reklama

To już pewne. 20 minut bezcenne dla twojego zdrowia

Badanie 334.000 osób Cambridge University udowodniło, że:

  • brak ruchu zabija dwa razy więcej ludzi niż otyłość,
  • nawet nieduża zmiana nawyków przedłuża życie,
  • 20 minut spaceru dziennie obniża ryzyko przedwczesnego zgonu o jedną trzecią.

Naukowcy wyliczyli, że 337 tysięcy z 9,2 milliona  zgonów europejskich kobiet i mężczyzn było związane z otyłością, ale za 676 tysięcy zgonów odpowiedzialny był siedzący tryb życia.
Okazuje się, że nawet niewielka aktywność fizyczna - np. 20-minutowy spacer - przedłuża życie. Nawet osoby otyłe mogą liczyć na mniejsze - o 16% - ryzyko przedwczesnego zgonu, a zdrowe osoby aż o 30%.

W Wielkiej Brytanii już wcześniej przeprowadzano kampanie, które namawiały jej mieszkańców do 150-minutowej umiarkowanej aktywności tygodniowo, np: do tańca czy szybkiego marszu lub 75 minut intensywnych ćwiczeń, np: biegania i areobiku.

Ostatnie badania pokazały jednak, że tylko niewielki odsetek osób doszedł zaledwie do 30 minut w ciągu siedmiu dni (czyli do 1/5 zalecanego czasu), a wliczano w to wyjścia do sklepu, szkoły i pracy.

Najnowsza informacja brzmi być może lepiej. Idź na spacer, wyjdź na rower, korzystaj ze schodów, a nie z windy, a zapobiegniesz chorobie niedokrwiennej serca. Dodatkowo energiczny 20-minutowy spacer pozwoli ci spalić od 90 do 110 kalorii.

Pojawia się tylko pytanie, czy te wyniki okażą się wystarczająco motywujące, żeby wstać sprzed telewizora? Chociaż z drugiej strony... W bycie mamą wpisana jest codzienna spacerowa aktywność - bez względu na ochotę czy pogodę. Jest to - jak widać -  kolejny plus posiadania małych dzieci:)

źródło American Journal of Clinical Nutrition