Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń - potrzebuje go kształtujący się układ kostny dziecka. Jeśli w tym czasie w Twojej diecie zabraknie tego pierwiastka, organizm sięgnie po zapasy z kości.

W drugim trymestrze ciąży zapotrzebowanie na wapń wynosi 1200 mg na dobę, co istotne 50% tej wartości powinno pochodzić z przetworów mlecznych (przy niskim spożyciu tej grupy produktów realizacja normy jest niemalże niemożliwa). Produkty mleczne są najlepszym źródłem wapnia -  zawierają tłuszcz, wpływający na przyswajalność wapnia oraz witaminę D, także stymulującą jego wchłanianie.

Aby dostarczyć 1200 mg wapnia powinnaś zjeść: 3-4 porcje mleka i produktów mlecznych - porcją jest szklanka mleka, szklanka kefiru, maślanki, 125 g jogurtu, 2 plastry sera żółtego

reklama

Jeśli nie lubisz mleka, śmiało możesz je zastąpić kefirem, maślanką czy jogurtem. Nie powinnaś jednak rezygnować w ogóle z przetworów mlecznych, sugerując się, że wapń znajduje się również w produktach roślinnych. To prawda, jednak jest on gorzej przyswajalny, ze względu na związki, które ograniczają jego wchłanianie. Patrz tabela poniżej.

Zawartości wapnia (mg) w 100g produktu:

Nabiał Warzywa Inne
Mleko 110-120 mg
Jogurt 130-170 mg
Kefir 103 mg 
Maślanka 107 mg
Ser żółty 390-1380 mg    
brokuły 48 mg    
brukselka 57 mg     
kapusta  46-77 mg     
fasola 163 mg     
soja  240 mg
Sardynki w oleju  330 mg  
Migdały 239 mg      
Lody 125-155 mg   
Nasiona słonecznika 131 mg  

Pamiętaj - odpowiednia ilość wapnia w diecie ciężarnej to dar dla dziecka - niektóre badania donoszą, że mleko mam, które jedzą mniej niż zalecana ilość produktów mlecznych, jest uboższe w wapń oraz inwestycja w swoje zdrowie - nadmierna utrata tego pierwiastka z organizmu grozi odwapnieniem kości, a więc osteoporozą. Agnieszka Kozioł-Kozakowska

Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 4.13 z 5. Ocen: 16

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Dziewiąty miesiąc ciąży - już niedługo poród. Już nie możesz się doczekać, kiedy zobaczysz swoje...   Więcej

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Pod koniec ciąży Twój organizm jest już zmęczony, przez ostatnich kilka miesięcy wykonywał podwójną...   Więcej

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

W trzecim trymestrze ciąży dziecko intensywnie przybiera na wadze, rośnie i zaczyna mu być ciasno, co...   Więcej

Miesiąc szósty. Walka z anemią

Miesiąc szósty. Walka z anemią

W szóstym miesiącu ciąży dziecko ma już wykształcone wszystkie organy, teraz nadszedł czas ich...   Więcej

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Rozpoczął się właśnie drugi trymestr Twojej ciąży. Rosnące dziecko potrzebuje coraz więcej energii i...   Więcej

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

Miesiąc trzeci. Tego w ciąży jeść nie powinnaś

W tym okresie organizm Twojego dziecka jest podatny na wszelkie czynniki, w tym patogenne, które mogą...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża