reklama

Zanim pójdziesz na urlop...

Odwołanie z urlopu nie jest przyjemne ani dla pracownika, ani pracodawcy. Jeśli szef Cię zawezwie do pracy, musisz stawić się na jego wezwanie, inaczej mogą grozić Ci konsekwencje - włączając w nie zwolnienie z pracy.  Ponieważ lepiej jest zapobiegać niż leczyć, warto poświęcić swój wysiłek na to by przygotować się do urlopu i tym samym zapewnić sobie spokojny wypoczynek.

Po pierwsze – do planowanej nieobecności w pracy należy się przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem. Może to trwać kilka dni albo 2-3 tygodnie, w zależności od stanowiska, na jakim pracujesz. Przed urlopem postaraj się ukończyć jak najwięcej spraw, aby „nie podkładać świni” tym, którzy będą Cię zastępować nie będąc całkiem w temacie.

Po drugie - dla zadań, których nie uda Ci się ukończyć, stwórz listę spraw w toku. Lista powinna zawierać informacje na jakim etapie jest sprawa i jakie mają być podjęte następne kroki. A także wskazywać osoby odpowiedzialne za kontynuowanie prowadzenia danej sprawy.

Jeśli w dziale jest kilka osób, możesz do poszczególnych zadań przydzielić zastępstwo innej osobie aby nie obciążać jednej całą swoją pracą. Warto nie tylko opisać sprawy w toku, aby mieć pewność, że osoba zastępująca Cię będzie pamiętała co ma z daną sprawą zrobić, ale także spotkać się z nią i wytłumaczyć krok po kroku w jaki sposób ma się zadaniem zająć. To da Ci pewność, że wszystko zrozumiała i będzie godnie Cię zastępować (zamiast odsyłać klientów na dwa tygodnie, kiedy koleżanka wróci z urlopu).

Po trzecie - polecam spotkać się z szefem i jemu także przekazać listę spraw w toku, by wiedział, kto przejmuje Twoje obowiązki, gdy Ciebie nie ma. Warto zresztą poinformować o zastępstwie nie tylko szefa, ale także współpracowników w firmie, jak również klientów zewnętrznych. Daje im to poczucie spokoju, że kiedy Ciebie nie ma ktoś będzie dbał o ich sprawy.


Na liście pilnych i ważnych spraw do załatwienia przed urlopem o której nie wolno Ci zapomnieć jest ustawienie autorespondera „nie ma mnie w biurze” w swojej poczcie służbowej. Nie ma nic bardziej irytującego od czekania na kontakt od osoby, która jest na urlopie, a nie ustawiła autorespondera i bezskutecznie czekasz na odpowiedź na swoją wiadomość.

Aby nie narazić się na zdenerwowanie szefa i współpracowników, nie musieć odbierać telefonów od podirytowanych klientów ani zostać odwołanym z urlopu, warto zadbać przed urlopem o interesy firmy, a więc poniekąd i swoje własne. Wtedy urlop będzie wyłącznie przyjemnością, a powrót do pracy nie stanie się koszmarem.

Angelika Śniegocka
www.RozmowaRekrutacyjna.pl

reklama