Miesiąc ósmy. Dobra woda

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Pod koniec ciąży Twój organizm jest już zmęczony, przez ostatnich kilka miesięcy wykonywał podwójną pracę. Aby oszczędzić sobie nieprzyjemnych dolegliwości, powinnaś pamiętać o dostarczeniu mu odpowiedniej ilości płynów.

Jedną z najważniejszych funkcji, jaką woda pełni w organizmie, jest pomaganie nerkom w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii. Gdyby te przestały sprawnie usuwać metabolity, groziłoby to zanieczyszczeniem wód płodowych i zatruciem dziecka, co niestety czasami się zdarza. Aby tego uniknąć należy dużo pić - około 8 szklanek wody mineralnej, co daje mniej więcej 2 litry płynów dziennie. Woda jest też oczywiście w zupach i soczystych warzywach i owocach. 

reklama

Ważne, aby nie pić naraz dużych ilości wody, ponieważ tylko picie częste, małymi łyczkami, daje efekt w postaci nawodnienia komórki, a nie tylko usunięcia wody z organizmu. Paradoksalnie bowiem woda pomaga również likwidować obrzęki, na które cierpi większość mam w ostatnim trymestrze ciąży. Przeczytaj, jak sobie radzić z różnymidolegliwościami w ciąży.

Wybierając wodę zwróć uwagę, aby była nisko sodowa. Nadmiar sodu w diecie sprzyja obrzękom, które są konsekwencją nagromadzenia płynów w tkankach. Dlatego mamy, które mają problem z obrzękami,  powinny ograniczać produkty bogate w sód, a zwłaszcza:

  • nie powinny używać kostek rosołowych, produktów typu instant
  • solonych śledzi oraz wędzonych ryb
  • jeść produktów kiszonych
  • muszą również ograniczyć wyroby mięsne bogate w sód, takie jak: pasztety, parówki, niskiej jakości wędliny, które są ulepszane konserwantami zawierającymi sód
  • nie powinny dosalać produktów.
  • a co z Twoją wielką namiętnością, jaką jest cola? Zajrzyj do TEGO wątku na naszym forum.

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 5 z 5. Ocen: 2

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Dziewiąty miesiąc ciąży - już niedługo poród. Już nie możesz się doczekać, kiedy zobaczysz swoje...   Więcej

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

W trzecim trymestrze ciąży dziecko intensywnie przybiera na wadze, rośnie i zaczyna mu być ciasno, co...   Więcej

Miesiąc szósty. Walka z anemią

Miesiąc szósty. Walka z anemią

W szóstym miesiącu ciąży dziecko ma już wykształcone wszystkie organy, teraz nadszedł czas ich...   Więcej

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń - potrzebuje go kształtujący się układ kostny dziecka. Jeśli w...   Więcej

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Rozpoczął się właśnie drugi trymestr Twojej ciąży. Rosnące dziecko potrzebuje coraz więcej energii i...   Więcej

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

W tym okresie organizm Twojego dziecka jest podatny na wszelkie czynniki, w tym patogenne, które mogą...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża