reklama

Otwórz oczy. Zobacz, jak dzieci rozumieją reklamy

Dzieci i reklamy

One wyglądają na “chore, martwe, samotne, pijane, straszne” . Oni wyglądają jak “szefowie, superbohaterowie, menedżerowie”. Tak ośmiolatkowie postrzegają wzorzec kobiety i mężczyzny w kampaniach reklamowych luksusowych domów mody.

Artystka i działaczka Yolanda Dominguez w filmie dokumentalnym “ Ninos vs. Moda” poprosiła dzieci żeby opisały, co widzą na zdjęciach reklamowych i jakie uczucia im towarzyszą.  

źródło: youtube/Yolanda Domínguez

Początkowo spostrzeżenia dzieci, nam dorosłym, mogą się wydawać zabawne, ale bardzo szybko pojawia się smutna refleksja. Bo…dzieci widzą więcej, jaśniej i wprost wyrażają swoje zdanie.

“Ci faceci wrzucają dziewczynę do kosza na śmieci. (…) Ta pani się śmieje…Nie rozumiem dlaczego? - dziwią się ośmiolatkowe.

Kobiety widziane są jako smutne, zaniedbane, samotne, chore.
“Mogę zapytać mamy, jak możemy jej pomóc” - mówi jedna z dziewczynek.

Mężczyźni są kreowani na silnych i szczęśliwych. Artystka wyraźnie pokazuje nierówne traktowanie mężczyzn i kobiet. Dokument budzi wiele pytań na temat ukrytych komunikatów.

Dlaczego świat luksusu ma się kojarzyć z uprzedmiotowieniem kobiet? I przede wszystkim, czy twórcy kampanii zdają sobie sprawę, jaki wpływ ich przekaz ma na dzieci, które są codziennie atakowane tego typu obrazkami. Jaka ma być rola mężczyzny, a jaka kobiety?

Obejrzyj film. Jakie ty masz przemyślenia?