reklama

Jak awansować w pracy?

Myślę, że czasy w których wierzono, że aby dostać awans wystarczy dobrze wykonywać swoją pracę, już minęły. Dobre wypełnienie zadań na swoim stanowisku pracy to za mało. Trzeba jeszcze wykazać się pewnymi cechami, których rozwijanie ułatwia wspinanie się po drabinie kariery.  A należy do nich:

Umiejętność pisania zgrabnych mali i sprawozdań. Chodzi o ogólną łatwość formułowania swoich myśli na piśmie. Jeśli potrafisz pisać krótko i na temat, będąc dobrze rozumianą i nie wchodząc nikomu na odcisk (co w rozbudowanych strukturach organizacyjnych jest dużym wyzwaniem), będziesz postrzegana jako osoba profesjonalna i rzeczowa.

Przygotowanie do wystąpień publicznych. Umiejętność tworzenia prezentacji jest istotnym elementem tego sukcesu. Zainwestuj więc w dobre szkolenie albo przystąp do klubu Toastmasters, aby się tego raz na zawsze nauczyć. Nawet, jeśli jesteś nieśmiała i bardzo tego nie lubisz.

Proaktywna postawa. Nie czekaj, aż inni przydzielą Ci zadanie, sama je wyszukuj. O takich ludziach się pamięta, o takich ludziach mówi cała firma. Nawet, gdy czasami masz wrażenie, że inwestujesz na daremno – jeśli trafiłaś do dobrej firmy, wcześniej czy później zostanie to zauważone.

Przekraczaj oczekiwania.  Wykonuj więcej zadań lub rób pracę szybciej, niż jest to założone. Zapracuj na reputację kogoś, kto dostarcza rezultatów najwyższej jakości.

Słuchaj tego, co inni mają do powiedzenia. Stare porzekadło mówi, że mamy dwoje uszu aby słuchać, a tylko jedne usta, aby mówić. Wyciągnij z tego wnioski.

Nie plotkuj. Kto mieczem wojuje, od miecza ginie. Unikając plotek zyskujesz reputację osoby stojącej ponad piekiełkiem podziałów i rozgrywek personalnych. Wysłuchuj więc plotek by być na bieżąco z tym co dzieje się w firmie i zatrzymuje je dla siebie.

Umiej się odnaleźć w sytuacji.  Rozumiem przez to umiejętność wyczucia różnych niuansów – co, komu i gdzie można powiedzieć, w co nie wypada się ubrać, itp.

Bądź uczciwa, ale nie naiwna. Jednocześnie postaraj się nie zapracować na etykietkę „pieczeniarza” czyli kogoś, kto dwie pieczenie na jednym ogniu lubi upiec. Tacy gracze nawet gdy wygrywają, nie cieszą się szacunkiem otoczenia. Nikt ich nie lubi i rzadko kto awansuje, gdy mówimy o zdrowych firmach.

Współpracuj z innymi. Im więcej ludzi lubi z Tobą współpracować, tym większe masz szanse na awans.

Bądź rzetelna.  Jeśli czegoś nie wiesz, to przyznaj się do tego, a nie improwizuj. Paradoksalnie, to buduje Twoją reputację bardziej niż podawanie nieprawdziwych informacji, których nie sprawdziłaś.

Bądź szybka.  W podejmowaniu decyzji, wyciąganiu wniosków, zarządzaniu sobą w czasie.

Dbaj o swój image. Jak Cię widzą, tak Cię piszą, dlatego wyglądaj dwie klasy wyżej, niż jesteś.

Daj się poznać ludziom. Wyjdź ze swojej dziupli i daj się poznać jak największej ilości ludzi w firmie. Niech o Tobie usłyszą.

Poznaj biznes, w którym pracujesz. Nie tylko swoje stanowisko pracy, ale całą sieć powiązań i wpływów, zwłaszcza jeśli pracujesz w dziale, który przynależy do centrum kosztów, a nie  zysku. Poznanie cyfr i statystyk, które opisują Twoją firmę może znacząco pomóc Ci w karierze.

Panuj nad emocjami. Bez względu na poziom stresu, smutku czy wściekłości – targające Tobą emocje zachowaj dla siebie.

Myśl dużymi kategoriami. Jeśli chcesz zrobić karierę, rozwijaj w sobie strategiczne spojrzenie na firmę. Naucz się dostrzegać zarówno drzewa jak i las.

Bądź miła dla ludzi. Na każdym szczeblu organizacyjnym. Częstym błędem popełnianym przez pracowników jest okazywanie służalczości przełożonym a wyższości współpracownikom. Informacje w firmie rozchodzą się z prędkością światła, więc możesz być pewna, że Twój szef wcześniej czy później się o tym dowie.

Pamiętaj, że świat jest mały. To truizm, ale nigdy nie wiesz, gdzie, z kim i kiedy spotkasz się na życiowej drodze. Dlatego gdziekolwiek jesteś, zostawiaj po sobie dobre wspomnienie.

Angelika Śniegocka
www.RozmowaRekrutacyjna.pl

reklama