reklama

Miej serce... dla serca

Zdrowie, a raczej choroby serca to globalny problem - dziś zabójcą nr 1 są choroby serca. Na całym świecie choroby serca zabijają rocznie 17 milionów ludzi - to prawie 1/3 wszystkich odnotowanych przyczyn zgonów. Autorzy książki ,,Atlas Of Hearts Disease and Stroke" wydanej przez Światową Federację Zdrowia oszacowali, że do roku 2020 choroby serca oraz wylew staną się główną przyczyną zgonów i inwalidztwa, przy przewidywanym wzroście liczby ofiar śmiertelnych do ponad 20 milionów rocznie.

W Meksyku przez ostatnie 20 lat choroby serca były główną przyczyną śmierci, podobnie jak w Europie - choroby układu sercowo-naczyniowego zabijają każdego roku 4 miliony ludzi. Mniej więcej połowa światowych przypadków chorób układu sercowo-naczyniowego  występuje w regionie Azji i Pacyfiku.1,3 miliona ludzi umiera rocznie z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego w Rosji, a także,nawiązując do badań przeprowadzonych przez New England Journal of Medicine, choroby układu sercowo-naczyniowego są główną przyczyną śmierci w Chinach.

Choć statystyki zarysowują tak ponury obraz, jednocześnie przedstawiają niesamowitą sposobność do lansowania zdrowego,aktywnego stylu życia. Jeśli zastanowię się nad optymalnym zdrowiem układu sercowo-naczyniowego, przychodzą mi na myśl poniższe aspekty:

*utrzymanie zdrowej wagi
*upewnienie się, że Twoja dieta ( owoce i warzywa ) dostarczają Ci odpowiednią ilość przeciwutleniaczy
*codzienna aktywność fizyczna
*dostarczanie organizmowi odpowiednią ilość wody i snu - w trakcie snu nasz organizm regeneruje się

Dlaczego zdrowie układu sercowo-naczyniowego jest tak ważne?

Nasz układ sercowo-naczyniowy jest wręcz dosłownie sercem naszego zdrowia.Utrzymanie tego układu w odpowiednim zdrowiu jest istotne z różnych powodów.Dodaje nam energii i zdolności do nadążania za codziennymi potrzebami naszego życia.Zdrowy układ sercowo-naczyniowy jest także istotny dla utrzymania jasności naszego umysłu i ochrony przed stresem.Dodatkowo zdrowie układu sercowo-naczyniowego przyczynia się do ogólnej witalności.

Co mozesz zrobić, by polepszyć zdrowie układu sercowo-naczyniowego?

Jest kilka kwestii,które możesz - i powinieneś - wziąć pod uwagę w Twoim życiu,by utrzymać w doskonałym zdrowiu Twój układ sercowo -naczyniowy.Kluczowe znaczenie mają ćwiczenia.Energiczne spacery,skłony w pozycji leżącej,trening wagi lekkiej,pływanie i jazda na rowerze są wszystkie wspaniałymi,skutecznymi ćwiczeniami na każdym poziomie fitness o niskiej intensywności.Bardzo ważne jest,by robić coś każdego dnia.Kolejnym istotnym czynnikiem jest właściwe odżywianie się - oznacza to dostarczenie organizmowi prawidłowej ilości niezbędnych witamin i innych składników odżywczych,jak też przeciwutleniaczy.

Ćwiczenia dla ciała i ducha

Jest wiele korzyści,jakie dają ćwiczenia,a każdego dnia odkrywamy nowe.Przez ostatnich kilka dekad,dla wielu osób aktywność fizyczna stała się coraz bardziej marginalną częścią ich życia.Stanowi to powód zwiększonej ilości zachorowań na choroby cywilizacyjne w naszym społeczeństwie na tak dużą skalę,m.in:na raka,cukrzycę,artretyzm,choroby układu krążenia,osteoporozę i choroby psychiczne.Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oznajmiła,że brak aktywności fizycznej stanowi jeden z głównych powodów zgonów w krajach wysokorozwiniętych i wynosi blisko 1.9 miliona zgonów rocznie. Ci,którzy zdecydują się na zdrowszy tryb życia,mogą się cieszyć zmniejszonym prawdopodobieństwem przedwczesnego zgonu,lecz musi to być wsparte odpowiednim odżywianiem.Oczywiście,że obraz ten jest nieco bardziej skomplikowany,niż to przedstawiono i musimy uwzględnić tu także nasze cechy dziedziczne.

U wszystkich z nas działają pewne czynniki genetyczne,które będą wpływać na nasze ogólne zdrowie.Jeżeli obydwoje nasi rodzice cierpieli na choroby serca,to my także możemy być w grupie ryzyka.W takim przypadku zdrowy styl życia jest niezwykle ważny,by zapobiec temu ryzyku i musimy pracować nad tymi czynnikami,które możemy zmienić,by zapobiec temu ryzyku.Możemy zdecydować,że będziemy bardziej  ostrożni,jeśli chodzi o ilości jedzenia tak,by to,co spożywamy zbilansowało się z tym,co spalamy.Wtedy mamy większe szanse na utrzymanie odpowiedniej wagi.Możemy także włączyć ćwiczenia i odejść od siedzącego trybu życia,co będzie korzystne dla naszego samopoczucia.Wiele innych czynników,jak palenie,spożywanie alkoholu i podwyższony poziom stresu mają przełożenie na poziom naszego zdrowia i stanowią istotne czynniki ryzyka.

Znamy przecież korzyści,jakie płyną z różnego rodzaju ćwiczeń na nasze zdrowie. Ćwiczenia nie tylko pomagają w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym lecz także wspierają dobre ogólne samopoczucie.

Marta Dymek, Trener Wellness

reklama