Kiedy dokładnie pojawia się poczucie społecznej sprawiedliwości? Psycholodzy już wcześniej dowiedli, że dzieci w wieku przedszkolnym stosują na co dzień regułę wzajemności - na przykład dzielą się chętniej i większą liczbą zabawek z dziećmi, które kiedyś podzieliły się z nimi.
Nowe badania, które pojawiły się w 'Developmental Psychologyi' wykazały, że już trzylatki potrafią rozpoznawać, kiedy ktoś jest im coś dłużny. Markus Paulus z Uniwersytetu w Monachium poddał testom około 40 trzylatków i pięciolatków, które wzięły udział w zabawie polegającej na 'dzieleniu się' naklejkami z jednym z dwóch zabawkowych zwierzątek.
W I etapie eksperymentu dzieci musiały podjąć decyzję, z którym z dwóch zwierzątek podzielą się większą liczbą naklejek.
W II etapie eksperymentu dzieci dowiedziały się, że każde ze zwierzątek miało wcześniej swoją kolekcję naklejek i bez względu na to, ile naklejek dzieci ofiarowały mu w I etapie, teraz obydwa zwierzątka miały ich tyle samo. Chodziło o to, żeby dzieci zauważyły, że ich wcześniejsze decyzje nie miały wpływu na to, czy jedna zabawka będzie miała więcej naklejek od drugiej.
W III, najważniejszym etapie, zwierzątka “stały się posiadaczami” najróżniejszych, ciekawych zabawek. W kolejnych rundach dzieci “mogły prosić” o ich wypożyczenie. Okazało się, że zwracały się z prośbą do tego zwierzątka, któremu wcześniej podarowały więcej naklejek. zachowywały się tak zarówno trzylatki jak i pięciolatki.
Badania pokazały, że dzieci w wieku przedszkolnym są w stanie zapamiętać, komu przydzieliły więcej zasobów i oczekiwać wzajemności.
To kolejny dowód na to, że dorośli, którzy myślą, że takie małe dzieci nie potrafią jeszcze wartościować i mieć własnych przekonań są w błędzie.
Na potwierdzenie tych słów warto dodać, że już czterolatki zdają sobie sprawę z tego, kiedy sami sobie zaprzeczamy, a pięciolatki potrafią zauważyć, kiedy chcemy je oszukać
Nika Stawicka