reklama

Nowa piramida żywienia - zalecenia ekspertów

Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) opublikowali nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która różni się od dotychczasowej. Jej myśl przewodnia to: mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej warzyw.

Owe zmiany są wyrazem postępu w naukach medycznych, uwzględniają wyniki najnowszych badań naukowych, a także rekomendacje uznanych światowych ośrodków eksperckich. Aktualna piramida jest m.in. odpowiedzią na zalecenia WHO.

Więcej warzyw i owoców, mniej cukrów, tłuszczów i mięsa

Największą zmianą w nowej piramidzie jest „awans” warzyw i owoców - na pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia. Warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę, tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4  owoce.  

Produkty zbożowe oczko niżej

Wcześniej w podstawie piramidy znajdowały się produkty zbożowe, które teraz zostały przesunięte na drugie miejsce. W codziennej diecie jak najmniej powinno być cukrów, tłuszczu i mięsa.

Debiut ziół

Kolejną ważną zmianą jest umieszczenie w piramidzie ziół, których stosowanie nie tylko podnosi walory smakowe potraw, dostarcza wielu cennych składników, ale i jest sposobem na ograniczenie spożycia soli.

Nowa piramida od swojej poprzedniczki różni się jeszcze wieloma innymi szczegółami, m.in. uwzględnieniem w niej orzechów.

Aktywność fizyczna – klucz do zdrowia

Podkreślono, że nie tylko żywienie jest ważne, ale i aktywność fizyczna. Powinna ona trwać co najmniej 30-45 minut, jako profilaktyka nadwagi i otyłości. Eksperci podkreślają, że spożywanie zalecanych w piramidzie produktów spożywczych, w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna są kluczem do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Zasady zdrowego żywienia

1. Spożywaj posiłki regularnie, 4-5 posiłków, co 3-4 godziny.

2. Warzyw i owoce spożywaj jak najczęściej i w jak największej ilości, co najmniej połowę tego, co jesz. Pamiętaj o właściwych proporcjach – ¾ warzywa i ¼ owoce.

3. Spożywaj produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

4. Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem, kefirem, bądź częściowo serem.

5. Ograniczaj spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0, 5 kg na tydzień). Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja.

6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastąp je tłuszczami roślinnymi.

7. Unikaj spożycia cukrów i słodyczy. Zastępuj je miodem i owocami.

8. Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli. Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak.

9. Pamiętaj o piciu wody, co najmniej 1,5 litra dziennie.

10. Nie spożywaj alkoholu.

 

Źródło: www.izz.waw.pl