Odkrycie opublikowane w grudniowym wydaniu czasopisma Zachowanie Badań i Terapii pokazały, że dzieci, które łączy przyjaźń wykazują wspólne wzorce myślowe związane z niebezpieczeństwem oraz mogą przekazywać sobie reakcje lękowe.
Wiadomo, że każde dziecko od czasu do czasu boi się czegoś, co rodzicom wydaje się niegroźne: ciemności, różnych dźwięków, potworów, itp. Psychologowie zauważyli, że lęki nasilają się w wieku: 2 i pół roku, 6-7 oraz 10 lat.
Niektóre dziecięce lęki można wytłumaczyć genetyką, bo wiemy, że pamięć przykrych doświadczeń może być dziedziczona z pokolenia na pokolenie. Dzieci również uczą się przez obserwowanie reakcji swoich rodziców.
Najnowsze badanie pokazuje, że również bliskie przyjaźnie pomiędzy dziećmi mogą skutkować przekazywaniem sobie lęków oraz kopiowaniem reakcji zachowań w sytuacjach, kiedy pojawia się strach.
Główna autorka badania dr Jinnie Oo z UEA School of Psychology, powiedziała, że odkrycie może mieć praktyczne zastosowanie wśród specjalistów, którzy pracują między innymi z dziećmi cierpiącymi z powodu stanów lękowych.
Korzystne może być też pytanie dzieci leczonych z powodu zaburzeń lękowych, o to czy mają przyjaciół, którzy powodują pojawianie się lub podtrzymywanie negatywnych myśli. W dalszym kroku, dobry wpływ może mieć określenie strategii w jaki sposób rozmawiać o tych myślach z rówieśnikami, by je oswajać.
Naukowcy sugerują również, że interwencje szkolne zmierzające do zmniejszenia niepokoju u dzieci w wieku szkolnym mogą polegać na ćwiczeniu, podczas którego pary bliskich przyjaciół miałyby omawiać i rozwiązywać swoje obawy w pozytywny sposób.
W badaniu wzięło udział 242 brytyjskich dzieci w wieku szkolnym (106 chłopców i 136 dziewcząt) w wieku od siedmiu do 10 lat, które wypełniły kwestionariusze mierzące skalę lęku i strachu związanego z przekonaniami.
źródło: sciencedaily.com
reklama