reklama
Dlaczego warto jeść owoce i warzywa sezonowe w ciąży

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa sezonowe w ciąży

To, że winogrona najlepiej smakują  wczesną jesienią, a zimowe truskawki niewiele mają wspólnego ze smakiem prawdziwych owoców – wiadomo. Czy wiesz jednak, że pospolity, czerwony burak jest dla ciebie zdrowszy niż pomarańcza, a jabłko o niebo lepsze niż kiwi czy banan? Jednym słowem warto sięgać po owoce i warzywa sezonowe, te lokalne. Dlaczego?

Owoce i warzywa, które pojawiają się w sezonie mają najwyższą wartość odżywczą. Do tego są świeże, dojrzałe, smakują lepiej niż te, które dostępne są także później, niemal przez cały rok, ale do przechowywania których używa się środków chemicznych. Są również szybciej przyswajane niż uprawiane w innych regionach świata. Ma to związek z tym, że i ludzie, i flora, poddawani są działaniu takich samych warunków klimatycznych.

Jakie owoce jeść przez cały rok, by pozostać w zgodzie z rytmem i prawami przyrody i maksymalnie wykorzystać dobrodziejstwo natury? Zerknij do naszego kalendarza:

Kalendarz – sezonowe owoce i warzywa

Co jeść wiosną?
Kalafiory, rzodkiewki, młode ziemniaki, rabarbar, marchew, cebula,młoda kapusta, warzywa strączkowe, szparagi, sałata, szpinak, botwina.
Co jeść latem?
truskawki, czereśnie, pierwsze jabłka (np. papierówki), wiśnie, jagody, porzeczki, agrest, karczochy, bakłażan, szpinak, bób, fasola szparagowa, sałata, groszek zielony, brokuły.
Co jeść jesienią?
gruszki, jabłka, winogrona, brzoskwinie, maliny, jeżyny, poziomki, orzechy, jagody, porzeczki, śliwki, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, żurawina, winogrona; dynie, kabaczki, cukinie, ogórki.
Co jeść zimą?

buraki, por, ziemniaki, rzepa, brukselka, cykoria, kapusta, por, roszponka, seler.

Dlaczego warto jeść warzywa i owoce?

·    jabłka – są bogatym źródłem błonnika, witamin z grupy B i C. Pektyny (regulują perystaltykę jelit, przeciwdziałają zaparciom). Warto zjeść co najmniej jedno surowe jabłko dziennie.
·    maliny – źródło witamin (głównie beta-karotenu, kwasu foliowego i witaminy C), potasu, cynku i flawonoidów. Jedz je zwłaszcza wówczas, gdy dopadła cię infekcja (flawonoidy mają działanie przeciwbakteryjne i  przeciwzapalne)
·    truskawki – bogate źródło witaminy C, beta-karotenu i antocyjanów. Świetnie wpływają na odporność, siły witalne i samopoczucie.
·    winogrona – źródło flawonoidów (dbają o prawidłowe ukrwienie łożyska), witamin z grupy B oraz błonnika. 
·    buraki – źródło witamin z grupy B, kwasu foliowego. Zapobiegają anemii,
·    pomidory – bogate w witaminę B, C, A , magnez, potas (zapobiega obrzękom) i fosfor, likopen.
·    szpinak – źródło kwasu foliowego, beta karotenu, witaminy C i żelaza. Warto podawać go w towarzystwie śmietany.
·    śliwki – zawierają witaminę B, pektyny, potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor.
·    fasola - dostarcza błonnika, witamin z grupy B, m.in. kwasu foliowego. Przed zjedzeniem warto ją namoczyć, by nie powodowała wzdęć.
·    gruszki – zawierają sporo potasu, a także fosfor, wapń, magnez, żelazo, a także witaminy A, B, C i kwas foliowy, tak ważny dla rozwoju płodu.


Uważasz, że ten tekst jest wart przeczytania? Poleć go znajomym:

Oceń:

Wysyłam Twój głos!
Ocena: 4,00 z 5. Głosów: 1
Kliknij w gwiazdki, żeby dodać swój głos.
reklama