nie potrafi wytworzyć, a które są dla niego niezbędne. Najlepszym źródłem tych kwasów oprócz ryb są oleje takie jak słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z pestek winogron czy oliwa z oliwek.

Różnią się one między sobą proporcjami kwasów jedno i wielonienasyconych. I tak przewagę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ma olej słonecznikowy, sojowy, z pestek winogron, natomiast więcej jednonienasyconych zawierają olej rzepakowy i oliwa z oliwek. W diecie dziecka ważne jest niezmiernie dostarczanie nienasyconych kwasów tłuszczowych, które między innymi wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego. W wielu wiejskich regionach Hiszpanii nadal podaje się dzieciom kieliszek oliwy z oliwek, by zapewnić im prawidłowy rozwój.

W diecie dzieci tłuszcze odgrywają bardzo ważną rolę i nie należy ich ograniczać. Jakie tłuszcze spożywcze wybrać dla dziecka, aby zaspokoić jego potrzeby.?

0-3 rok życia
W tym okresie najlepiej podawać masło, mimo że zawiera ono dużo cholesterolu oraz nasyconych, czyli mniej wskazanych, kwasów tłuszczowych to dla dziecka w okresie intensywnego wzrostu masło jest najbardziej skompensowanym źródłem składników odżywczych w tym witamin A i D.
Można również zamiast masła do zup i obiadków podawać oliwę z oliwek extra virgin. Oliwa extra virgin to oliwa uzyskana z tłoczenia świeżych oliwek, niepodlegająca żadnym procesom chemicznym. W 100% jest to sok z oliwek, dlatego też jest to najcenniejszy rodzaj oliwy.

Już w piątym miesiącu życia dziecka, schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie i w szóstym karmionych piersią nakazuje do zupek i przecierów warzywnych dodawanie dobrej jakości tłuszczy takich jak masło, oliwa z oliwek lub niskoerukowy olej rzepakowy. Dzieci, które mają niedowagę i są niejadkami mogą mieć dodatkowo wzbogacane posiłki o te rodzaje tłuszczów.

Po 3 r. ż. roku życia
American Heart Associacion (AHA) zaleca, aby dzieciom po 3 r.ż. ograniczać podawanie masła w celu prewencji chorób układu krążenia w tym miażdżycy i zastępować je miękkimi margarynami. Nie oznacza to, że dziecku nie wolno w ogóle smarować chleba masłem, ale ten rodzaj tłuszczu powinien być stosowany wymiennie z margarynami i stopniowo nimi zastępowany. Obecnie na rynku pojawiły się margaryny wzbogacane w NNKT takie jak DHA czy EPA warto po nie sięgnąć zwłaszcza, jeśli w kuchni rzadko używa się olejów roślinnych ani nie jada często ryb.

Zapamiętaj!

·    Do smażenia wybieraj oleje zawierające więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych takie jak np. oliwa z oliwek czy niskoerukowy olej rzepakowy.
·    Mimo iż oliwa jest droższa to po podgrzaniu zwiększa swoją objętość wiec zwykle stosuje się jej mniej niż innych tłuszczy.
·    Dzieciom do 3 r. ż. smaruj pieczywo wyłącznie masłem.
·    Dzieciom w każdym wieku dodawaj do posiłków oliwę z oliwek lub inne tłuszcze bogate w NNKT, możesz dodawać je do zup, sałatek, smażyć na nich omlety i jajecznice, a nawet maczać chleb zamiast smarować margaryną bądź masłem.
·    Wypieki dla dzieci rób wyłącznie na maśle a tam gdzie to możliwe dodawaj dobrej jakości olej.
·    Nie smaż wielokrotnie na tym samy tłuszczu, zapobiegniesz w ten sposób wytwarzaniu szkodliwych kwasów tłuszczowych Trans.


Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama