reklama
Miesiąc ósmy. Dobra woda

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Pod koniec ciąży Twój organizm jest już zmęczony, przez ostatnich kilka miesięcy wykonywał podwójną pracę. Aby oszczędzić sobie nieprzyjemnych dolegliwości, powinnaś pamiętać o dostarczeniu mu odpowiedniej ilości płynów.

Jedną z najważniejszych funkcji, jaką woda pełni w organizmie, jest pomaganie nerkom w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii. Gdyby te przestały sprawnie usuwać metabolity, groziłoby to zanieczyszczeniem wód płodowych i zatruciem dziecka, co niestety czasami się zdarza. Aby tego uniknąć należy dużo pić - około 8 szklanek wody mineralnej, co daje mniej więcej 2 litry płynów dziennie. Woda jest też oczywiście w zupach i soczystych warzywach i owocach. 

Ważne, aby nie pić naraz dużych ilości wody, ponieważ tylko picie częste, małymi łyczkami, daje efekt w postaci nawodnienia komórki, a nie tylko usunięcia wody z organizmu. Paradoksalnie bowiem woda pomaga również likwidować obrzęki, na które cierpi większość mam w ostatnim trymestrze ciąży. Przeczytaj, jak sobie radzić z różnymidolegliwościami w ciąży.

Wybierając wodę zwróć uwagę, aby była nisko sodowa. Nadmiar sodu w diecie sprzyja obrzękom, które są konsekwencją nagromadzenia płynów w tkankach. Dlatego mamy, które mają problem z obrzękami,  powinny ograniczać produkty bogate w sód, a zwłaszcza:

  • nie powinny używać kostek rosołowych, produktów typu instant
  • solonych śledzi oraz wędzonych ryb
  • jeść produktów kiszonych
  • muszą również ograniczyć wyroby mięsne bogate w sód, takie jak: pasztety, parówki, niskiej jakości wędliny, które są ulepszane konserwantami zawierającymi sód
  • nie powinny dosalać produktów.
  • a co z Twoją wielką namiętnością, jaką jest cola? Zajrzyj do TEGO wątku na naszym forum.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża