reklama
Miesiąc szósty. Walka z anemią

Miesiąc szósty. Walka z anemią

W szóstym miesiącu ciąży dziecko ma już wykształcone wszystkie organy, teraz nadszedł czas ich doskonalenia i dalszego rozwoju. Dieta mamy nadal powinna być urozmaicona, bogata w wapń orazfoliany - one wciąż są niezbędne.Koniecznie pamiętaj o żelazie!

Wiele przyszłych mam ma anemię z powodu jego niedoboru. Czasami obniżone parametry morfologii (krwinki czerwone, hemoglobina, hematokryt) są fizjologiczną normą, bywa jednak, że wskazują na niedobór żelaza, spowodowany wykorzystaniem tego pierwiastka przez rozwijające się dziecko oraz łożysko.

Występująca z tego powodu przewlekła niedokrwistość może być groźna zwłaszcza wtedy, gdy występuje w drugim trymestrze ciąży. Może ona doprowadzić do nieprawidłowości w rozwoju łożyska, co odbija się na zdrowiu dziecka.

Przewlekła niedokrwistość w ciąży - objawy

  • uczucie osłabienia
  • uczucie zmęczenia
  • duszności senność
  • bóle głowy
  • bladość twarzy

Jak zapobiec niedokrwistości w ciąży

  1. Żelazo w przyrodzie występuje w formie hemowej i niehemowej. Lepiej przyswajalne przez organizm jest żelazo hemowe, pochodzące z produktów zwierzęcych. Dbaj, by w Twojej diecie codziennie znalazła się porcję mięsa. Uważaj jednak na wątróbkę - mimo tego, że jest ona bogatym źródłem żelaza, zawiera dużo witaminy A, która w dużych ilościach może być niebezpieczna dla dziecka. Wątróbkę zjedz nie częściej niż raz w tygodniu.
  2. Jedz jaja, są one bogatym źródłem żelaza oraz pełnowartościowego białka, którego teraz potrzebujesz.
  3. Do każdego posiłku zjedz porcję warzyw lub wypij sok - pomarańczowy bądź z czarnej porzeczki. Witamina C oraz kwasy organiczne zawarte w warzywach i owocach ułatwią przyswojenie żelaza przez organizm.
  4. Uważaj na herbatę oraz kawę - zawarta w nich kofeina i teina to substancje, które utrudniają wchłanianie żelaza. To jeden z powodów, dla których powinnaś w ciąży zrezygnować z tych używek. Jeśli nie jesteś w stanie sobie ich odmówić, pij je pomiędzy posiłkami, a nie w trakcie.
  5. Produktami bogatymi w żelazo są również: nasiona strączkowe, kasze, płatki owsiane. Pomimo tego, że żelazo pochodzące z tych produktów jest mniej przyswajalne, nie wolno Ci wyklucz ich z diety. Jeśli nie lubisz mięsa, tym bardziej powinnaś zwiększyć ich udział w diecie.

Więcej o optymalnej diecie w ciąży

Agnieszka Kozioł-Kozakowska
Centrum Edukacji i Poradnictwa Żywieniowego Nutri Center

reklama

Niezbędniki w dziale ciąża