reklama
Pieniądze wysłane, przelew nie dotarł

Pieniądze wysłane, przelew nie dotarł

Czy zdarzyła ci się kiedyś sytuacja, że wysłałaś przelew, a odbiorca twierdzi, ze go nie dostał? Albo na odwrót – czekasz na pieniądze, nadawca twierdzi, że wysłał, a środki nie dotarły na twoje konto? Takie sytuacje się zdarzają i najczęściej są spowodowane błędem ludzkim.

Co robić w takiej sytuacji?

Podstawą realizacji przelewu jest numer bankowy konta. Wysyłając przelew – musisz więc dokładnie sprawdzić każdą kolejną cyfrę wpisywanego numeru. Człowiek jest istotą omylną i może się zdarzyć, że nie zauważysz błędu i spróbujesz wysłać przelew na zły numer konta. Jeśli w wyniku twojej pomyłki trafisz na nieistniejący numer konta – nie ma problemu. W numerze konta zawarte są tzw. cyfry kontrolne i ich niezgodność spowoduje, że albo w ogóle nie uda ci się zrealizować przelewu albo pieniądze szybko wrócą na twoje konto (maksymalnie w ciągu 4 dni).    

Gorzej, jeśli będziesz miała pecha i przypadkiem trafisz na numer konta, które faktycznie istnieje, ale należy do kogoś zupełnie innego. Tu już problem może być większy. Banki mogą, ale nie muszą weryfikować nazwy czy adresu właściciela konta. Wprawdzie niektóre z nich stosują takie dodatkowe sprawdzenie, ale nie jest to obowiązkowe i lepiej na to nie liczyć. Gdy zdarzy ci się taka sytuacja – tak naprawdę możesz liczyć tylko na dobrą wolę właściciela konta, na które pomyłkowo wysłałaś pieniądze. W dodatku – nawet nie wiesz, do kogo możesz się zwrócić o ich zwrot – bank ci ich nie poda z uwagi na ochronę danych osobowych. Pozostaje ci tylko zwrócenie się do banku, w którym realizowałaś przelew z prośbą o korektę numeru konta. Niestety, ta procedura trwa, a jej wynik, uzależniony głównie od zgody nieumyślnie obdarowanego – nie jest pewny. Na szczęście, matematycznie rzecz biorąc, szanse na taką pomyłkę są niewielkie.   

Znacznie bardziej prawdopodobna jest sytuacja, że wyślesz pieniądze na konto, które kiedyś funkcjonowało, ale zostało zlikwidowane. Zagrożenie utraty środków jest na szczęście dużo mniejsze. Jeżeli takie konto rzeczywiście zostało zamknięte – przelew szybko wróci z powrotem do ciebie. W przypadku, gdy jakieś formalności nie zostały dopełnione i takie stare konto nie zostało do końca zlikwidowane – przelew zostanie zrealizowany. Wówczas musisz się zwrócić do adresata, że w wyniku pomyłki wysłałeś środki na stary numer konta. Banki nie „odzyskują” numerów kont, raz wykorzystany numer nie zostanie więc przydzielony innemu właścicielowi. Adresat przelewu może je wiec bez problemu odzyskać.

Oczywiście najlepiej jest po prostu uważać i nie popełniać błędów. W końcu tu chodzi o twoje pieniądze, a więc warto dokładnie sprawdzać wszystkie dane przelewu. Jeśli natomiast sama czekasz na pieniądze, które jakoś wyjątkowo opornie nie chcą dotrzeć na twoje konto – to pamiętaj o tym, że reklamacje może składać ten, kto wysłał przelew, który nie dotarł do adresata. I weź pod uwagę to, że najczęstszą przyczyną tego, że pieniądze nie dotarły jest to, że nie zostały po prostu wysłane.

Marzanna Szulta

Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 2,00 z 5. Głosów: 2
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama