reklama

Bądź liderem

Daj poczucie ważności
Możesz mieć świetnie opisany i opracowany pomysł, ale istotne, w jaki sposób go przedstawisz. W naszej rzeczywistości często podejmujemy decyzje w oparciu o emocje, odczucia, a nie logikę. Zamiast skupiać się na szczegółowym tłumaczeniu, pokaż wszystkim,  jak ważny jest ich  udział w projekcie. Dzięki temu będą bardziej skłonni do współpracy.

Znajduj płaszczyznę porozumienia
Pokaż ludziom, że ich wartości, oczekiwania, odczucia są podobne do twoich a projekt, który macie realizować jest optymalny dla każdej ze stron. Znajdź czas żeby móc zobaczyć sprawy z punktu widzenia innych. To pozwoli ci rozwiać wątpliwości i znaleźć odpowiedzi na pytania, za nim zostaną zadane.

Bądź uważnym słuchaczem
Słuchanie to świetny sposób, żeby dowiedzieć się więcej, znaleźć płaszczyznę porozumienia i dać poczucie ważności ludziom. Staraj się zadawać pytania otwarte, np: jak wyobrażasz sobie współpracę, co dla ciebie jest istotne, itp.
W czasie rozmowy sprawdzaj, czy dobrze rozumiesz wypowiedź. Jesli ktoś ci powie – uważam, że pomysł x był doskonały – dopytaj, co konkretnie, było w nim wartościowego. Nawet jeśli sama uważasz go za fatastyczny- może się okazać, że w zupełnie innych aspektach, niż  twój rozmówca
    
Nie atakuj
Nikt nie lubi przegrwać. Nawet jeśli masz rację zastanów się, jak ją przekazać. Jeśli postanowisz udowodnić, za wszelką cenę, że ktoś się myli – prawopodobnie rozpętasz burzę.  Nie warto tracić na to czasu. Jest takie ładne powiedzenie: zastanów się, czy wolisz mieć rację, czy rozwiązać problem

Wspieraj
Jeśli ludzie czują się zagrożeni, czy zestresowani z pewnością nie będą otwarci na innych , czy też nowe mozliwości. Zamiast skupiać się na niedociągięciach zauważaj dobre strony. Dawaj poczucie bezpieczeństwa, wspieraj  i to nie tylko w trudnych momentach, ale też w chwilach zwycięstwa.

reklama