reklama

Te reakcje matki wpływają na rozwój emocjonalny dziecka. Badania

Gdy dzieci płaczą lub się denerwują, rodzice w różny sposób reagują na ich zachowania. Badania wykazały, że reakcja matki - pozytywna lub negatywna - pozwala przewidywać, czy dziecko rozwinie zdolność skutecznego zarządzania swoimi emocjami i zachowaniami, czy też nie.

Nowe badanie naukowców z Uniwersytetu Illinois sugeruje, że ignorowanie zachowania dziecka, grożenie mu, karanie lub mówienie, że reaguje nieadekwatnie do okoliczności, może uniemożliwić mu nauczenie się skutecznego zarządzania swoimi emocjami.

„Długoterminowym celem jest pomoc rodzicom w znalezieniu strategii radzenia sobie z własnymi emocjami, kiedy ich dzieci poddają się skrajnym emocjom” - mówi Niyantri Ravindran, doktorantka na Wydziale Rozwoju Człowieka i Studiów nad Rodzina Uniwersytetu w Illinois.

Do badania zaproszono 127 mam z małymi dziećmi. Badanie każdorazowo trwało 5 minut. Przed dziećmi postawiono przekąskę w przejrzystym lunchboxie i powiedziano, że muszą poczekać jedzeniem, aż mama wypełni dokumenty.

Zadanie było frustrujące zarówno dla matek, jak i małych dzieci. Mamy musiały wypełniać druki i jednocześnie nie pozwalać dziecku otworzyć pudełka. W tym czasie maluchy musiały siedzieć i czekać na przekąskę.  

Naukowcy obserwowali zachowania dzieci i mam. Niektóre maluchy próbowały chwycić długopis lub przyciągnąć uwagę mamy, inne chciały otworzyć pudełko. Wszystkie zachowywały się w sposób bardzo typowy dla małych dzieci, ale niektóre z ich zachowani były dla ich mam bardziej stresujące.

Jeśli chodzi o matki, to badacze zauważyli, że niektóre reagowały na zachowanie dzieci w sposób wspierający np. potwierdzając ich uczucia lub tłumacząc, dlaczego muszą poczekać na zjedzenie przekąski. Część kobiet ignorowało/przerywało zachowania dzieci. Czasem fizycznie przenosiły je w inne miejsce albo odbierały im pudełko z przekąskami.

Matki wypełniły również ankiety dotyczące tego, jak zwykle reagują na potencjalnie stresujące sytuacje z udziałem swoich dzieci. Na przykład w jaki sposób oceniają swoją skłonność do bycia zdenerwowaną, kiedy dziecko upada, zostaje zranione i jest zdenerwowane.

Co zaobserwowali naukowcy?

Przede wszystkim co 15 sekund dokonywano pomiaru zachowań dzieci i reakcji ich mam.  Mamy, które zgłaszały wyższy poziom stresu, kiedy ich dziecko zachowywało się destrukcyjnie w ciągu 15-sekundowego okresu, wykazywały w kolejnym cyklu mniejsze wsparcie dla dzieci.

To pokazało, że to zachowanie dziecka prowadzi do zachowania matki. Dlatego ważne, żeby rodzice po pierwsze zaobserwowali swoje reakcje, kiedy dziecko zachowuje się emocjonalnie, a później nauczyli się zarządzać swoimi emocjami w takich momentach.

Ważne również, żeby od samego początku rozmawiać z dziećmi o emocjach i chociaż czasem, kiedy maluch ma napad złości trudno z nim prowadzić rzeczowe dysputy, to jednak dobrze w prostych słowach i krótkich zdaniach pomóc mu zrozumieć, co się właściwie z nimi dzieje. Celem nie powinno być zawstydzanie ani karanie, ale pozwolenie dziecku, by przeżywało i nazywało konkretne emocje, by potem łatwiej mu było mówić o tym, co czuje.
źrodło