Miesiąc pierwszy. Kwas foliowy koniecznie

Miesiąc pierwszy. Kwas foliowy koniecznie

Jeśli wydaje Ci się, że jeszcze nie musisz zwracać uwagi na to co jesz, to jesteś w błędzie. Właśnie teraz, czyli w pierwszych tygodniach ciąży, dzieją się najważniejsze rzeczy, które warunkują zdrowie Twojego dziecka.

Przede wszystkim kształtuje się układ nerwowy, który powstaje z cewy nerwowej - ta początkowo ma postać „rynienki”, która zamyka się między 16 a 28 dniem życia płodowego. Jeśli cewa nie zamknie się prawidłowo, na różnych jej poziomach mogą powstać szczeliny, które określa się ogólną nazwą wad cewy nerwowej (m.in.: bezmózgowia, rozszczepu kręgosłupa, przepuklin oponowo-rdzeniowych).

Udowodniono naukowo, że w budowie tego ważnego układu olbrzymią rolę odgrywa kwas foliowy. Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, występująca w postaci folianów. Nasz organizm nie potrafi go wytwarzać, dlatego musi być on dostarczany z pożywieniem bądź w formie preparatów farmakologicznych. Jeśli przed ciążą nie brałaś suplementów zawierających kwas foliowy, teraz koniecznie zacznij. Ważne jest, byś oprócz pastylek jadła bogate w niego produkty, bowiem witaminy pochodzenia naturalnego wchłaniają się najlepiej, a kwas foliowy zapobiega również anemii w ciąży.

reklama

Produkty zawierające kwas foliowy

najwięcej
otręby pszenne, soja, wątroba wołowa, zarodki pszenne, wątróbka drobiowa, drożdże
bardzo dużo
groch, płatki kukurydziane wzbogacane, pietruszka-natka, fasola biała, szpinak, wątroba cielęca 
dużo
ryż brązowy, mąka pszenna typ 500, kalafior, awokado, jaja kurze, orzechy laskowe, sałata, kapusta włoska, płatki owsiane, wątroba wieprzowa, brokuły, brukselka
średnio
mleko, kurczak, płatki kukurydziane, makrela, dorsz, indyk, truskawki, ziemniaki, sery dojrzewające, banan, kasza jęczmienna, sery twarogowe, pieczywo, kasza gryczana, kiwi, pomidor

Opracowanie własne na podstawie: Ortega M.R Diatary guidelines for pregnant women, Public Heath Nutrition, 4,2001,1343-46.


Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

Ocena: 3.86 z 5. Ocen: 7

Kliknij, żeby dodać swój głos

Czy ta strona może się przydać komuś z Twoich znajomych? Poleć ją:

Zobacz także

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Miesiąc dziewiąty. Nauka preferencji żywieniowych

Dziewiąty miesiąc ciąży - już niedługo poród. Już nie możesz się doczekać, kiedy zobaczysz swoje...   Więcej

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Miesiąc ósmy. Dobra woda

Pod koniec ciąży Twój organizm jest już zmęczony, przez ostatnich kilka miesięcy wykonywał podwójną...   Więcej

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

Miesiąc siódmy. Dolegliwości trzeciego trymestru

W trzecim trymestrze ciąży dziecko intensywnie przybiera na wadze, rośnie i zaczyna mu być ciasno, co...   Więcej

Miesiąc szósty. Walka z anemią

Miesiąc szósty. Walka z anemią

W szóstym miesiącu ciąży dziecko ma już wykształcone wszystkie organy, teraz nadszedł czas ich...   Więcej

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

Miesiąc piąty. Wapń dla niezbędny dla zdrowia

W ciąży wzrasta zapotrzebowanie na wapń - potrzebuje go kształtujący się układ kostny dziecka. Jeśli w...   Więcej

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Miesiąc czwarty. Więcej kalorii

Rozpoczął się właśnie drugi trymestr Twojej ciąży. Rosnące dziecko potrzebuje coraz więcej energii i...   Więcej

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża