reklama
Bądź zdrowa!

Bądź zdrowa!

"Bezmyślnym życiem żyć człowiekowi nie warto" -  Sokrates

Ronald Gross w książce "Myśleć jak Sokrates" opisuje, jak to wieki temu uniwersytety dopiero co nabierały "akademickiego" charakteru, a takie umysły jak Galileusz, Kepler czy Boyle, zakładali "towarzystwa naukowe" poza murami uczelni. Wierzyli, że "niezależna nauka zawsze rozwija się jako wyzwanie dla niebezpiecznego mitu, który głosi, że poważne dociekania stanowią wyłączną domenę ustabilizowanych, ortodoksyjnych instytucji, a wiedza jest wyłączną własnością profesury".

Zdaniem R.Gross: "w naszych czasach, gdy nauka podlega daleko idącej biurokracji, głos sokratycznego amatora wiedzy staje się pilnie potrzebny. Nie boi się on uogólnień i podejmuje najpoważniejsze i najbardziej złożone problemy, nie sprowadzając ich tylko do kwestii technicznych, dzieli się wiedzą z innymi, szerzy ją, zamiast chować pod korcem."
Ateńczycy nie mieli wątpliwości co do tego, że każdy, kto chce poznać faktyczną wiedzę i prawdę o niej, musi ją osobiście zgłębiać. I TY stań się "niezależnym uczonym"! - nawoływał Sokrates.
 
Dlaczego chorujesz, dlaczego tak trudno wyleczyć wiele chorób, jakie są tego przyczyny?

Wiele osób sądzi, iż są zdrowe i mogą oszczędzić na profilaktyce, nie stosując żadnej ochrony, a jak zachorują, to pójdą sobie do lekarza. Lekarz da lek, który szybko -  najlepiej w tydzień - wyleczy z choroby. Zbyt często okazuje się, że jest zupełnie inaczej, a choroba wlecze się w nieskończoność, czasem nawet latami pomimo, iż stosujesz leki od lekarza. Dlaczego tak jest?

Przyczyna tego jest zupełny brak wiedzy wśród ludzi na ten temat, choć na samochodach czy polityce, pewnie lepiej się znają. Zdrowie jest dla każdego najważniejszym priorytetem i na jego temat warto coś więcej wiedzieć. Problem choroby jest bardziej złożony niż Ci się wydaje. Na chorobę pracujesz całymi latami, a kiedy już jest, to widać tylko jej skutki. Przyczyny są z reguły niezauważalne. Należy do nich przede wszystkim zła dieta, lekceważenie podstawowych zasad żywienia zgodnie z naturą i zbyt wiele przetworzonych pokarmów w tym pasteryzowanych.

Ile razy dziennie, tak faktycznie, zjadasz naturalne warzywa i owoce i pijesz z nich naturalny, wyciskany sok (nie ten pasteryzowany)? Czy możesz powiedzieć, że taki posiłek zjadasz  ok. 7 razy dziennie?

Mało kto z nas może się pochwalić takimi wynikami i masz już jedną z przyczyn wielu chorób. Inne to powszechny stres, niedotlenienie, brak ruchu i siedzący tryb życia oraz zbyt wiele "zachcianek i smakołyków" - batoniki, kolorowe soczki i napoje, czekoladki, frytki, chipsy i wiele innych.
 
Jak pozostać zdrowym i aktywnym?

Poniżej opisałam kilka prostych strategii na to, jak cieszyć się zdrowym, aktywnym trybem życia.

1.PIJ JAK NAJWIĘCEJ WODY
Jeśli zabierasz się za aktywność fizyczną, nie zapomnij o tym, jak ważna jest woda. Prawdopodobnie setki razy już to słyszałeś, lecz uwierz, iż jest ku temu powód. Twoje ciało zużywa wodę właściwie do każdej funkcji, łącznie z procesem spalania tłuszczu. Woda wspomaga każdą komórkę i organ Twojego ciała w wykonywanych przez nie zadaniach. Woda łagodzi ruchy stawów i pomaga utrzymywać odpowiednią temperaturę ciała. Woda pomaga także wypłukać toksyny z organizmu i nawodnić ciało. Planuj z wyprzedzeniem. Upewnij się, że masz ze sobą butelkę wody i pij ją często. Pij przed, podczas i po zakończeniu aktywności fizycznej, aby uzupełnić wodę, którą tracisz pocąc się. Nawet mały niedobór wywiera wpływ na jakość wykonywanych ćwiczeń,więc pij jak najwięcej!

2.ŚLEDŹ POSTĘPY
Prowadź dziennik swojej aktywności fizycznej, aby sporządzić wykres swoich postępów. Czy ważna jest dla Ciebie utrata wagi, zwiększenie masy mięśni, czy też powrót do aktywności fizycznej po przerwie, prowadzenie dziennika pomoże w motywacji. Zapisz informacje dotyczące każdego z wykonywanych ćwiczeń, zapisując czas, intensywność i osiągnięcia. Dobrym pomysłem byłoby dowiedzieć się, jaki jest Twój poziom procentowy tłuszczu, aby ustalić realne cele dotyczące utraty wagi i dokładne zapisanie początkowych pomiarów. Możesz mieć odczucie, iż nie robisz żadnych postępów, lecz jeśli spojrzysz na miejsce, w jakim zacząłeś ćwiczenia, możesz się bardzo miło zaskoczyć. Pamiętaj, że ważne są małe kroki. Zapisywanie nawet nieznacznych ilości polepszenia wyników zainspiruje Cię, by ćwiczyć z zapałem.

3.CHROŃ SKÓRĘ I WŁOSY
Jeśli uprawiasz sport lub spędzasz wolny czas na powietrzu, to narażasz się także na negatywne działanie: słońca, wiatru czy zanieczyszczeń. Dobrym pomysłem jest używanie kremu z filtrem przeciwsłonecznym i noszenie kapelusza, aby chronić naszą skórę i włosy. Używaj produktów, które pomagają w naprawieniu zniszczeń spowodowanych oddziaływaniem środowiska i które mogą ochronić Twoją skórę i włosy przed wpływem tych elementów.

Marta Dymek, Trener Wellness

reklama