reklama
Czy w ciąży mogę jeść grzyby?

Czy w ciąży mogę jeść grzyby?

Choć powszechnie funkcjonuje przekonanie, że kobiety w ciąży nie powinny jeść grzybów, specjaliści są innego zdania. Dlaczego?

Grzyby w ciąży - dlaczego warto po nie sięgać?

Okazuje się, że jedzenie grzybów w ciąży jest nie tylko bezpieczne, ale i korzystne. Grzyby to nie tylko smakowity dodatek do potraw -  zawarte w nich składniki odżywcze pozwalają na uniknięcie niedoboru wielu witamin i minerałów.

Grzyby bogate są w witaminy z grupy B, przeciwutleniacze, cynk i żelazo oraz inne mikro- i makroelementy, które są szczególnie ważne w czasie ciąży.

Grzyby w ciąży, czy warto? Tak są pełne witamin i minerałów

Witamina B w grzybach

Grzyby mają dużą ilość witamin z grupy B. 
Składniki witaminy B obejmują tiaminę (B1), ryboflawinę (B2), niacynę (B3) i kwas pantotenowy (B5). Jedna filiżanka pieczarek pokrywa około 8% dziennego zapotrzebowania ryboflawiny, co jest idealne dla kobiet w ciąży. Tiamina i niacyna wzmacniają centralny układ nerwowy.

Witamina D w grzybach

Grzyby są świetnym źródłem witaminy D. Witamina D reguluje przyswajanie wapnia w organizmie, pomagając utworzyć zawiązki zdrowych zębów i silne kości. Jedna filiżanka grzybów z shiitake zawiera około 12,6 jednostek witaminy D.

Białko w grzybach

Również w grzybach znajdziecie dużą ilość białka, które przyczynia się do budowy masy mięśniowej płodu. 


Żelazo w grzybach

Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny. W przypadku jej niedoboru do płodu dociera mniej tlenu, co jest niebezpieczne dla rozwijającego się układu nerwowego.

Niedotlenione komórki nerwowe obumierają, w skrajnych przypadkach doprowadzając do niedorozwoju umysłowego dziecka. Dlatego jeśli jest taka potrzeba należy suplementować żelazo w ciąży i zapobiegać jego niedoborom. Uważa się, że jedna filiżanka grzybów odpowiada 8 miligramom żelaza.

Błonnik i przeciwutleniacze w grzybach

Grzyby zawierają spore ilości błonnika i przeciwutleniaczy. Przeciwutleniacze, takie jak selen i ergotioneina (aminokwas), chronią organizm przed wolnymi rodnikami i wzmacniają układ immunologiczny. Dla odmiany błonnik zapobiega zaparciom.

Na co zwracać uwagę, wybierając grzyby?
Ważne jest, żeby kupować grzyby z pewnego źródła. zanotować Zawsze sprawdź, czy są świeże i upewnij się, że zostały umyte, oczyszczone i poddane obróbce cieplnej.

Jakie grzyby?

Szczególnie polecane to: smardz, boczniak, kurka, pieczarka, borowik, podgrzybek i shiitake.

Mam nadzieję, że w tym artykule wyjaśniono wszystkie wątpliwości dotyczące jedzenia grzybów podczas ciąży. Podziel się swoimi poglądami, komentując poniższy tekst.
 

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża